De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 51793 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #80 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:30:44
Ik bedoel slechter voor ons HOGE op een schaal van 0 - 10:
samenwerking 0
alarmering 0
erkenning 0
tegenwerking 10

Dat is dus het probleem van een particuliere organisatie. Ik kan natuurlijk morgen ook naar de botenshop, bootje scoren, en dan gaan roepen: he hulpverlenend Nederland: "wij zijn de nieuwe redders hier in town, verplicht met ons samenwerken!" (ff heel zwart wit he :-) Gek he dat er sceptisch wordt gekeken. Het is nou eenmaal zo dat er in Nederland een bepaalde structuur is (even los van hoe goed die wel niet werkt), en daar zal een particuliere organisatie nooit makkelijk in schuiven dat kost tijd, moeite en moet groeien en soms is er helemaal geen plek voor een particulier initiatief. Leer daar eens me leven!
[img]/img]

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #81 Gepost op: 7 oktober 2005, 12:29:29
Zeer duidelijk Erny...

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 7 oktober 2005, 13:19:45
Dat is dus het probleem van een particuliere organisatie. Ik kan natuurlijk morgen ook naar de botenshop, bootje scoren, en dan gaan roepen: he hulpverlenend Nederland: "wij zijn de nieuwe redders hier in town, verplicht met ons samenwerken!" (ff heel zwart wit he :-) Gek he dat er sceptisch wordt gekeken. Het is nou eenmaal zo dat er in Nederland een bepaalde structuur is (even los van hoe goed die wel niet werkt), en daar zal een particuliere organisatie nooit makkelijk in schuiven dat kost tijd, moeite en moet groeien en soms is er helemaal geen plek voor een particulier initiatief. Leer daar eens me leven!

Wij hebben zelf hier ook geen problemen mee, het zijn niet alleen nadelen die aan "erkenning"kleven.

Maar even een sprookje uit de wereld: wij zijn niet "new in town" Bestaan langer al meer dan 25 jaar en langer als bv de RB Almere. Dat wij niet erkend meer zijn komt door slechts één faktor, de eerst rijks bemoeienis van Scheveningen radio en later de kustwacht in IJmuiden in de alarmering is in handen gekomen van de gemeentes. Deze bepalen nu wie er ingezet worden en laten het gemeente belang prefereren. Het voordeel is dat wij niet in de armen van de brandweer gedwongen worden bijvoorbeeld, maar zelf uit kunnen maken hoe wij vinden dat de hulpverlening vorm gegeven dient te worden. Met bv -anders als de reddingsbrigades-  de marifoon als communicatie middel op het water en niet c2000. Zo zijn er wel meer verschillen die niet altijd nadelig zijn. In vergelijking tot "een willekeurige voorbijganger" zijn wij wel wat beter opgeleid en wij conformeren ons volledig aan het OPPLANSAR.

Henk 

Almeerse Reddings Brigade

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 7 oktober 2005, 17:20:45
Bestaan langer al meer dan 25 jaar en langer als bv de RB Almere. [

Nou, nou Henk niet jokken, Almere bestaat al ruim 20 jaar en de tweedeling met Blaricum is in de tijd gebeurd toen wij al opgericht waren.
Je was volgens mij ook bij de oprichting van de Radac en dat is ± 18 jaar geleden.

Maar misschien als je toch nog eens als een brigade wilt funtioneren valt door HOGE het gat te dichten waar je zo over schrijft nl als de rb Huizen niet meer rb is, (al denk ik dat dat nog wel mee zal vallen en er ruimte voor knrm en knbrd is.)

Of ligt daar teveel oud zeer omdat de burgemeester eens een brief schreef dat je niet welkom was op Huizens grondgebied?

Almere blijft Almere met veel leden, met een leuke samenwerking met politie, brandweer, Rode Kruis, GGD.
(Daar hebben wij speciale opleidingen gedaan in het opvangen,triaceren en vervoer van personen).

Op en in het water doen wij wat de gemeente vindt dat wij moeten doen en wat heel Nederland ook mag vinden, wij hebben gemerkt dat in de loop van deze 20 jaar de langste adem zal winnen.

En Almere heeft er niets op tegen dat wie dan ook personen op het water helpt, dat komt deze personen alleen maar ten goede. Wel vervelend is dat personen via allerlei toespelingen brigades kwetsen, lelijk maken, waarop anderen een geheel verkeerd beeld krijgen van deze brigades.

Wij hebben de afgelopen jaren veel forums meegekeken en onze schouders opgehaald en nodigen mensen die meer van ons willen weten graag uit eens langs te komen om eens te zien wie en wat we zijn.

Want onbekend maakt schijnbaar onbemind en de mensen die lelijke dingen zeggen zijn volgens mij vaak mensen die door wat voor reden ook bij een brigade zijn weggegaan. Dan is het natuurlijk heel makkelijk via via te roddelen.

Nogmaals ons bestuur (9) en onze leden(300)  vinden als je het er niet mee eens bent kom je naar het bestuur wat je via via rondbazuint laten we links liggen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 7 oktober 2005, 17:56:48
Je hebt gelijk, HOGE is niet zo oud als ik dacht, excuses.

