Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 14548 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #70 Gepost op: 23 november 2015, 01:38:29
Citaat van: jelte link=msg=1386881 date=1448233851
Ik vraag me af waarom de emv aangeleerd moet worden. Het noodhulpteam krijgt alleen de lopende slachtoffers. Dus degene die je zelf weten te vinden of doorgestuurd zijn. Nu begin ik als leek een beetje te denken dat dit voor ons onzinnig is want het SO kan lopen en weet ons vinden. Is het dan niet zo dat deze personen dan altijd de hoogste score krijgen of is het denkbaar dat een lopend SO die jou weet te vinden toch nog ergens minder scoort. Kan me alleen iets voorstellen dat hij niet uit zijn woorden komt en dan bv minder bij verbaal scoort.

Precies, en zodra iemand lager scoort, neem ik aan dat ze toch gelijk door de professionals gezien moeten worden. AVPU lijkt me dan bijna nuttiger. A = ok. V=  professionals vragen of ze kunnen komen. P/U = direct door de professionals laten beoordelen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 23 november 2015, 07:16:12
Citaat van: jelte link=msg=1386881 date=1448233851
Ik vraag me af waarom de emv aangeleerd moet worden. Het noodhulpteam krijgt alleen de lopende slachtoffers. Dus degene die je zelf weten te vinden of doorgestuurd zijn. Nu begin ik als leek een beetje te denken dat dit voor ons onzinnig is want het SO kan lopen en weet ons vinden. Is het dan niet zo dat deze personen dan altijd de hoogste score krijgen of is het denkbaar dat een lopend SO die jou weet te vinden toch nog ergens minder scoort. Kan me alleen iets voorstellen dat hij niet uit zijn woorden komt en dan bv minder bij verbaal scoort.

Als het slachtoffer kan lopen en jullie tentje weet vinden zegt het niet automatisch dat hij de hoogste EMV score (15) heeft.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 23 november 2015, 08:46:22
Precies, en zodra iemand lager scoort, neem ik aan dat ze toch gelijk door de professionals gezien moeten worden. AVPU lijkt me dan bijna nuttiger. A = ok. V=  professionals vragen of ze kunnen komen. P/U = direct door de professionals laten beoordelen.
Dat is ook de bedoeling van het prioriteren. Het uitfilteren van t2 so om deze dus over te dragen aan de proffesionals en zo snel mogelijk.
Dit doe je door de ABCDE controlle en EMV bloeddruk en hartfrequentie.
Maar goed dacht dat de EMV automatisch wel de hoogste score zou halen als ze ons tentje weten te vinden.
Dit omdat als ik zoek op youtube je alleen voorbeelden krijgt van liggende so. Dus daarom mijn vraag was is het wel van toepassing op lopende so.
Oma heeft deze beantwoord dat dit wel het geval is.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #73 Gepost op: 24 november 2015, 20:33:11
De tensiemeting tbv triage is onlogisch en onnodig en geeft delay. Nederlandse AVP-en gebruiken voor triage geen tensiemeting maar AVPU en  hanteren RTS met manueel meten van de pols. EMV/GCS score wordt niet in veld gedaan, duurt te lang, AVPU is een veel beter alternatief.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 25 november 2015, 02:19:40
Je kan een noodhulpteamlid niet vergelijken met een AVP.
En het gaat hier alleen om so die binnen komen lopen en waarschijnlijk al een uur rondgelopen hebben. Dit doordat het noodhulpteam pas operationeel is na 45 tot 60 minuten.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #75 Gepost op: 25 november 2015, 04:26:53
Nee, maar als zelfs een AVP het nut van een handeling al niet ziet, kun je je afvragen of dat er voor een rode kruiser wel is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 25 november 2015, 07:24:40
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1387199 date=1448422013
Nee, maar als zelfs een AVP het nut van een handeling al niet ziet, kun je je afvragen of dat er voor een rode kruiser wel is.

Het heeft totaal geen nut. Ik heb geen idee waarom men dit bedacht heeft, zij zullen vast voordelen zien. Ik zie alleen maar nadelen, namelijk veel vals-positief waarschuwingen door leken/rode kruis waardoor MMT-arts/ambulanceverpleegkundige moet komen opdraven om even zelf te kijken terwijl ze wel iets beters te doen hebben op dat moment.

Andersom kan natuurlijk ook, een verslechterende cat. 3 patient terwijl geen mens in het Rode Kruis tentje beseft dat deze patient heel erg snel aan verslechteren is.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 25 november 2015, 11:44:32
Er hoeft geen AVP ter plaatse te komen want die is er standaard. Die moet daar de secondaire triage uitvoeren. Dus die is ook verantwoordelijk voor het verloop zoals de alarmering van bv MMT en niet de rode kruiser.
En als het totaal geen nut heeft is dat de taak van de AVP's om dat aan te geven want wij hebben niet de kennis om deze werkwijze te bekritiseren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 25 november 2015, 12:02:11
Citaat van: jelte link=msg=1387267 date=1448448272
Er hoeft geen AVP ter plaatse te komen want die is er standaard. Die moet daar de secondaire triage uitvoeren. Dus die is ook verantwoordelijk voor het verloop zoals de alarmering van bv MMT en niet de rode kruiser.
En als het totaal geen nut heeft is dat de taak van de AVP's om dat aan te geven want wij hebben niet de kennis om deze werkwijze te bekritiseren.

Jij kan dat wel roepen, als ik deze discussie teruglees vat ik het op als dat het de bedoeling is dat Rode Kruis vrijwilligers de cat. 3 patienten moeten monitoren.

Ik vind het uiteraard belachelijk om hier te roepen dat alleen de ambulanceverpleegkundige of een arts deze werkwijze mogen bekritiseren. Als ze mij de verantwoordelijkheid voor de ICT-infrastructuur in de maag willen splitsen bedank ik voor die eer omdat ik deze verantwoordelijkheid niet wil en kan dragen.

Jij wilt het schijnbaar wel als het om gewonde slachtoffers gaat, succes met kritiekloos alles maar normaal vinden.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 25 november 2015, 12:18:51
Jij weet dus niet wat onze taak is en wat er van ons verwacht wordt. Wij doen de t3 so welke door de primaire triage (een AVP) bestempeld worden als t3. Ze zijn dus al eens gezien door een AVP.
Dan prioriteren we zodat de mensen die achter in de rij toch dood lopen te gaan zeg maar vooraan de rij komen om met voorrang door de secondaire triage beoordeeld te worden. Ook dit is een AVP. Daarna gewoon verbinden en dan de tent uit waarna ze naar de opvang gaan, naar de huisarts of ziekenhuis.
Mocht een so hard achteruitgaan gaat moet hij uiteraard weer gezien worden door de AVP.
Het zou misschien beter zijn het prioriteren ook over te laten aan een AVP maar ik vermoed dat ze deze liever daar hebben waar zeker t1 en t2 so te behandelen zijn.