Ik lees hier steeds dat het 'maar' gaat om T3 slachtoffers, zoals enkele professionals al hebben uitgelegd kan ook met een T3 slachtoffer behoorlijk wat mis zijn. Er is dan medische zorg nodig en ga je met je verbandtrommel en bloeddrukmeter niet ver komen. Zo heeft iedere patient recht op adequate pijnbestrijding, het is idioot dat er na een groot ongeval nog geen paracetamol vanaf kan omdat je naar het T3 centrum gedirigeerd bent...
Dat is wat ik bedoel met zorg conform LPA, in het autobusvoorbeeld heeft iemand die met 29 andere mensen in de bus zit snijwonden, vermoedelijk hersenschudding en een fractuur. Als een ambulanceverpleegkundige conform LPA deze patient zou behandelen krijgt de patient ketamine (ik noem adequate pijnbestrijding na een ongeval een recht en dat recht van patient telt extra zwaar omdat je er in Nederland ook nog eens fors voor moet betalen via je maandelijkse zorgpremie).
In deze constructie kom je terecht bij de EHBO-er die niet kan en mag werken conform het LPA en op de koop toe neemt met het het vermoeden hersenschudding onder-triage was en de EHBO-er helemaal niet merkt dat er sprake is van verslechtering van het slachtoffer.
Ik vind het zoals ik al eerder zei een veel interessanter om eens te kijken naar deze wet- en regelgeving dan naar de zwaailichtwetgeving. Het komt er op neer dat mensen van Rode Kruis wel aan zwaailichtwetjes moeten voldoen maar niet aan ambulance- en zorgwetgeving.