Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 14552 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 25 november 2015, 12:27:31
Citaat van: jelte link=msg=1387276 date=1448450331
Jij weet dus niet wat onze taak is en wat er van ons verwacht wordt. Wij doen de t3 so welke door de primaire triage (een AVP) bestempeld worden als t3. Ze zijn dus al eens gezien door een AVP.
Dan prioriteren we zodat de mensen die achter in de rij toch dood lopen te gaan zeg maar vooraan de rij komen om met voorrang door de secondaire triage beoordeeld te worden. Ook dit is een AVP. Daarna gewoon verbinden en dan de tent uit waarna ze naar de opvang gaan, naar de huisarts of ziekenhuis.
Mocht een so hard achteruitgaan gaat moet hij uiteraard weer gezien worden door de AVP.
Het zou misschien beter zijn het prioriteren ook over te laten aan een AVP maar ik vermoed dat ze deze liever daar hebben waar zeker t1 en t2 so te behandelen zijn.

Na de triage door een verpleegkundige mag jij als vrijwilliger van Rode Kruis monitoren en op tijd ontdekken dat iemand snel aan verslechteren is.

Het zal me een rotzorg zijn dat ik niet precies weet wat er van jullie verwacht wordt, ik stoor me er veel meer aan dat Nederlandse burgers denken dat het in Nederland allemaal top geregeld is maar hier valt te lezen dat bij ongelukjes met 20 - 30 gewonden de zorg al gedeeltelijk over de schutting wordt gedonderd en je het mag uitzoeken met vrijwilligers van Rode Kruis die een paar avondjes cursus gekregen hebben.

Veel burgers die zich zorgen maken na de aanslagen in Parijs kunnen hier lezen dat bij een handjevol gewonden het Rode Kruis mag komen overdraven omdat de ambulancediensten en mobiele medische teams al in de problemen komen.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 25 november 2015, 12:29:04
@ Oma in de rode kruis tent staat standaard een AVP dus die houden we niet onnodig van zijn werk want zijn werk is op dat moment slachtoffers die in cat. 3 zitten en achteruit gaan over te nemen.

Ik snap inderdaad ook niet wat wij met een RTS moeten. Als er al wordt aangegeven dat er in het veld geen tijd is voor een GCS en men daar de AVPU gebruikt waarom heeft een leek hier dan wel tijd voor? En die zelfde leek heeft de GCS één á twee keer geoefend op een avondje met zijn collega's. Naar mijn idee ben je dan zeker niet bekwaam om dit te doen. Ik ben daarom ook bang dat er behoorlijk verkeerde waardes de RTS komen waardoor je de AVP wél onnodig belast.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 25 november 2015, 12:31:03
Citaat van: Oma link=msg=1387279 date=1448450851

Veel burgers die zich zorgen maken na de aanslagen in Parijs kunnen hier lezen dat bij een handjevol gewonden het Rode Kruis mag komen overdraven omdat de ambulancediensten en mobiele medische teams al in de problemen komen.
Als er een aanslag komt in Nederland met evenveel gewonden als in Parijs gaat dat hier echt niet goed komen.

Vorige week verscheen er in de Belgische kranten ook een artikel van twee artsen dat België een dusdanige hoeveelheid slachtoffers ook niet aankan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 25 november 2015, 12:34:11
Citaat van: owning31 link=msg=1387280 date=1448450944
@ Oma in de rode kruis tent staat standaard een AVP dus die houden we niet onnodig van zijn werk want zijn werk is op dat moment slachtoffers die in cat. 3 zitten en achteruit gaan over te nemen.

Ik snap inderdaad ook niet wat wij met een RTS moeten. Als er al wordt aangegeven dat er in het veld geen tijd is voor een GCS en men daar de AVPU gebruikt waarom heeft een leek hier dan wel tijd voor? En die zelfde leek heeft de GCS één á twee keer geoefend op een avondje met zijn collega's. Naar mijn idee ben je dan zeker niet bekwaam om dit te doen. Ik ben daarom ook bang dat er behoorlijk verkeerde waardes de RTS komen waardoor je de AVP wél onnodig belast.

