Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12775 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 13 november 2015, 15:58:53
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384213 date=1447425659
In dat geval wil je tijdens het knippen zo min mogelijk beweging veroorzaken om de interne schade niet te vergroten. Het lijkt me dat dat opzich wel tijd kan kosten en eventueel pas gedaan wordt zodra er een arts on-scene is?
Wij hebben dergelijke situaties wel eens als casus gehad bij LRH. Inderdaad wachten, arts is wel makkelijk vanwege de kennis maar er moet meer aan sedatie en spierverslapping gedaan worden dan de ambulance kan leveren. Een collega  heeft  eesn een dergelijk voorval in de praktijk mee gemaakt en ook daar was het wachten tot. Situatie was daar wel stabiel overigens.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 13 november 2015, 16:32:21
Citaat van: jadjong link=msg=1384164 date=1447414069
Het dak staat bol en alle ruiten zijn verdwenen, dat vind ik niet ongeschonden. Op de website van BNdestem staat een foto waarop de Mercedes geen vervorming van de carroserie heeft, alleen wat uiterlijke schade zoals een missend stuk bumper. Op een andere foto zie je een flink gat in de stoeprand. Het gat in de stoeprand (van nature iets minder vervormbaar dan een plastic bumper) doet mij vermoeden dat het explosief buiten de auto af is gegaan, misschien wel doordat iemand het uit zijn handen heeft laten vallen.

Die video was ook enkel ter illustratie, dat een wagen niet gelijk in 5000 brokken ligt na een (lichter) explosief. Mij lijkt het er ook op dat het explosief op die plaats is afgegaan, en niet in de auto. Anders zou net de carrosserie meer schade moeten hebben, en niet de bumper/voorzijde.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 13 november 2015, 16:36:32
Overigens, hoe benader je dit als hulpverlener? Ga je meteen tot bij het so om de eerste handelingen te doen, wetende dat er mogelijks nog een lading is?
In de VS, waar het soms lijkt of ieder politiekorps een EOD heeft, zou je kunnen verwachten dat die meteen mee opgeroepen worden en een eerste verkenning doen.

Maar wat in Nederland/Belgie, waar de EOD toch een grotere opkomsttijd heeft, van toch wel snel een half uur, schat ik? Op die tijd is je so waarschijnlijk al overleden wanneer er zware traumata zijn met bijbehorend bloedverlies...

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #133 Gepost op: 13 november 2015, 16:55:51
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384233 date=1447428992
Overigens, hoe benader je dit als hulpverlener? Ga je meteen tot bij het so om de eerste handelingen te doen, wetende dat er mogelijks nog een lading is?
In de VS, waar het soms lijkt of ieder politiekorps een EOD heeft, zou je kunnen verwachten dat die meteen mee opgeroepen worden en een eerste verkenning doen.

Maar wat in Nederland/Belgie, waar de EOD toch een grotere opkomsttijd heeft, van toch wel snel een half uur, schat ik? Op die tijd is je so waarschijnlijk al overleden wanneer er zware traumata zijn met bijbehorend bloedverlies...

Opkomsttijd van EOD in de VS is niet sneller dan dat halve uur hoor. Het lijkt dat bijna ieder politiekorps het heeft omdat dat zo op TV komt, de grote steden hebben het vast ook wel, maar vergis je ook niet in hoe groot die steden zijn. Ik woon tijdelijk in een van de grootste steden in de VS, van mijn huis naar downtown rijden op zaterdag middag duurt 50 minuten (andere kant op ook). Als het EOD van de politie naar mijn straat moet komen vanuit downtown op maandag avond zijn ze er echt niet binnen het uur.

Buiten die steden ben je waarschijnlijk nog beroerder af dan in Nederland. De volgende grote stad van betekenis is 3,5 uur rijden. Als je in het midden woont kun je lang wachten, de sheriff of ambulance kunnen daar al erg lange aanrijtijden hebben. (Maar er valt daar ook niet meer op te blazen dan 3 koeien en een trailer.)

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #134 Gepost op: 13 november 2015, 17:36:57
Eigen veiligheid is daarnaast natuurlijk ook relatief, anders zou een brandweerman nooit een brandend huis in kunnen lopen om iemand er uit te halen. Hij moet ook maar vertrouwen hebben in zijn apparatuur, inschattingsvermogen, collega's, de constructie van het huis en wat hij kan verwachten binnen als hij besluit om binnen te gaan zoeken naar slachtoffers.

Als je de situatie in Breda bekijkt, de volgende dag werden nog explosieven gevonden in het huis naast de eerste ontploffing. Eigenlijk was het dan dus de volgende dag nadat de eod die opgeruimd had veilig. De buurt is immers niet voor niks ontruimd.

