Henk,
als een berger telkens als eerste ter plaatse is, dan is deze ook OSC en kan deze dus adequaat aansturen van meerdere eenheden bevorderen. Als hij daarbij, bijvoorbeeld verzaakt een goede slachtofferhulp op poten te zetten, valt hij door de mand. Als deze berger alles in eigen beheer houdt en daarbij materieel boven het slachtoffer belang zet, ben je in de evaluatie snel klaar.
Je moet het totale plaatje van de hulpverlening zien en niet de wedstrijd wie er het eerste is.
Om een voorbeeld te zetten, een motorambulance is altijd sneller ter plaatse in een stad dan een Chevrolet. Worden nu alle Chevrolet verpatst en komen er meer motoren. Nee, omdat de motor aan andere inzetcriteria voldoet.Dat zelfde geldt voor de berger. Gaat de berger naar een zeiljacht waar een bemanningslid gewond is geraakt?
* Ja, als hij het schip naar een haven kan slepen en er zo geld voor krijgt.
* Nee, als het om slachtoververvoer gaat naar een gereedstaande ambulance.
RR, over meten gesproken, wel eens van de BIEM gehoord, de Brandweerinzet evaluatie Methodiek? De kern vormen een quickscan formulier multisiciplinair optreden en een checklist multidiciplinair optreden, preventie, preparatie, repressie en nazorg.
Met vragen als: hoe verliep de samenwerking met overige diensten, wat was hun opleidings niveau en geoefendheid...
En, ook niet onbelangrijk, werkte de aanvalstactiek...
Henk
Henk,
waar denk je dat ik deze ideečn vandaan heb? Ik moet toegeven dat ik soms zelf heel creatief kan zijn, maar zoals je weet is mijn werkgever niet alleen de Gemeente Haarlem, maar ook de GHOR, Regionale Brandweer, RAV Kennemerland. Al deze wedstrijden naar competentie zijn daar allang gevochten en hebben interressante documenten opgeleverd.
RR
te grijs of te langzaam
Fly (die nog wel bij de 20 hoort)
Fly,
ik geef de jeugd een kans om in de reddingswereld te groeien en hou niet vast aan jeugdsentiment. Je kent de uitspraken wel: "vroeger was alles beter"
RR (
die beginnend grijs en vreselijk snel is)