Waarom zijn er twee OvdG's van de ambulancedienst opgeroepen? Is er zo veel te managen bij 1 slachtoffer met traumatische amputaties.
OvDG wordt in deze regio altijd gealarmeerd als de heli deze kant op komt. Dit is vooral ter informatie, ze komen niet altijd TP. Logica zou natuurlijk voorscrijven dat deze OvDG ook TP gaat bij een incident als dit en daar zijn/haar taken vervult. Tweede OvDG kan uit beleefdheid zijn gepiept, de A16, waar het incident niet zo heel ver vandaag lag, is een grens tussen "Midden "en "west"meen ik, Maarwat mij waarschijnlijker lijkt is dat er op basis van de meldingen rekening gehouden werd met 1 zwaar gewond slachtoffer en vanwege de klap mogelijk gewonden in de buurt en dat de eerste OvDG heeft aangegeven dat het beter zou zijn de zaken te splitsen. Of dat men die OvDG heeft opgeroepen om een BOT Team voor het geheel te laten formeren, lijkt me onlogisch want met name de brandweer zou daar in dit geval denk ik veel meer mogelijkheden gehad hebben.
Foto's zal je zelf even moeten zoeken omdat je ze hier niet kan posten ivm auteursrechten. Je kan dan zelf wel bepalen hoe zwaar de explosie is geweest. Je kan dan ook even zoeken naar aanslagen met zware explosieven of een autobom om het te vergelijken met de aanslag cq ontploffing auto in Breda.
Is er trouwens al iets geweten over het soort explosief? Er is toch wel een hele hap uit het trottoir, is dit door het explosief, of zat het slachtoffer bekneld tussen bv straatmeubilair, en is er daarom geknipt/geboord/gehakt moeten worden?
Ik woon er een paar kilometer vandaan en hoorde de klap ook. Dat klinkt spannender dan het is, het is ook de hoek van Breda waar ze met oud en nieuw graag "iets groter vuurwerk" afsteken en dat maakt vaak meer kabaal (nou zegt dat ook niet alles), als ze op het oefenterrein 4 kilometer verderop aan het schieten zijn kan ik dat ook horen, zeker 's avonds als het allemaal wat rustiger is.
Laatste bericht, lokaal:
http://www.bndestem.nl/regio/breda/raadselachtige-explosie-met-zwaargewonde-in-breda-aanslag-of-dom-ongeluk-1.5435562BREDA - Een zwaar misdrijf of een ongeval met instabiele explosieven? Het zijn twee van de mogelijk scenario's voor de raadselachtige explosie waarbij woensdagavond de 63-jarige Chris van Esch uit Breda zwaargewond raakte. Dat gebeurde na een avondje kaarten bij zijn vriend Dingeman 'Deen' de G. (69).
....
Ik neig eerlijk gezegd een beetje naar het tweede..
Ook zo verwarrend:
De politie houdt alle scenario's open, maar dat er sprake is van een liquidatiepoging in de georganiseerde, zware misdaad, gelooft bijna niemand die het tweetal kent. Kort na de ontploffing hield de buurt daar wel rekening mee, mede omdat slachtoffer en bewoner niet bekend staan als een lieverdjes. De G. is een voormalige koppelbaas en Van Esch stond in 2000 terecht, omdat hij zijn buurman in zijn been had gestoken. In de rechtszaak bleek dat hij een fors strafblad had met geweldsdelicten.
Edit, fimpje omroep Brabant over de explosievenvondst.
https://www.youtube.com/watch?v=E4sutaTT448&feature=youtu.be&a=Ontploffing na een seconde of 36. Het weinig opwindende molshoopje zegt niets over de instabiliteit van het spul natuurlijk, er werd immers serieus overwogen om het op het plein zelf tot ontploffing te brengen .