Och,als we daarmee een flinke uitslaande brand voor krijgen
Hoe groot moet die schuur dan zijn???
Henk,
waarom moeten reddingsbrigades alleen op de stranden actief zijn met preventieve en repressieve taken. Ben jij van mening dat er een goede communicatie zal gaan volgen als jij als KNRM/ HOGÉ alle waterincidenten gaan doen met de regionale hulpverleningsdiensten, als brandweer, ambulance en politie op de vaste wal. Er komen dan veels te veel verschillende niveau's in de hulpverlening, veel teveel tussenstations, waardoor er onnodig veel fout kan gaan.
Stel, Melder vraagt via 112 brandweer Almere en krijgt dus 112 Driebergen. Deze koppelt door en komt bij RAC Flevoland. Zij geven de melding door aan Kustwacht. Kustwacht wil jullie alarmeren en belt RAC Gooi en Vechtstreek. Deze alarmeert HOGÉ. HOGÉ meldt via kanaal 16 in en krijgt melding.
Alleen jullie alarmeren is al 4 telefoontjes dus minimaal 5 minuten delay. Die 5 minuten kan de brandweer Almere goed gebruiken voor het vervoer van hun boot naar het water en dan moet jij nog naar de "Seeker" rijden/ lopen.
Volgens de wet heeft de Brandweer zeggenschap over de hulpverlening ook op het water. Of het nu gaat om het redden van mens of dier of behouden van grote materiele schade, daar is de brandweer voor. Als de brandweer een dergelijke taak uitbesteed aan een reddingsbrigade of berger hoeft dat dus helemaal geen probleem te zijn. Alleen de KNRM heeft een convenant met de Kustwacht en gaat dus niet een tweede convenant aan met de regionale brandweerkorpsen.
Dat zelfde is hier al ter sprake gekomen, de KNRM met hun Kusthulpverleningsvoertuig gaat niet uitrukken voor de ambulance dienst. Wel als assisentie als de reddingsbrigade en brandweer al bezig zijn, maar niet als primair voertuig. Zij vinden dat dat een te grote belasting voor hun bemensing is en het materiaal eigenlijk niet geschikt voor is. Want een reanimatie van 100 kg in de Unimog tillen is geen makkelijke klus.