Ik begrijp er ook niets van waarom deze Rode Kruis vrijwilligers GCS moeten leren en oefenen in twee avondjes. Ik begrijp er nog minder van welke halve zolen achter bureau denken dat ze daarmee zorgen voor bekwame medische hulpverleners.

Ik begrijp er ook niets van waarom men denkt dat 1 ambulanceverpleegkundige in de tent voldoende is. Waarom geen huisartsen of SEH-artsen erbij in de tent?

Citaat van: Oma link=msg=1387205 date=1448432680
Het heeft totaal geen nut. Ik heb geen idee waarom men dit bedacht heeft, zij zullen vast voordelen zien. Ik zie alleen maar nadelen, namelijk veel vals-positief waarschuwingen door leken/rode kruis waardoor MMT-arts/ambulanceverpleegkundige moet komen opdraven om even zelf te kijken terwijl ze wel iets beters te doen hebben op dat moment.

Andersom kan natuurlijk ook, een verslechterende cat. 3 patient terwijl geen mens in het Rode Kruis tentje beseft dat deze patient heel erg snel aan verslechteren is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 25 november 2015, 12:38:22
Citaat van: owning31 link=msg=1387281 date=1448451063
Als er een aanslag komt in Nederland met evenveel gewonden als in Parijs gaat dat hier echt niet goed komen.

Vorige week verscheen er in de Belgische kranten ook een artikel van twee artsen dat België een dusdanige hoeveelheid slachtoffers ook niet aankan.

Het zegt alleen dat er in Belgie een aantal spoedartsen ballen genoeg hebben om het ook eens hardop te durven zeggen. In Nederland zijn er ook meer dan genoeg artsen en (ambulance)verpleegkundigen die donders goed weten dat het niet gaat goed komen bij mass casualty attacks.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 25 november 2015, 12:59:18
Citaat van: Oma link=msg=1387282 date=1448451251
Ik begrijp er ook niets van waarom deze Rode Kruis vrijwilligers GCS moeten leren en oefenen in twee avondjes. Ik begrijp er nog minder van welke halve zolen achter bureau denken dat ze daarmee zorgen voor bekwame medische hulpverleners.

Ik begrijp er ook niets van waarom men denkt dat 1 ambulanceverpleegkundige in de tent voldoende is. Waarom geen huisartsen of SEH-artsen erbij in de tent?
Al deze dingen worden gemotiveerd met het argument dat het noodhulpteam nieuw is en het dus een pilot is en er naar een jaar gekeken wordt hoe het gaat.

Het minimum in de tent is een AVP en 4 NHT leden. Als er meer AVP-en beschikbaar zijn zullen er hopelijk meer in de tent komen en ook gaan ondersteunen bij het prioriteren.

In eerste instantie was het ook de bedoeling dat er een huisarts in de tent kwam. Maar daar is vanaf geweken. Waarom dat is weet ik niet, naar mijn idee lijkt me het juist nuttig een SEH-arts of huisarts in de tent te hebben. (Misschien kan de MMA wel de tent in 098uo 98uiye)

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #86 Gepost op: 25 november 2015, 13:26:47
Belachelijk dat de CGS wordt aangeleerd aan leken. Het bestaan ervan en wat het inhoud oke in een gevorderde EHBO cursus, maar leken RK-ers er mee laten werken is niet erg " handig".
De meeste EHBO-ers hebben al moeite met het handelen volgens de ABCDE laat staan de CGS.
Het is m.i. een belachelijke beslissing om het CGS op te nemen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 25 november 2015, 13:33:57
Citaat van: Achterkamp link=msg=1387298 date=1448454407
Belachelijk dat de CGS wordt aangeleerd aan leken. Het bestaan ervan en wat het inhoud oke in een gevorderde EHBO cursus, maar leken RK-ers er mee laten werken is niet erg " handig".
De meeste EHBO-ers hebben al moeite met het handelen volgens de ABCDE laat staan de CGS.
Het is m.i. een belachelijke beslissing om het CGS op te nemen.