Niet lullig bedoeld, maar hulpverleners hebben nu eenmaal een beroep met een verhoogd risico. Dan is eigen veiligheid wel erg belangrijk, maar niet absoluut. Net als bij medewerkers van een boorplatform. Je weet dat er risico's zijn, dus neem je extra maatregelen zoals beschermende kleding, gedegen training en opleiding etc.
Maar net zoals medewerkers op een olie platform risico vergoedingen krijgen, zouden hulpverleners dat ook mogen krijgen + zeer goede verzekeringen zodat mocht er iets gebeuren zowel de hulpverlener als zijn/haar gezin hier financieel geen enkele last van ondervinden. Een brandweerman die tijdens zijn werk arbeidsongeschikt raakt zou gewoon tot aan zijn pensioen zijn volledige salaris moeten ontvangen en daarna gewoon zijn pensioen. Als hij het niet overleeft had zou zijn gezin dat gewoon moeten blijven krijgen. We vragen als samenleving immers een groot offer van die mensen, daar mogen we ook voor betalen

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 13 november 2015, 17:44:08
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384286 date=1447432617

Niet lullig bedoeld, maar hulpverleners hebben nu eenmaal een beroep met een verhoogd risico. Dan is eigen veiligheid wel erg belangrijk, maar niet absoluut. Net als bij medewerkers van een boorplatform. Je weet dat er risico's zijn, dus neem je extra maatregelen zoals beschermende kleding, gedegen training en opleiding etc.
Dat speelt natuurlijk een afweging bij "eigen veiligheid" en we kunnen  vrij ver gaan, maar zoals ik al aangaf, "eigen veiligheid, dan die van collega's" is er vooral op gericht de hulpverlening niet nodeloos te compliceren en niet omdat we bange watjes zijn.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 14 november 2015, 08:33:18
Citaat van: spades link=msg=1384205 date=1447424617
Inkorten denk ik. De brandweer heeft een groot scala aan scharen en zagen.

Heb je er over nagedacht wat het risico is als de brandweer gaat knippen of zagen.

Is het raar als je bijv. de gemeentereiniging laat komen met een vrachtwagen met open laadbak of pickup truck om het slachtoffer onder politiebegeleiding te laten vervoeren naar traumacentrum terwijl men het object in de thorax blijft fixeren.

Je kan de brandweer vragen om ook naar traumacentrum te rijden. Voor de deur van traumacentrum laat je de brandweer zagen of knippen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 14 november 2015, 08:40:16
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384233 date=1447428992

Ja, bij mass casualty attack of spree-shooting ga je direct zoveel mogelijk slachtoffers het leven proberen te redden omdat je weet dat er veel mensen binnen minuten zullen overlijden als er niemand ingrijpt (CAT-tourniquets, ademwegen vrijmaken). Het is zelfs gewenst dat zoveel mogelijk omstanders, bij voorkeur EHBO-ers, bloedingen dichtdrukken met bijv. blote handen of gebruik maken van geimproviseerde tourniquets.

Je kan het je niet veroorloven om te wachten op een eerste verkenning van politie of bomb squad.

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 14 november 2015, 11:17:42
Even afgezien van de noodzaak tot bredere informatie aan en educatie van burgers als potentiële 'bystanders', bestaan er handzame kits met o.a. tourniquets en drukverbanden om externe bloedingen te stoppen die een burger binnen bereik kan houden (in auto, woning, of klein en draagbaar)? Een gewone EHBO-doos heeft bijna geen geschikt materiaal (én is niet in alle landen in de auto verplicht). Natuurlijk kan je improviseren maar dat kent grenzen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

Edwinb

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #139 Gepost op: 14 november 2015, 11:53:28
Citaat van: Oma link=msg=1384070 date=1447370258

In plaats van te zeuren over mijn toon had je ook antwoord kunnen geven op mijn vraag hoe men in Nederland denkt te kunnen optreden na een echte aanslag als er 20 lijken + 80 bloedende, stikkende en kermende slachtoffers op de keien liggen. Je voert dan de discussie over hulpverlening op een hulpverleningsforum.

Citaat van: Roare link=msg=1384079 date=1447371046
Het punt is dat je wel 1001 dingen kan verzinnen die kunnen gebeuren. Je kan je toch nooit 100% voorbereiden. En jouw scenario lijkt me op dit moment ook niet heel realistisch. Je kan zoiets nooit uitsluiten, maar dat is met zoveel dingen.

Parijs is zo ver nog niet....