Het is wel de bedoeling dat de leden van het noodhulpteam de ABCDE beheersen, daarom is er ook de eis gesteld dat je voldoende diensten draait op evenementen. En dan niet op een jaarmarkt o.i.d. maar op grote evenementen zoals een marathon, groot festival e.d.
Zo leer je in de praktijk de methode te gebruiken en word je er vaardig in.
Gezien het aantal opleidings uren dat NHT-ers krijgen voor de ehbo opleiding incl. de ABCDE en kennelijk ook met de CGS, dan zet ik ook zeer grote vraagtekens bij de inzetbaarheid en opleidings niveau van de noodhulpteams.
Eerst goed het ABCDE handelen (zonder CGS!) onder de knie krijgen bij zoveel mogelijk trainingen en oefeningen en dan pas operationeel inzetbaar worden verklaart is mijn visie op dit verhaal.
Op grote evenementen ed. doe je absoluut ervaring op, maar dat staat nauwelijks in contrast bij noodhulp onder omstandigheden als in Parijs of welke andere willekeurige situatie met talloze ernstige gewonden. En juist onder dat soort omstandigheden dien je als NHT-er de ABCDE
AL te beheersen. Moeten NHT-ers werken met, en beheersen van de ABCDE nog als "stage" na de NHT opleiding doen dan ben je als organisatie verkeert bezig.
Jammer dat de NHT's begin volgend jaar operationeel moeten zijn. De druk op het NRK is dan ook zeer hoog wat als ik zo allemaal lees ten koste gaat van het niveau van de NHT-ers.