De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 51808 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 13 oktober 2005, 22:52:48
Zolang ons Huizen nog elk jaar een gelukstelegram stuurt naar De Koningin zal dat hier niet gauw gebeuren! Maar commersie is ook sterk!

Ik denk dat het niet lang duurt of hier komt een klacht van commerciële (lees bergers-) zijde betreffende broodroof door de reddingsbrigades met subsidie.
Tegen de KNRM valt weinig te doen wat dat betreft, die ontvangen geen overheidsgeld, maar ik denk dat als de zaak aanhangig wordt gemaakt bij de nationale ombudsman en hij bewijzen kan overleggen dat hij gehinderd wordt in zijn broodwinning (door bv telefoontjes aan de schipper van de vastgelopen/met motorpech liggende boot dat ze geen hulp van een dure berger moeten accepteren, want dat de RB er ook aan komt het slepen/bergen wel voor niets doet) hij een goede kans maakt dat de reddingsbrigades een beperking van de hulpverlening opgelegd krijgen en niet langer met behulp van subsidiegeld "pechhulp onderweg" op het water mogen bedrijven.
In hoeverre is het ook het bewaken van een strand persé vrijwilligerswerk? Er wordt grof geld verdient en in Turkijke bv zijn dan ook de hotels verantwoordelijk voor de veiligheid van het stukje stand en betalen ervoor.

Henk 

Xandor

• Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #111 Gepost op: 13 oktober 2005, 23:07:49
Tja Henk, ik schreef dat eerder al, ook hier in Italie, de uitbaters langs het strand zijn verplicht te betalen voor een 'lifeguard' welke 2 jaar lang van een club komt die de 'concessie' heeft. Na 2 jaar wordt er opnieuw onderhandelt, met als leidraad het aantal slachtoffers.
(Het aantal geredden telt niet want wie zegt dat hij/zij er niet meer zou zijn als er niet was opgetreden) Op 500 meter strand moet dan minimaal 1 lifeguard zijn.

Sleepdienst door een RB is inderdaad broodroof. Ik ben daar nooit voorstander van geweest. Je belt tenslotte ook geen ambulance als je bij je vriendin op bezoek moet in het ziekenhuis en geen Taxi wilt betalen.....Als een bootje met motorpech zijn ankertje kan uitgooien hoeft er echt niet meteen een 'nood'hulpinstantie naar toe.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 13 oktober 2005, 23:59:52
De gevaren voor een boot met moterpech zijn mogelijk minder erg op het binnenwater dan op zee. Maar op zee is snelle hulp wel wenselijk. Op veel plaatsen moet er dermate lang wordewn gewacht op een slepen dat het onverantwoord wordt. Hierom kan het verstandig zijn om een reddingsboot te laten komen. Volgens mij mag je met subsidie geld ook slepen als je dity maar duidelijk maakt aan je subsidie verstrekker. Als ik een bedrijf begint welke branden blus tegen commercieel tarief doet de brandweer dan ook aan broodroof????

9910001
9910001

Xandor

• Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #113 Gepost op: 14 oktober 2005, 05:18:09
Ja dus, dat is weer een typische "bij ons is het anders' excuus, op de randmeren zit je binnen 10 minuten op de keien, op zee, kan je naar engeland bij wijze van spreken.....Probeer eens 'mondiaal' te denken.  Er is  geen markt voor het 'betaald' brandjes blussen en daarom heb je dat probleem ook niet, je moet het meer zien als een Sleep/takeldienst op de weg t.o.v. de Branweer en Ambulance, de hulpdiensten redden de slachtoffers en daarna mogen de bergers/sleepdiensten de rotzooi opruimen betaald door een verzekeringsmaatschappij oid.
.  Als vanwege omstandigheden, zoals het gebrek aan ankerlijn, een opkomende storm, uitstel niet wenselijk is en risico inhoud, verval je toch weer in de 'nood' hulpverlening? Of ben ik nou gek?
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 14 oktober 2005, 09:21:43
Ik weet dat je niet écht gek bent  ::) , maar hier is de berger meestal eerder als de reddingsbrigade, het is z'n werk dus hij kan vaker/eerder. Daar hebben de reddingsbrigades het snelste medium tegen ingezet wat er bestaat:

De telefoon!

Afgelopen dinsdagmiddag (met het zeilschip "Flamingo" op het IJmeer vastgelopen) was het weer zo ver: ze bellen het pechgeval op om te waarschuwen dat er een dure berger onder weg is en dat het een rekening tot gevolg zal hebben als hij hulp van deze eerst arriverende boot accepteert en men beter op de gratis hulp van de RB kan wachten.

WACHTEN IS NIET VEILIGER! Alleen goedkoper. Is dat dan het doel?

In het begin deden ze zich zelfs voor als "kustwacht" maar dat mocht niet meer van Den Helder.

De berger heeft de reddingsbrigade er dinsdag op aangesproken maar krijgt als antwoord "dat de keus aan de schipper is". Wat voor keus aan aan een Hollander, gratis wat langzamer of betaald wat sneller...

