De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 51817 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Xandor

• Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #70 Gepost op: 29 september 2005, 19:43:44
Helaas zie ik geen reactie van de 'Huizer Reddingsbrigade' en vraag me ook zeer af waar de grondslag ligt hiervoor. Misschien dat iemand daar info over heeft? (en ik heb echt alle 7 pagina's gelezen.. ::) )

Misschien is het een stap naar verdere professionaliserng? Echter het is ook opgeven van autonomie, iets waar de 'HR' in het verleden nooit echt blijk van heeft gegeven toe bereidt te zijn.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 29 september 2005, 23:16:51
Xander, ik heb schokkend nieuws voor je: De reddingsbrigade Huizen bestaat nog maar uit een paar (oud)leden. Ze varen zelfs noodgedwongen met twee man uit. De dood van Adrie was een enorme klap, onvervangbaar die man! De keuze van Huizen lag een paar jaar geleden nog voor de hand, maar toen was het nog een trotse brigade!

Henk

Xandor

• Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #72 Gepost op: 30 september 2005, 05:51:03
Da's geen schokkend nieuws Henk, ik had een en ander al begrepen, het is eerder triest .  Het overlijden van Adri is een zeer trieste aangelegenheid, maar leden van 15 jaar geleden wisten al dat dit stond te gebeuren omdat Adri daar open over was.
Het probleem ligt m.i. in het feit dat er geen organisatie is gecreeerd gestaafd op kwaliteiten, was/ben je vriendjes met een bestuurslid, dan heb je snel je opleiding en 'certificaat' schipper anders......

Het leuke van een heel hecht en intiem clubje is dat als je er 'binnen' valt het heel erg gezellig is. Echter heb ik heel veel 'kandidaat' leden voorbij zien komen die niet 'begrepen' hoe het werkte en na een paar weken dus weer vertrokken.

Almeerse Reddings Brigade

• Gast
Reactie #73 Gepost op: 3 oktober 2005, 21:13:43
Grappig omdat de 'HR' niet met de buurt brigades wilde samenwerken. En toen men realiseerde dat het niet anders kon...... Regeltjes, bedacht (RADAC) door de 'HR' waar iedereen zich aan moest houden, behalve..... de 'HR'

Even hier op reagerend:

RADAC bestaat al sinds 1988 en is opgericht door de rb van Naarden, Huizen, Almere en Blaricum. Voor een ieder overging naar de brandweer werd er op voorzittersniveau en Bewakingsniveau goed overleg gepleegd.

De afspraken waren elkaar vervangen/opvangen zodat 24/7 er een boot beschikbaar was. Omdat Huzien veel mensen in en rond de haven had werken was het Huizen die vaak uitvoer. Doordat zij bijna altijd beschikbaar waren werd er ook wel eens uitgevaren als een andere brigade al op het water voer. Tja dan moet je dat gewoon uitpraten, wat bijna altijd gelukt is.

Nu Huizen er een KNRM station bijkrijgt is dat een versterking voor de 24/7. Wij hebben hier voorlopig nog de brandweer die dit zelf doet en als het een incident is voor meerder boten zal ook onze brigade worden ingezet. Wij zijn tevreden met deze inzet die wij nu moeten doen.

Henk, waarom heb jij er dan zo'n moeite mee als wij het doen zoals men vraagt? De vraag aan ons zal zeker komen voor een 24/7 constant en daar kunnen we echt wel aan voldoen, veel schippers van de grote vaart hier in Almere met pensioen, die willen graag voor ons varen.

Maar nu nog niet omdat wij vooral een vereniging zijn en als deze vraag komt wij in onze vereniging een andere instroomeis voor 24/7 schippers moeten gaan instellen.
Dit zal dan inhouden dat deze mensen een aangepaste opleiding krijgen die door door ons is.m. de brandweer van Almere gegeven zal worden.

Verder zal de KNRM niet alle klussen doen en kunnen doen denken wij. Dus werk genoeg voor de brigades.

Daarnaast zal Huizen als brigadevereniging wel blijven bestaan want niet ieder brigadelid kan zomaar KNRM bemanning worden. Dus voor de "gezelligheid" blijft er toch wel plaats in een klein clubverband.

Een KNRM station in Almere is door de toenmalige  brandweercommandant van de hand gewezen omdat Huizen middenin zat en er ook nog andere plannen zo links en rechts waren. Zoals je weet door geldgebrek niet helemaal van de grond gekomen.
De plannen voor Huizen bedroegen toen 1 miljoen, de helft voor een boot de helft voor een gebouw dus dit is nu de KNRM in afgeslankte vorm.

Wij hebben dit allemaal uit de krant en nog gen officieel bericht gekregen via de reddingsbrigade van Huzien. Ik denk dat wij dat allemaal maar even moeten afwachten.

duif

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #74 Gepost op: 4 oktober 2005, 18:11:00
de huizer courant don 29 sept

nw station huizen

word gesprokken over een station reddings brigade en knrm samen in een gebouw .

