Weet iemand waarom er is gekozen voor deze 'verdeling' van blauw en amber achterop? Lijkt mij handiger wanneer je blauw op een paal hebt, en amber op de koffer... Wat is de gedachte hierachter?
Amber wordt gebruikt als aanduiding van gevaar op of langs de weg of bij begeleiding van bijvoorbeeld optochten e.d. waarbij de motor dus stil staat of langzaam rijdt. Bij stilstand is het lijkt mij handig om die lamp een stukje de hoogte in te kunnen doen om van grotere afstand zichtbaar te zijn, boven het andere verkeer uit.
Voor blauw heeft een telescoopstatief geen enkele meerwaarde. Je gaat bij spoed namelijk sowieso niet eerst je lampje uitschuiven, vaak wordt de zwaailamp/flitser die achterop staat bij prio 1 met toeters niet eens gebruikt (bij Limburg-Zuid kunnen met gebruik van sirene alleen de frontflitsers gebruikt worden, volgens mij wordt dit vaak/altijd zo geschakeld) en daarnaast brengt een hoog uitgeschoven statief met zwaailamp bij hogere snelheden de motor uit balans.
Ook bij veel van de FJR's van de KMar zit geen statief meer. Hier is een Rotaflex van Hella vast achterop bevestigd en wordt volgens mij alleen gebruikt bij begeleidingen met blauw zonder toeters om kruisend verkeer opmerkzaam te maken dat er zich iets afspeeld op de kruising.