Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12765 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #50 Gepost op: 12 november 2015, 19:32:03
Citaat van: mark hes link=msg=1383920 date=1447352532
Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat er omgevlogen had moeten worden om naar Tilburg te vliegen omdat ze anders in de knoei komen met de aanvlieg routes van vliegbasis Gilze-rijen, deze ligt precies tussen Brede en Tilburg in.

Dat is wel heel ver gezocht, er zijn amper vliegbewegingen op Gilze-Rijen. Daarnaast is het een militaire basis waar alleen helikopters staan. 's nachts staan die meestal gewoon stil.

Als de aanwezigheid van een militaire luchthaven echt een beperking is dan zou de LL nooit kunnen opstijgen van Volkel, dat is immers ook een vliegbasis (en een grotere/drukkere)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 12 november 2015, 19:32:24
Citaat van: mark hes link=msg=1383920 date=1447352532
Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat er omgevlogen had moeten worden om naar Tilburg te vliegen omdat ze anders in de knoei komen met de aanvlieg routes van vliegbasis Gilze-rijen, deze ligt precies tussen Brede en Tilburg in.

Hoezo moet traumahelikopter om vliegen? Ik werk in een land waar 4 traumahelikopters tussen de B1-bommenwerpers en andere militaire vliegtuigen staan die geen oefenmissies uitvoeren maar daadwerkelijk non-stop actieve oorlogsmissies uitvoeren. Er zijn geen vliegbeperkingen voor onze civiele traumahelikopters ook niet als een helikopter onderweg is met patient naar traumacentrum, ze krijgen gewoon toestemming om over de basis heen te vliegen.

Uiteraard moeten de piloten contact opnemen met de verkeersleiding van de militaire basis maar dat is precies zelfde verhaal zodra ze in de buurt komen van de internationale luchthaven.

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 12 november 2015, 19:37:13
Citaat van: Oma link=msg=1383923 date=1447353144
Hoezo moet traumahelikopter om vliegen? Er zijn geen vliegbeperkingen voor onze civiele traumahelikopters ook niet als een helikopter onderweg is met patient naar traumacentrum, ze krijgen gewoon toestemming om over de basis heen te vliegen.
Uiteraard moeten de piloten contact opnemen met de verkeersleiding van de militaire basis maar dat is precies zelfde verhaal zodra ze in de buurt komen van de internationale luchthaven.
duidelijk..  dank voor de uitleg  ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 12 november 2015, 19:54:33
Citaat van: mark hes link=msg=1383925 date=1447353433
duidelijk..  dank voor de uitleg  ;)

Ik weet niet of het voor Gilze-Rijen ook zo is, het kan dat er inderdaad sprake is van gesloten militair luchtruim. Ik schreef dat Amerikaanse luchtverkeersleiding op Al Udeid Airbase altijd voorrang geeft aan onze traumahelikopters.

In Nederland gebruikt men civiele piloten, onze helikopters hebben twee piloten aan boord die niet in dienst zijn van de ambulancedienst maar in dienst zijn van de luchtmacht. De 3 nieuwe helikopters hebben ook geen civiele registratie meer. Deze helikopters en de reserve (met civiele registratie) vliegen onder militaire regelgeving. Het kan dat daarom gesloten militair luchtruim niet van toepassing is.

Spartan

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 12 november 2015, 19:59:43
Citaat van: Oma link=msg=1383929 date=1447354473
Ik weet niet of het voor Gilze-Rijen ook zo is, het kan dat er inderdaad sprake is van gesloten militair luchtruim. Ik schreef dat Amerikaanse luchtverkeersleiding op Al Udeid Airbase altijd voorrang geeft aan onze traumahelikopters.

In Nederland gebruikt men civiele piloten, onze helikopters hebben twee piloten aan boord die niet in dienst zijn van de ambulancedienst maar in dienst zijn van de luchtmacht. De 3 nieuwe helikopters hebben ook geen civiele registratie meer, alle 4 de helikopters vliegen onder militaire regelgeving. Het kan dat daarom gesloten militair luchtruim niet van toepassing is.

Er wordt met regelmaat door de lifeliners getankt op vliegbasis Gilze-Rijen, daarnaast land de heli bij het Amphia te Breda nog wel een op militaire grond van de KMA.

Voorrang willen ze niet altijd krijgen, met name op Rotterdam-The Hague airport moeten ze nogal eens wachten om op te kunnen stijgen

Dierentuinen

• Senior gebruiker
  • FIA Safety officer
Reactie #55 Gepost op: 12 november 2015, 21:07:22
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1383877 date=1447343009
bron?
Deze info kreeg ik te horen van OvDGZ die TP is geweest.