Het is wel de bedoeling dat de leden van het noodhulpteam de ABCDE beheersen, daarom is er ook de eis gesteld dat je voldoende diensten draait op evenementen. En dan niet op een jaarmarkt o.i.d. maar op grote evenementen zoals een marathon, groot festival e.d.

Zo leer je in de praktijk de methode te gebruiken en word je er vaardig in.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #88 Gepost op: 25 november 2015, 19:32:37
Citaat van: owning31 link=msg=1387300 date=1448454837
Het is wel de bedoeling dat de leden van het noodhulpteam de ABCDE beheersen, daarom is er ook de eis gesteld dat je voldoende diensten draait op evenementen. En dan niet op een jaarmarkt o.i.d. maar op grote evenementen zoals een marathon, groot festival e.d.

Zo leer je in de praktijk de methode te gebruiken en word je er vaardig in.
Gezien het aantal opleidings uren dat NHT-ers krijgen voor de ehbo opleiding incl. de ABCDE en kennelijk ook met de CGS, dan zet ik ook zeer grote vraagtekens bij de inzetbaarheid en opleidings niveau van de noodhulpteams.

Eerst goed het ABCDE handelen (zonder CGS!) onder de knie krijgen bij zoveel mogelijk trainingen en oefeningen en dan pas operationeel inzetbaar worden verklaart is mijn visie op dit verhaal.
Op grote evenementen ed. doe je absoluut ervaring op, maar dat staat nauwelijks in contrast bij noodhulp onder omstandigheden als in Parijs of welke andere willekeurige situatie met talloze ernstige gewonden. En juist onder dat soort omstandigheden dien je als NHT-er de ABCDE AL te beheersen. Moeten NHT-ers werken met, en beheersen van de ABCDE nog als "stage" na de NHT opleiding doen dan ben je als organisatie verkeert bezig.
Jammer dat de NHT's begin volgend jaar operationeel moeten zijn. De druk op het NRK is dan ook zeer hoog wat als ik zo allemaal lees ten koste gaat van het niveau van de NHT-ers.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 25 november 2015, 22:05:57
Citaat van: Willem D. link=msg=1387406 date=1448476357
Gezien het aantal opleidings uren dat NHT-ers krijgen voor de ehbo opleiding incl. de ABCDE en kennelijk ook met de CGS, dan zet ik ook zeer grote vraagtekens bij de inzetbaarheid en opleidings niveau van de noodhulpteams.

Eerst goed het ABCDE handelen (zonder CGS!) onder de knie krijgen bij zoveel mogelijk trainingen en oefeningen en dan pas operationeel inzetbaar worden verklaart is mijn visie op dit verhaal.
Op grote evenementen ed. doe je absoluut ervaring op, maar dat staat nauwelijks in contrast bij noodhulp onder omstandigheden als in Parijs of welke andere willekeurige situatie met talloze ernstige gewonden. En juist onder dat soort omstandigheden dien je als NHT-er de ABCDE AL te beheersen. Moeten NHT-ers werken met, en beheersen van de ABCDE nog als "stage" na de NHT opleiding doen dan ben je als organisatie verkeert bezig.
Jammer dat de NHT's begin volgend jaar operationeel moeten zijn. De druk op het NRK is dan ook zeer hoog wat als ik zo allemaal lees ten koste gaat van het niveau van de NHT-ers.

Iets aangeleerd krijgen tijdens een les en het daar oefenen is heel nuttig. Maar dan zit je in een warm knus lokaal waarbij je in alle rust oefent op elkaar / een lotus. Tijdens evenementen leer je het naar mijn idee toepassen onder hele andere omstandigheden. Iets wat in combinatie met de lessen in het lokaal goed is.

De ABCDE in de theorie kennen kan iedereen en het oefenen op elkaar. Met het in de praktijk toepassen zie ik het nog vaak mis gaan, mensen die het tijdens de lessen perfect weten maar dan ineens dichtslaan.

Omstandigheden zoals in Parijs daar zal je in de theorie nooit op voorbereid worden omdat er vanuit wordt gegaan dat het in Nederland toch niet gebeurd.