De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 51802 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stamper

• Forum gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 14 oktober 2005, 17:25:39
volgens mij schrijf ik ook dichts bij zijnde haven.........

duif

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #121 Gepost op: 14 oktober 2005, 17:26:37
zoals ik al eens gezegt heb ,de pijn zit heel diep.

als een gemeente (die verantwoordelijk is voor zijn grond gebied ) tevreden is over zijn brigade en er aan  de eisen die zij stellen word voldaan dan kunnen ze geen goedkopere hulpverleners wensen de een knbrd of knrm ,kosten weinig en de verantwoording is verplaatst.
356 dagen per jaar 24 uur per dag .
als blijkt dat dit niet gehaald word zal de betreffende gemeente echt wel ingrijpen , als de kosten de pan uit vliegen ook.
dus ze houden een stevige vinger in de pap.

als een pariculier begint met een hulp vrijetijds groepje heeft de overheids instelling daar geen oog voor tot er bij zijn bestaande hulpverlening iets goed mis gaat.
en dit groepje, met bewijs gewoon beter is.
op dat moment zal de gemeente wel gaan praten lijkt me ,maar ja ook in dat mp3 tje wat henk even hiervoor heeft staan blijkt dat de brigades rond de zuidelijke randmeren goed samen werken dus lijkt hoge me een overbodige club .
een berger daar integen lijkt me nuttig en kan veel werk overnemen van de brigades (sleepen ,lostrekken ,bergen).
knrm en knbrd staan tenslotte voor mens en dier.
maarja ook deze mensen houden van varen en hulpverlenen in de ruime zin ,ik word ook liever gratis geholpen in plaats van een rekening (ik doneer wel wat is nog aftrekbaar ook).

groeten duif

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 14 oktober 2005, 18:16:17
Iedereen die een verzekering voor z'n boot heeft, kan de rekening van het bergen gewoon declareren bij z'n verzekeraar..

Ik schreef net dat wij "in principe" niet slepen.. De KNRM sleept wel, en neemt zo'n scheepje graag van ons over..
Op het ketelmeer, zijn er genoeg bergers.. die mogen zo'n scheepje graag van ons overnemen..
Dan zijn wij vrij, voor "echte" incidenten..  We verlaten een scheepje in principe niet, tot dat een berger of de knrm dat van ons overgenomen heeft..
Als we vlak bij de oever of een haven zijn, willen we daar wel een uitzondering voor maken..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 14 oktober 2005, 18:31:59
Waarom moet er nu iedere keer weer een sneer richting de reddingsbrigades worden gegeven?

Dat heet niet sneer dat heet argument. Als je kans ziet van je subsidiegeld iedereen die met pech ligt gratis te helpen heb je dus geld teveel, want het geld wat je krijgt is voor het redden, het kan nooit zo bedoeld zijn dat je met dat geld een andermans z'n werk af pakt door het gratis te doen.

En steeds maar dat gedram over gemeentes die niet met ons samen willen werken, wij hebben dat de gemeentes nooit gevraagd, dus kunnen zij ons ook niets weigerd hebben. Het grote voordeel van HOGE is dat ze juist geen bemoeienis van die gemeentes willen hebben. En samenwerking met die reddingsbrigades heb ik ook al uit mijn hoofd gezet, met onwillige honden is het slecht hazen vangen.

Dus, laat maar, waar geen wil is is ook geen weg.

Zolang de kustwacht nog maar lekker mee werkt gaat het prima.

Zelfs de tomin groep vraagt nog een bijdrage als ze het gras komen maaien en die jongens doen het ook met net zo'n plezier! Ze moeten wel geld vragen anders zou deze sociale werkplaats het bedrijfsleven oneerlijke concurrentie aan doen met behulp van belastinggeld wat alle burgers opgebracht hebben, ook de niet-watersporters!
Toos in een rolstoel met bijstand uitkering betaalt mee aan het slepen van het statige jacht "IKHEBGELDTEVEEL" van mijnheer N.O.U. Watwoujedan uit Wassenaar met motorpech!

En overbodig? Zolang we nog zo'n 70 keer per jaar hulpverlenen zonder subsidie geld zijn we nog lang niet overbodig, maar dragen ons bescheiden steentje bij...
Bovendien bieden wij naast de reddingsbrigades aanvullende medische hulp voor als het echt mis gaat, zoals zuurstof en AED en zijn wij getraind first responder.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #124 Gepost op: 14 oktober 2005, 18:43:59
Dat heet niet sneer dat heet argument. Als je kans ziet van je subsidiegeld iedereen die met pech ligt gratis te helpen heb je dus geld teveel, want het geld wat je krijgt is voor het redden, het kan nooit zo bedoeld zijn dat je met dat geld een andermans z'n werk af pakt door het gratis te doen.