Het werkt wel: tot nu toe gingen de schippers voor gratis, op een enkele uitzondering na dan want als ze op de keien liggen, dan willen ze wel. Maar dat is nu juist toch een geval voor de reddingsbrigade toch? ???

Het is nog even de omgekeerde wereld. :o

De berger zal snel aktie moeten ondernemen wil ie een boterham kunnen verdienen.

Voor de KNRM naar Huizen komt.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 14 oktober 2005, 09:59:19
MedicalRescue.NL Waterrescue-team heeft besloten in principe niet te bergen..  We redden alleen, eventueel helpen we een boot voor anker te leggen.. of halen we de mensen van boord. En het sleepwerk laten we over aan de gene die de schipper kiest.. Hij heeft geen keuze voor ons.. Op het veluwemeer en drontermeer vragen we Orca van de KNRM die dienst te leveren.
Als we tijd hebben blijven we er bij liggen.. maar we gaan niet helpen slepen..

Ons bestuur heeft besloten om uitsluitend voor levensbedreigende situaties en medische problemen in actie te komen.. Als we ook zouden gaan slepen, zijn we op dat moment dus niet standby als first response team voor overige incidenten op het water..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 14 oktober 2005, 10:57:03
MedicalRescue.NL Waterrescue-team heeft besloten in principe niet te bergen.. We redden alleen, eventueel helpen we een boot voor anker te leggen.. of halen we de mensen van boord. En het sleepwerk laten we over aan de gene die de schipper kiest.. Hij heeft geen keuze voor ons.. Op het veluwemeer en drontermeer vragen we Orca van de KNRM die dienst te leveren.
Als we tijd hebben blijven we er bij liggen.. maar we gaan niet helpen slepen..

Ons bestuur heeft besloten om uitsluitend voor levensbedreigende situaties en medische problemen in actie te komen.. Als we ook zouden gaan slepen, zijn we op dat moment dus niet standby als first response team voor overige incidenten op het water..

Dat is wel héél professioneel! De KNRM sleept wel, maar slechts naar de dichtsbijzijnde haven, dat is beleid. Als dat een vluchthaven is, heb je nog steeds een probleem maar lig je toch veilig. De RB sleept naar een haven naar keuze. Laatst lagen we nog standby op grondgebied Blaricum omdat ze een met een sleep de Eem op vaarden richting Amersfoort. Kijk, dat zal de KNRM nooit doen. Ik denk dat de Gooijer van RB Huizen dat straks ook niet meer mag.

Maar de reden dat flevoland niet gewaarschuwd wordt voor hulpverlening op de Randmeren is omdat daar de brandweer gealarmeerd wordt. En die is ook professioneel (weer héél anders als Gooi- en Vechtstreek, die vaart nog voor een verkouden schipper) en vaart alleen, net als Bunschoten, voor levensbedreigende situaties.
De kustwacht zegt daar niets aan te hebben, want dan blijven ze zitten met een boot met een touw in de schroef. Een berger alarmeren is geen optie en dus komt de reddingsbrigade weer in beeld tegen de SAMIJ in.

Laten we die SAMIJ eigenlijk maar vergeten, de KNRM en de brandweer zien er niets in en de kustwacht houdt zich er niet aan...

Henk

Stamper

• Forum gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 14 oktober 2005, 15:46:20
Ik vind het een slechte keuze om te zeggen we slepen helemaal niet want om voor anker te gaan heb ik geen reddingsboot nodig.  Ik vind de beste oplossing naar de dichts bijzijnde haven.  En als tijdens het slepen ergens anders onze hulp nodig is dan kan jij altijd nog even ankeren. En dan komen we hem na de hulpverlenig wel even ophalen en hem naar de dichts bij zijn de haven te slepen. Maar we slepen helemaal niet vind ik wel een beetje heel erg kort door de bocht.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 14 oktober 2005, 15:52:34
Ik vind het een slechte keuze om te zeggen we slepen helemaal niet want om voor anker te gaan heb ik geen reddingsboot nodig. Ik vind de beste oplossing naar de dichts bijzijnde haven. En als tijdens het slepen ergens anders onze hulp nodig is dan kan jij altijd nog even ankeren. En dan komen we hem na de hulpverlenig wel even ophalen en hem naar de dichts bij zijn de haven te slepen. Maar we slepen helemaal niet vind ik wel een beetje heel erg kort door de bocht.

Hoezo, als het nou niet nodig is...
Waarom zou je het dan wél doen. Uit spelerij?

Wij hebben een tussenweg gevonden, als er een berger in de buurt is mag die het doen, als die in geen velden of wegen te bekennen is doen wij even naar de dichtbijzijnde haven. Wil ie verder dan dat moet ie ons ook betalen.

Of laten we het de reddingsbrigades gratis doen, die hebben geld zat.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #119 Gepost op: 14 oktober 2005, 16:46:06

Of laten we het de reddingsbrigades gratis doen, die hebben geld zat.

Henk
Waarom moet er nu iedere keer weer een sneer richting de reddingsbrigades worden gegeven?