" Hoewel het met goede wil en aangepaste banden nog steeds mogelijk was het terrein in te gaan, was het duidelijk dat BMW zich met de GS Serie steeds meer richtte op het gebruik als "Reiseenduro". "
Citaat van wikipedia.
Het rijtje waar hij onder valt op bmw-motorrad.nl
Enduro
Overzicht
BMW G 450 X
BMW F 650 GS
BMW F 800 GS
BMW R 1200 GS
BMW R 1200 GS Adventure
Dus dat jij dit geen enduro noemt is aan jezelf maar officieel is het wel een Enduro
Als we officieel gaan spreken, noemt BMW het een Reise enduro, waarmee ze (heel slim) spelen op het avontuurlijke. In de motorfietswereld is een enduro een crosser die zo is aangepast dat deze ook op de openbare weg mag rijden om bij enduro-wedstrijden de verbindingsgedeelten tussen twee offroad gedeeltes te kunnen overbruggen. het zijn vaak 1-cilinders, tot zo'n 650 cc. Ook zijn er kant en klare enduro's te koop. Deze motoren zijn echt gericht op het enduro rijden en niet echt geschikt voor dagelijks gebruik.
De 1200 GS is, net als bij auto's bv de X5, meer gericht op het gevoel van off-road kunnen rijden, dan dat deze daar echt voor gemaakt is. Het kan wel (zie al eerder genoemde Long Way Round en Long Way Down), maar ze zijn er eigenlijk te zwaar voor. Maar het gaat wel beter dan met de R1200RS oid.
Yamaha doet hetzelfde met de (Super) Tenere, Honda met de Transalp en de Varadero, Suzuki met de V-strom's, etc. Zeker geen verkeerde motoren, maar meer gericht op de straat dan op offroad gebruik. Een soort PC Hooft tractoren op twee wielen zeg maar.