Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 14 november 2015, 11:54:27
Citaat van: PBees link=msg=1384297 date=1447433048
Dat speelt natuurlijk een afweging bij "eigen veiligheid" en we kunnen  vrij ver gaan, maar zoals ik al aangaf, "eigen veiligheid, dan die van collega's" is er vooral op gericht de hulpverlening niet nodeloos te compliceren en niet omdat we bange watjes zijn.

Citaat van: MDA-TLV link=msg=1368824 date=1440577645
als we in Israel een melding krijgen van grootschalig incident mogelijk een aanslag, gaan de vesten aan en helmen op. Ook bij meldingen van vechtpartijen met meerdere gewonden gaan vaak de vesten aan...niet heel procedueel maar gewoon inzicht vanuit jezelf naar de aard van de melding, het is dus niet verplicht, tenzij bij raketaanvallen.
Ook wacht men niet op het sein safe, want veilig is het nooit, altijd kans op een second attack of een tweede explosief.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 14 november 2015, 11:59:51
Citaat van: Edwinb link=msg=1384614 date=1447498408
Parijs is zo ver nog niet....

Nederland wel?

Ik heb ook nog geen antwoord op mijn eerdere vraag (gepost op: 12 november 2015, 23:58:47) gekregen:

Citaat van: Oma link=msg=1384060 date=1447369127
Ik vind het best vreemd dat ik een van de weinige mensen ben die wil weten hoe we het gaan doen als die aanslag met een bomvest toch een keer komt in Nederland in een drukke stationshal tijdens de spits.

Eigenlijk wil ik weten hoe we het aanpakken als terroristen slimmer zijn en synchroon bommen laten exploderen in bijv. Nijmegen, Amsterdam, Breda en Zwolle. Als ambulancediensten heb je de rapen gaar omdat je bijstand uit andere regio's lastig zal worden, meerdere helikopter-MMT's inzetten op een locatie zal niet lukken en de grondgebonden MMT's hebben te veel tijd nodig om bloedende en stikkende slachtoffers nog te kunnen redden.

Doemscenario of toch niet?

helm

• Gast
Reactie #142 Gepost op: 14 november 2015, 12:02:11
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1384597 date=1447496262
Even afgezien van de noodzaak tot bredere informatie aan en educatie van burgers als potentiële 'bystanders', bestaan er handzame kits met o.a. tourniquets en drukverbanden om externe bloedingen te stoppen die een burger binnen bereik kan houden (in auto, woning, of klein en draagbaar)? Een gewone EHBO-doos heeft bijna geen geschikt materiaal (én is niet in alle landen in de auto verplicht). Natuurlijk kan je improviseren maar dat kent grenzen.

Dat zou van overheidswege verstrekt moeten worden. Iedereen zou zo'n kit altijd bij zich moeten hebben.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #143 Gepost op: 14 november 2015, 12:02:21
Citaat van: Oma link=msg=1384619 date=1447498791
Nederland wel?

Ik heb ook nog geen antwoord op mijn eerdere vraag (gepost op: 12 november 2015, 23:58:47) gekregen:

Doemscenario, maar niet bezijden de potentiele waarheid vrees ik.  :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 14 november 2015, 14:04:53
Citaat
2006: Liggen er voor terreuraanslagen in ons land bruikbare draaiboeken klaar? Er is nog veel werk te doen op dit terrein.

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-opvang-van-slachtoffers-van-bomaanslagen-logistieke-en-medisch-inhoudelijke-aspecten/volledig

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #145 Gepost op: 14 november 2015, 15:45:39
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1384622 date=1447498941
Doemscenario, maar niet bezijden de potentiele waarheid vrees ik.  :-X

We polderen en polderen gewoon verder (vergaderingen, commissies, overleggen, verkondigen van algemeenheden, dikke algemene rapporten zonder concrete en bruikbare aanwijzingen en aanbevelingen) etc. alsof er niets aan de hand is.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 14 november 2015, 20:49:28
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1384597 date=1447496262
Even afgezien van de noodzaak tot bredere informatie aan en educatie van burgers als potentiële 'bystanders', bestaan er handzame kits met o.a. tourniquets en drukverbanden om externe bloedingen te stoppen die een burger binnen bereik kan houden (in auto, woning, of klein en draagbaar)? Een gewone EHBO-doos heeft bijna geen geschikt materiaal (én is niet in alle landen in de auto verplicht). Natuurlijk kan je improviseren maar dat kent grenzen.

http://www.narescue.com/Portal.aspx?CN=BACEF7407E86&SEARCH=Ifak Zoiets?

helm

• Gast
Reactie #147 Gepost op: 14 november 2015, 21:10:15
http://www.narescue.com/PABC.htm
Meer zoiets.
Zou door de overheid uitgedeeld moeten worden.
Wellicht kunnen de Ambulancediensten al aan het publiek demonstreren hoe een tourniquet te gebruiken.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #148 Gepost op: 14 november 2015, 21:20:52
Discussie over tourniquet graag in de daarvoor reeds lopende topics:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=82426.0
of
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87599.0

Geldt trouwens ook voor allerlei andere onderwerpen die voorbij komen.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 15 november 2015, 20:41:18
Citaat van: Oma link=msg=1384557 date=1447486398
Heb je er over nagedacht wat het risico is als de brandweer gaat knippen of zagen.

Is het raar als je bijv. de gemeentereiniging laat komen met een vrachtwagen met open laadbak of pickup truck om het slachtoffer onder politiebegeleiding te laten vervoeren naar traumacentrum terwijl men het object in de thorax blijft fixeren.

Je kan de brandweer vragen om ook naar traumacentrum te rijden. Voor de deur van traumacentrum laat je de brandweer zagen of knippen.

Extra inwendige schade door beweging lijkt me een reëel risico, tegen slijpsel kunnen mensen worden afgedekt lijkt me. Echter de optie die jij noemt was niet in me opgekomen, dat lijkt me ook een optie die weer riscio's met zich meeneemt. Komt dit wel eens voor??