En steeds maar dat gedram over gemeentes die niet met ons samen willen werken, wij hebben dat de gemeentes nooit gevraagd, dus kunnen zij ons ook niets weigerd hebben. Het grote voordeel van HOGE is dat ze juist geen bemoeienis van die gemeentes willen hebben. En samenwerking met die reddingsbrigades heb ik ook al uit mijn hoofd gezet, met onwillige honden is het slecht hazen vangen.

Dus, laat maar, waar geen wil is is ook geen weg.

Zolang de kustwacht nog maar lekker mee werkt gaat het prima.

Zelfs de tomin groep vraagt nog een bijdrage als ze het gras komen maaien en die jongens doen het ook met net zo'n plezier! Ze moeten wel geld vragen anders zou deze sociale werkplaats het bedrijfsleven oneerlijke concurrentie aan doen met behulp van belastinggeld.

Henk
Tja,dan schiet er nu een opmerking in mijn gedachte.Die ik maar niet zal plaatsen,laten we het gezellig houden.

Dus Henk wat jou steekt is dat er brigades zijn die doordat ze een goede subsidie krijgen van de gemeente,hun werk gratis aan kunnen bieden,das mooi.Ik zou als burgemeester en wethouder blij zijn dat er op zo,n goede manier om werdt gesprongen met subsidiegeld.En dat die brigade niet na een inzet met het handje op gaan staan om wat geld te ontvangen.

Wil de schipper die geholpen is toch wat doneren..prima dat is altijd goed.
Dat jullie als HOGE niets te maken willen hebben of denken te hebben met een gemeente.Dat is niet waar,een gemeente is nog altijd verantwoordelijk voor een goede hulpverlening op het water en wil daar zelf ook zicht op hebben.Dus als zij op een gegeven moment opmerkingen gaan krijgen van hun eigen brigades,kon het wel eens wezen dat je iets meer te maken gaat krijgen met een gemeente dan dat je lief is ;)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 14 oktober 2005, 18:56:51
Tja,dan schiet er nu een opmerking in mijn gedachte.Die ik maar niet zal plaatsen,laten we het gezellig houden.

Dus Henk wat jou steekt is dat er brigades zijn die doordat ze een goede subsidie krijgen van de gemeente,hun werk gratis aan kunnen bieden,das mooi.Ik zou als burgemeester en wethouder blij zijn dat er op zo,n goede manier om werdt gesprongen met subsidiegeld.En dat die brigade niet na een inzet met het handje op gaan staan om wat geld te ontvangen.

Wil de schipper die geholpen is toch wat doneren..prima dat is altijd goed.
Dat jullie als HOGE niets te maken willen hebben of denken te hebben met een gemeente.Dat is niet waar,een gemeente is nog altijd verantwoordelijk voor een goede hulpverlening op het water en wil daar zelf ook zicht op hebben.Dus als zij op een gegeven moment opmerkingen gaan krijgen van hun eigen brigades,kon het wel eens wezen dat je iets meer te maken gaat krijgen met een gemeente dan dat je lief is ;)

Je doet net alsof slepen en bergen hun werk is, en daar zijn we het dus niet eens. Heten ze soms Bergingsbrigade of sleepdienstbrigade? Nee toch? Ze heten REDDINGSbrigade en dat is hun werk!
En dat werk bejubel ik met hart en ziel, geweldig fantastisch en prachtig, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar dat is maar 5 % van wat ze in de praktijk doen! Het overgrote deel heeft niets, maar dan ook niets met redden te maken. Natuurlijk is het logisch dat Toos in de rolstoel meebetaalt aan het redden van de mijnheer die van het jacht is gevallen, maar niet aan het slepen van dat jacht als het met motorpech ligt! En als ze dat wel doen, doe het dan niet gratis!

En wat betreft dat "pas maar op!" verhaal, bij de oprichting van HOGE is al lang een justitieel onderzoek naar HOGE vericht naar aanleiding van klachten van de reddingsbrigades, we hadden toen nog geen meter gevaren.