In het Elizabeth zijn in de avond en nacht twee ok's ingebruik met stand by teams.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 12 november 2015, 21:18:17
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1383971 date=1447358842

In het Elizabeth zijn in de avond en nacht twee ok's ingebruik met stand by teams.

Even bij mijn vriendin nagevraagd, (Anesthesie medewerker),
Standby zou betekenen dat de OK teams in OKpak zitten te klaverjassen in de koffiekamer -> direct inzetbaar.
Kleinere ziekenhuizen werken ze niet met standby maar met diensten waarbij de OK teams naar huis mogen en binnen 15 minuten standby moeten zijn (dus 15 minuten om naar het ziekenhuis te komen en om te kleden)

Daarnaast zouden ze altijd nog mensen hebben die vanuit huis gebeld kunnen worden. Die echt vrij zijn, maar gewoon de vraag krijgen " goh kun je extra komen want het dienstteam is al bezig en er komt nog een OK aan."

Zij verwacht dat een level-1 trauma centrum " echt ook nog wel een team op dienst heeft staan als er 2 standby zijn."  Dus dat de 3e OK in een kwartier operationeel kan zijn. Als ze dan rond bellen kan een 4e ook nog vrij snel open kan zijn.

Gezien de tijd on-scene had die 3e OK dus wel open moeten kunnen.

OK bezetting zou voor een ziekenhuis nooit een beperkende factor mogen zijn. Voor een traumacentrum level 1 trouwens al helemaal niet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 12 november 2015, 21:28:23
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1383971 date=1447358842

Ik draai ook stand-by dienst in een traumacentrum. In avond zegt het dat ik op een bankje lig in koffiekamer van de operatiezusters, beetje Netflix kijken op mijn tablet, beetje klieren op een forum, etc tot er via intercom een oproep komt voor 'senior cardio OR (nummer)".

Waarom zijn er twee OvdG's van de ambulancedienst opgeroepen? Is er zo veel te managen bij 1 slachtoffer met traumatische amputaties.

Waarom 50 minuten on-scene. Tourniquetjes er om heen, dikke IV naald of IO er in en gaan rijden met blauwe lampen en sirene met grote spoed naar Tilburg is iets wat de ambulanceverpleegkundige met zijn trouwe chauffeur heel snel kan uitvoeren.

Ik zie nut niet eens om te wachten op MMT ter plaatse, als ik ambulanceverpleegkundige zou zijn was ik gewoon met spoed gaan rijden. Als MMT-arts bij de patient wil zijn moet hij maar doorvliegen om ergens op parkeerplaats langs de snelweg te wachten op de ambulance en-route Tilburg.

Dierentuinen

• Senior gebruiker
  • FIA Safety officer
Reactie #58 Gepost op: 12 november 2015, 21:30:55
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1383975 date=1447359497
Even bij mijn vriendin nagevraagd, (Anesthesie medewerker),
Standby zou betekenen dat de OK teams in OKpak zitten te klaverjassen in de koffiekamer -> direct inzetbaar.
Kleinere ziekenhuizen werken ze niet met standby maar met diensten waarbij de OK teams naar huis mogen en binnen 15 minuten standby moeten zijn (dus 15 minuten om naar het ziekenhuis te komen en om te kleden)

Daarnaast zouden ze altijd nog mensen hebben die vanuit huis gebeld kunnen worden. Die echt vrij zijn, maar gewoon de vraag krijgen " goh kun je extra komen want het dienstteam is al bezig en er komt nog een OK aan."

Zij verwacht dat een level-1 trauma centrum " echt ook nog wel een team op dienst heeft staan als er 2 standby zijn."  Dus dat de 3e OK in een kwartier operationeel kan zijn. Als ze dan rond bellen kan een 4e ook nog vrij snel open kan zijn.

Gezien de tijd on-scene had die 3e OK dus wel open moeten kunnen.

OK bezetting zou voor een ziekenhuis nooit een beperkende factor mogen zijn. Voor een traumacentrum level 1 trouwens al helemaal niet.

De OvDGZ die ik sprak heeft mijn die informatie gegeven. Gezien de ligging van Elisabeth kan ik mijn voorstellen dat er OK personeel slaapt in het ziekenhuis. Anders is die 15 minuten regeling niet houdbaar.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 12 november 2015, 21:32:54
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1383982 date=1447360255
De OvDGZ die ik sprak heeft mijn die informatie gegeven. Gezien de ligging van Elisabeth kan ik mijn voorstellen dat er OK personeel slaapt in het ziekenhuis. Anders is die 15 minuten regeling niet houdbaar.

en dat is dan dus het 3e team hè. Standby teams zijn per definitie in het ziekenhuis en al omgekleed.

Vriendin slaapt trouwens ook in het ziekenhuis als ze dienst heeft want woont ook te ver weg.