Ook kan de coördinator noodhulp van het RK het noodhulpteam inzetten als hij dat nodig vind heb ik begrepen. Maar het is natuurlijk wel zo als je afspraken maakt je die moet nakomen. Maar om dat nu te bestempelen als afhankelijk of partijdig gaat mij te ver. We zitten hier in een beschaafd land waar ik dit een verantwoordelijke keuze vind.
Hier is het idee geboren achter het bureau van de medical director en CEO van de ambulancedienst samen met directeur van Rode Halve Maan. In eerste instantie begon het met een aantal ambulances bij evenementen (wettelijke taak publieke ambulancedienst zodra afgegeven evenementenvergunning het vereist), later zijn deze ambulances ook ingezet in de reguliere ambulancezorg als BLS-ambulances. Het Rode Kruis had uiteraard gewoon haar eigen coordinator.
In een beschaafd land zou je verwachten dat zowel Rode Kruis als de overheid heel erg kritisch naar deze constructies kijken. Hier trok als eerste de SCH (toezichthouder/equivalent van IGZ aan de bel) omdat zij wilden weten van de publieke ambulancedienst voor welke meldingen deze BLS-ambulances werden ingezet en wat precies het opleidingsniveau was van deze vrijwilligers.
De ambulancewet kent hier geen opleidingsniveau EHBO, het minimale niveau is EMT (gevorderde EHBO handelingen + IV prikken + zeer beperkte medicatie). De medische eindverantwoordelijkheid voor ambulancezorg ligt bij de medical director en clinical officers van de ambulancedienst. De toezichthouder heeft ons gevraagd of wij ook medisch eindverantwoordelijk zijn voor de vrijwilligers van Rode Kruis die in opdracht van de ambulancedienst een wettelijke taak van de ambulancedienst uitvoeren, namelijk het reageren op een spoedmelding gericht door de burger aan de ambulancedienst.
Vanaf 20 so heeft de OVD-g de keuze om een NHT te alarmeren, vanaf 30 is het standaard
In het beschaafde Nederland kennen we een tijdelijke wet ambulancezorg. De RAV moet zorgen dat een goed geschoolde ambulanceverpleegkundige conform LPA de hulp gaat bieden aan gewonde burgers (die maandelijks veel geld verplicht moeten afdragen aan zorgverzekeraars). Bij een aanrijding van een autobus tegen een boom heb je al snel 30 slachtoffers. Het zegt dat bij dit soort kleine ongelukjes de ambulancewet over de schutting gaat en de burgers in Nederland geen ambulancezorg meer ontvangen maar het moeten doen met een EHBO-er.
Hier is het relatief simpel om EHBO-ers om te scholen tot EMT level-2, in het Nederlandse systeem is het onmogelijk om een EHBO-er om te scholen tot een ambulanceverpleegkundige.
Binnen het Rode Kruis waren er ook een aantal mensen die kritisch waren omdat ze vonden dat de onafhankelijkheid in geding kwam. De BLS-ambulances kregen opdracht van de nationale meldkamer (overheid), tijdens de inzet moeten deze vrijwilligers iedere opdracht opvolgen van personeel (overheid) van de ambulancedienst in hogere rang. De vrijwilligers van Rode Kruis moesten verplicht (door overheid) omscholen, etc. Op papier bestonden er leidinggevenden incl. een arts van het Rode Kruis maar in praktijk maken ze geen deel uit van de hierarchie van de ambulancedienst, de medical director en clinical officers delen de operationele en medische leiding niet.
Het bovenstaande zegt dat je als organisatie niet meer onanafhankelijk bent van de overheid zodra je afspraken maakt met de overheid die je moet nakomen.
Om alle problemen op te lossen is er advies gevraagd bij het internationale rode kruis. Ik heb daar zelf nooit bij gezeten, het enige dat ik weet dat het lange onderhandelingen zijn geweest en er uiteindelijk is besloten dat de overheidsambulancedienst de ambulancedivisie van het rode kruis zou overkopen. Een onderdeel van deze overeenkomst was dat wij vrijwilligers van Rode Kruis de kans zouden bieden om in loondienst te gaan werken op de (BLS)-ambulance. De constructie die hier gekozen is is vergelijkbaar met Rode Kruis ziekenhuis in Nederland. De rode kruis ambulancedienst hier is niet meer van rode kruis maar gebruikt tot 2023 nog wel de naam en logo's van rode kruis.
In 2015 is de situatie hier dat we de rode kruis ambulancedienst gewoon als BLS-unit kunnen behandelen aangezien het eigendom is en de voormalig vrijwilligers in loondienst zijn gekomen. Het nationale Rode Kruis heeft ook ambulancevoertuigen, uiterlijk is het verschil alleen te zien aan de zwaailichten, zij voeren rood zwaailicht (= geen voorrangsvoertuig/voorrangsvoertuigen voeren hier rood/blauw zwaailicht). Het nationale rode kruis gebruikt deze ambulances bij evenementen (waarbij geen ambulancezorg verplicht is conform evenementenvergunning). Het nationale rode kruis heeft geen taak bij rampenbestrijding of grootschalige ongevallen in eigen land.
Het nationale Rode Kruis heeft een uitstekende relatie met diverse overheidsdiensten, als blijkt dat zich een grootschalig ongeval of ramp voordoet bekijkt het Rode Kruis geheel zelfstandig en onafhankelijk welke hulp ze kunnen en willen bieden zoals ze dat ook doen bij een aardbeving in Nepal of vluchtelingencrisis in Kroatie.