HR zal ook de bemaning leveren voor de knrm

lijkt dat eigelijk de gemeente gaat winnen want de kosten voor de hulpverlening op het water zal een stuk lager zijn als de knrm er is .

groetjes duif

Xandor

• Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #75 Gepost op: 5 oktober 2005, 23:33:35
De alarmering van Huizen gebeurde in die tijd door de politie van Huizen. Hoewel slechts ongeveer 33 leden, waarvan 12 tot 15 aktief, was het een fanatieke club. En met een vrij groot aantal 'piepers' lukte het bijna altijd wel om een boot te bemannen. Helaas is het niet zo dat er 'veel' mensen in en om de haven werkzaam waren. Ikzelf op dat moment op de hoek bij AT&T, maar de meeste toch in Naarden (Quest) Hilversum/Naarden (Ambulance) Hilversum (krant ) en ga zo maar door.
RADAC is natuurlijk politiek netjes opgezet, maar een meldkamer in Huizen, alarmering via Huizen, nieuwe meldkamer in Huizen, nieuwe antennemast in Huizen....
RADAC telefoonnummer in... Huizen. Tijdens een gecoordineerde actie moest een ieder dus naar... Huizen, de verstandhouding met Naarden was goed, die kwamen dus ook wel. Almere? Heb ik nooit gezien. Blaricum? was niet echt welkom, die ging dan ook liever naar zijn eigen post om het vanaf daar te proberen te controleren.  De 'oprechtheid' om te willen faciliteren is wel degelijk deel van het willen behouden van controle.

duif

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #76 Gepost op: 6 oktober 2005, 19:51:18
xandor weet een hoop van HR is dus een bekende van hr .
weet xandor mischien  wat er nu speelt bij die brigade of ben je alleen oude dingen aan het op rakelen, je bent daar jaren lid geweest en toch geen positief woord over de club.
krijg het gevoel dat xandor, henk en mathijs .bang zijn voor iets dat komen gaat .
Hoge blijf doen wat je doet en laat andere verenigingen gewoon ook hun ding doen volgens mij een betere insteek voor de hulp verleening daar op de randmeren samen werking krijg je als alle partijen het willen en er een zekerheid is voor uitrukken , blijkbaar kunnen de brigades daar voor zorg dragen en vind de overheid het in orde .
pas als de brigades het niet aankunnen zal de overheid bij een particuliere hulp organisatie ( zoals Hego ) aankloppen.
tot die tijd hou eens op met het zwart maken van vrijwilligers .
op dit forum zijn leuke en nuttige dingen te leren alleen door te lezen over andere hulpverleners.

groeten duif

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 6 oktober 2005, 22:24:12
xandor weet een hoop van HR is dus een bekende van hr .
weet xandor mischien wat er nu speelt bij die brigade of ben je alleen oude dingen aan het op rakelen, je bent daar jaren lid geweest en toch geen positief woord over de club.
krijg het gevoel dat xandor, henk en mathijs .bang zijn voor iets dat komen gaat .
Hoge blijf doen wat je doet en laat andere verenigingen gewoon ook hun ding doen volgens mij een betere insteek voor de hulp verleening daar op de randmeren samen werking krijg je als alle partijen het willen en er een zekerheid is voor uitrukken , blijkbaar kunnen de brigades daar voor zorg dragen en vind de overheid het in orde .
pas als de brigades het niet aankunnen zal de overheid bij een particuliere hulp organisatie ( zoals Hego ) aankloppen.
tot die tijd hou eens op met het zwart maken van vrijwilligers .
op dit forum zijn leuke en nuttige dingen te leren alleen door te lezen over andere hulpverleners.

groeten duif

Niet alle kritiek bestaat uit zwart maken duifje, we zijn hier niet op het forum alleen maar om te vertellen hoe goed we het allemaal doen en dat niets voor verbetering vatbaar is. De hoop op samenwerking met de reddingsbrigades hebben wij allang opgegeven, met onwillige honden is het slecht hazen vangen. Wil niet zeggen dat we ons dan maar beperken tot het bejubelen van de werkwijze. Ik voel mij vrij -ondanks het aangevoerde argument dat het "ook maar vrijwilligers zijn"- om als ik het met een werkwijze niet eens ben daar gewoon over mee te discusieren net als iedere andere burger van wiens geld de reddingsbrigade gefinancierd wordt. En bang? Het kan alleen maar beter worden, niet slechter.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 7 oktober 2005, 00:03:22
Slechter kan altijd, en nog vele malen makkelijker als beter. Veel organisaties draaien op enkele vrijwilligers en kunnen als een kaarthuis ineen storten. Maar er zal een streven moeten blijven om naar beter te streven en continuiteit.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 7 oktober 2005, 09:36:20
Ik bedoel slechter voor ons HOGE op een schaal van 0 - 10:
samenwerking 0
alarmering 0
erkenning 0
tegenwerking 10

Inmiddels geen probleem meer, maar we gaan niet denken "laten we niets meer zeggen want straks gaat het daardoor misschien wel slechter.

En dat verenigingen als een kaartenhuis in elkaar kunnen storten dat hebben we gezien en dat is geen mooi gezicht :( .

Henk