@Thor en anderen, ik volg dit nieuws met verhoogde interesse, met name omdat ik het heel boeiend vind om te lezen over de tactische antwoorden op terrorisme (zowel voor politie/defensie als voor burgers).
Je zegt dat agenten, speciaal getraind en met zwaardere wapens of niet, sowieso bij een aanval een schietschijf zijn. Kan je dat verder uitleggen? Het lijkt me namelijk niet. Het is met een ak of ander aanvalsgeweer makkelijker schieten dan met een kleiner handwapen - ik spreek uit ervaring- maar je mag toch hopen dat het beetje tactische en schiettraining die deze agenten krijgen - en hebben gehad- zal helpen om de gevolgen van een aanval in het begin zoveel mogelijk te beperken? Iets is nog altijd beter dan niets, denk ik dan.
Waar een hoop artikelen helaas overheen kijken is wat mij betreft het allerbelangrijkste aspect van dit verhaal: het trainen van een juiste mindset. Vanuit tactisch oogpunt is er weinig aan te merken op de uitrusting van deze speciale agenten. Scherfvesten en een mp5 met een lading magazijnen waarvan de munitie als voordeel heeft dat je, naast de terrorist, niet meteen de persoon erachter uit de voeding knalt. Handig in stedelijk gebied met mogelijke gijzelaars etc. Maar als het puntje bij paaltje komt, zal die agent in die situatie voldoende moed en rust kunnen opbrengen om goed te blijven handelen? Zo ja, dan zullen ze absoluut geen schietschijf zijn, maar een hoop levens redden. Zo niet, dan loopt het wellicht slecht met hem en de omgeving af. Ik denk daarbij ook aan de berichten over de rustige aard van de aanvallers in Parijs. Kans is groot dat ze drugs gebruiken die hun stress en angst wegneemt. Je moet mentaal behoorlijk stevig in je schoenen staan wil je het opnemen tegen iemand die geen angst voelt om op dat moment te sterven.
Ik heb gelezen dat de agenten een speciale schietopleiding krijgen van 10 dagen. Als dat puur gericht is op tactiek en techniek, en niet op mentale conditionering, dan zou ik dat een gemiste kans vinden, maar goed, over de inhoud weet ik natuurlijk niks.
Vraag aan de rest van de mensen hier: hoe zouden jullie het inrichten als jullie de kans kregen? En daarbij ook rekening houdend met de politieke en financiële aspecten van het verhaal?