Het stroomlijnen van de alarmering en de uitruk dmv de RADAC was juist het antwoord van de reddingsbrigades op de oprichting van HOGE. Ze hebben mij daar niet bij betrokken  ;D .
Ik heb het even nagekeken en de oprichtingsdatum is 4 juli 1986, newbey is anders, maar het is dus "slechts" twintig jaar. En we hebben het niet eens gevierd. Nouja over 5 jaar dan maar het 25 jarig jubileum.

Ik ben er, dat zeg ik zo vaak niet op uit om iemand te kwetsen, nog om iemand naar beneden te halen, zwart te maken ofzo. Maar ik ben het niet met alles eens wat collega's doen. Of dat nu collega reddingsbrigades zijn of collega bergers. Ook naar Jachtservice Huizen (de berger) heb ik mijn kanttekeningen kenbaar gemaakt, zowel in het overleg dat wij regelmatig met Menno hebben als hier op het forum. En bij ons loopt ook niet alles ideaal en ook daaraan wordt gewerkt.

Dat je elkaar een spiegel voor houdt kan alleen maar de hulpverlening ten goede komen lijkt me en dwingt je om nog eens goed over de dingen na te denken.

Als wij bv een zee brigade aanspreken op het niet dragen van een dodemanskoordje en in de discussiue die daarop volgt blijkt dat het geen gemakszucht is maar een wel overwogen keuze en de verdediging en onderbouwing van dat standpunt houdt stand is dat goed. Wij worden met een andere zienswijze geconfronteerd en de zee brigades evalueren deze beslissing nog eens extra.

Het valt niet mee voor mij iets zo te brengen dat het niet als een persoonlijke aanval wordt gezien en dat is dan een leerpunt voor mij.

Maar het moge duidelijk zijn dat na (ook al is het slechts) 20 jaar proberen die samenwerking er niet in zit en daar leggen we ons bij neer en vervolgen dan ook onze eigen weg op het water.

Wat betreft het KNBRD lidmaatschap dat verwoordde Rolf een tijdje geleden heel goed: daarvoor zijn de verschillen in insteek te groot vrees ik.

Henk

Xandor

• Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #85 Gepost op: 7 oktober 2005, 19:51:14
Ik wilde daar vorige week een opmerking over maken Henk, de leeftijd op de site van HOGE klopt niet, het is er alleen bij in geschoten.

@ duif, de HR is een goed presterende en leuke club en altijd geweest, met veel plezier heb ik daar jaren deel van uitgemaakt.  In de jaren 84 => moest er ineens samen  worden gewerkt met nieuwkomers Blaricum, Almere en ook HOGE. Dat ging jammer genoeg niet over rozen.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #86 Gepost op: 8 oktober 2005, 14:04:27
Citaat
pas als de brigades het niet aankunnen zal de overheid bij een particuliere hulp organisatie ( zoals Hego ) aankloppen.

Dit klopt niet helemaal want de brigades zijn ook particuliere organisaties. Net als de KNRM, het Rode Kruis, veel ambulancediensten en ook de ziekenhuizen.
Publiek/private samenwerking is heel normaal en staat volop in de belangstelling.

Volgens mij zijn zowel bij een publieke organisatie als bij een private organisatie de belangrijkste redenen voor opheffing: het niet voldoen aan de wensen van de opdrachtgever, niet voldoende deelnemen in de koepelorganisatie en het niet goed samenwerken met partners. Ander belangrijk aspect is niet genoeg continuiteit, te weinig nieuwe mensen. En dan kan het als een 'kaartenhuis in elkaar zakken' Of het om een brigade gaat, een brandweerkorps of een ziekenhuis, het kan ineens afgelopen zijn.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 10 oktober 2005, 11:47:39
Ik blijf erbij dat je samen sterker staat en angst een slechte raadgever vormt. Wij hebben nu een vorm van samenwerking met de berger JSH. Door samen te werken hebben wij bovendien nog invloed op elkaars functioneren en kunnen elkaar aanvullen waar nodig. Een berger zal ook altijd redden en wij hoeven niet zo nodig te slepen en te bergen, dat houdt het spul heel. Als wij een sleep klus hebben kan de berger dat voor elkaar maken en die is dan vrij in het geven van een donatie, wat over het algemeen ook gebeurt. De verzekering is er goed voor. Tot nu toe waren er meer plezierige kanten dan nadelen aan deze samenwerking dus we gaan het verder intensiveren. En trouwens, veel keus hebben we niet :(  ;D .

Henk

Heidebrandje

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 10 oktober 2005, 14:27:06
als je dit allemaal zo leest wat een hobby club gevoel krijg ik dan. Lijkt wel een wedstrijd sv huizen tegen sv blaricum

duif

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2005, 19:58:04
krijg dat gevoel ook zin's ik dit gedeelte op het forum volg ,
weet niet waar de pijn zit of bij wie maar het zit wel diep.

groeten duif