Zijn de zware motoren (K1200) straks überhaupt nog wel beschikbaar voor de basisteams, of kunnen die alleen nog maar met de lichtere F650(?) gaan rijden.
Kijk je bijvoorbeeld in Rdam, dan wordt/werd er grotendeels vanuit de wijkteams met de Honda Transalp gereden en is de lichte F650 een logische opvolger.
Echter in voorm. Hollands Midden wordt vanuit de teams veel met de zware BMW gereden en zou een F650 als opvolger niet direct logisch zijn.
Anders gesteld: is K1200 alleen voor de VP's bestemd, of ook voor de basisteams?
De R1200RT-P en de F650GS (/F700GS) zijn als motor uit de aanbesteding gekomen voor de politie.
De K1600GT-P is een afwijkende motorfiets voor specifieke (verkeers-)taken zoals begeleidingen en valt onder het kopje afwijkend kavel. De unit MotorOndersteuning van de Landelijke Eenheid, de VerkeersPolitie van Den Haag & Rotterdam hebben ze nu.
Het gerucht gaat dat er nog meer korpsen enkele K1600GT-P's gaat krijgen voor begeleidingen.
De 1200's en de F650/700 zal voor de reguliere politiezorg zijn. Met dien verstande dat men per eenheid zelf mag bepalen welke motor ze aanschaffen. Ik zie Den Haag bijv. niet met de R1200RT in het centrum gaan rijden, terwijl men in Hollands-Midden met hun uitgestrekte polders juist meer voordelen heeft aan die R1200RT.
Overigens is een F650/F700 wel een andere fiets als een F800GS. De lichte versie heeft een (qua vermogen) geknepen motorblok, enkele remschijf voor en een lager frame.