En wat blijkt? Geen grond om HOGE te verbieden, iedereen in democratisch Nederland mag zomaar een vereniging oprichten met een in haar ogen nuttig doel. En zolang je de wet niet overtreedt kan de burgemeester, zelfs de regering er niets aan doen.
Als ze het lastig vinden is het hun probleem. Want als ze er wat aan zouden kunnen doen had de gemeente dat allang gedaan.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #126 Gepost op: 14 oktober 2005, 19:13:14
Citaat
En wat betreft dat "pas maar op!" verhaal, bij de oprichting van HOGE is al lang een justitieel onderzoek naar HOGE vericht naar aanleiding van klachten van de reddingsbrigades, we hadden toen nog geen meter gevaren.

En wat blijkt? Geen grond om HOGE te verbieden, iedereen in democratisch Nederland mag zomaar een vereniging oprichten met een in haar ogen nuttig doel. En zolang je de wet niet overtreedt kan de burgemeester, zelfs de regering er niets aan doen.
Als ze het lastig vinden is het hun probleem. Want als ze er wat aan zouden kunnen doen had de gemeente dat allang gedaan.

Als er bij oprichting van HOGE al een justitieel onderzoek is geweest,na aanleiding van klachten wijst er al op dat ze er niet om zitten te springen en HOGE misschien gedogen,omdat ze nog geen grond hebben om wat te ondernemen.
Maar ik weet uit ervaring dat gemeenteambenaren hele rare sprongen kunnen maken  :-X :-X

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 14 oktober 2005, 19:22:14
Als er bij oprichting van HOGE al een justitieel onderzoek is geweest,na aanleiding van klachten wijst er al op dat ze er niet om zitten te springen en HOGE misschien gedogen,omdat ze nog geen grond hebben om wat te ondernemen.
Maar ik weet uit ervaring dat gemeenteambenaren hele rare sprongen kunnen maken :-X :-X

Krijgen we weer een verschil van mening! Gedogen is iets dat tegen de wet is, maar oogluikend wordt toegestaan, als de Hasjhandel.

Wat wij doen dat mag! Dus kun je het ook niet gedogen!

Dat is ons weer in een kwaad daglicht zetten, als of we iets doen wat niet mag...

We doen iets waarmee de bedillerige overheid liever zelf goede sier mee zou willen maken en we zetten de burgerij aan het denken: als HOGE nu doet zonder subsidie waar de gemeente zoveel geld voor uittrekt...

Ja, dat is wel bedreigend... En laat ze maar springen, ik vind dat een harstikke leuk gezicht!

Maar de taktiek werkt! We hebben het weer over wat anders en niet over dat oneigenlijk werk waar de reddingsbrigades niet voor bedoeld zijn maar wat ze wel verichten. Het gaat zelfs zo ver dat ze de bergers, die de klus horen te klaren het werk onmogelijk maken en dat vind ik misbruik maken van je bevoordeelde positie (jij hebt het telefoonnummer van de 112 centrale en dat heeft de berger niet) en de bemanning van de "reddingsboot" kan het gratis doen omdat de baas wel doorbetaalt (die denkt vast dat ze echt aan het redden zijn) en het materiaal van de gemeente is met belasting geld gekocht. Die ongelijke strijd win je nooit als berger!

Om met Xander te spreken, een ambulance gebruik je toch ook niet als taxi...

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 14 oktober 2005, 20:09:51
Zucht, en we zijn weer beland bij het bestaans recht van Hoge.. en Henk laat zich weer in de verdediging drukken...

Dit ging toch over een KNRM station in Huizen.. ?

En de KNRM werkt met iedereen samen.. dus ook met Hoge.. en met de omliggende reddingsbrigades..

Tja, en elke organisatie heeft beperkte middelen, en zal zich met die middelen moeten redden voor hun taken, (Al dan niet zelf opgelegd).

Ik vind zelf wel, dat gemeenten eens goed moeten kijken waar ze onze belastinggeld aan uit moeten geven en of ze dan ook niet kwaliteits eisen mogen stellen.  

Een vereniging mag zelfs z'n beleid bepalen, maar als  de brandweer een kelder komt leeg pompen komt er toch ook een rekening ?,

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 15 oktober 2005, 13:09:10
We zullen wel zien hoe het gaat, een ding is zeker er blijft niets bij het oude!

Misschien krijgen we een uitnodiging van de KNRM om "eens om de tafel te gaan zitten" en te kijken wat nou het beste is en voor wie.

Henk