Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 14547 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 25 november 2015, 22:36:26
Citaat van: owning31 link=msg=1387430 date=1448485557
Iets aangeleerd krijgen tijdens een les en het daar oefenen is heel nuttig. Maar dan zit je in een warm knus lokaal waarbij je in alle rust oefent op elkaar / een lotus. Tijdens evenementen leer je het naar mijn idee toepassen onder hele andere omstandigheden. Iets wat in combinatie met de lessen in het lokaal goed is.

Ik kom nog wel eens op een evenement hier en daar, of je daar nou 5000 of 50.000 mensen hebt, je gaat er als leek niet bekwaam raken in het neerzetten van een opvang a.d.v. ABCDE methodieken.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 26 november 2015, 00:35:33
Citaat van: -Joost- link=msg=1387435 date=1448487386
Ik kom nog wel eens op een evenement hier en daar, of je daar nou 5000 of 50.000 mensen hebt, je gaat er als leek niet bekwaam raken in het neerzetten van een opvang a.d.v. ABCDE methodieken.
Daar heb je wel gelijk in. Ligt aan het evenement. Soms heb je met 50.000 bezoekers niks te doen. Bij een ander evenement krijg je met 5000 bezoekers genoeg mensen binnen waarbij je de ABCDE goed kan gebruiken.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 26 november 2015, 00:49:42
Ik denk idd dat je beter onderscheid had kunnen maken in risico evenementen. Zeker als er een ALS team aanwezig moet zijn zul je op zulke evenementen het meest leren.  Nu wordt er gesteld dat als er 10 of meer hulpverleners zijn je veel ervaring op doet ook al is het niks meer dan een grote markt.

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #93 Gepost op: 26 november 2015, 08:38:44

Omstandigheden zoals in Parijs daar zal je in de theorie nooit op voorbereid worden omdat er vanuit wordt gegaan dat het in Nederland toch niet gebeurd.
En daar zijn wij als Nederlanders nu juist zo ontzettend steengoed in. Naiviteit dat echte rampen en aanslagen in Nederland niet kunnen gebeuren en de illussie koesteren dat wij (als overheid) alles goed hebben voorbereid en georganiseerd.
En mocht er ongepland wel wat gebeuren (de nachtmerrie van menig ambtenaar), dan sturen wij wel weer de verantwoordelijke minister(s) naar huis, worden er inefficiente noodmaatregelen getroffen en sukkelen we vervolgens weer langzaam in tot het volgende drama.

Iets aangeleerd krijgen tijdens een les en het daar oefenen is heel nuttig. Maar dan zit je in een warm knus lokaal waarbij je in alle rust oefent op elkaar / een lotus. Tijdens evenementen leer je het naar mijn idee toepassen onder hele andere omstandigheden. Iets wat in combinatie met de lessen in het lokaal goed is.

De ABCDE in de theorie kennen kan iedereen en het oefenen op elkaar. Met het in de praktijk toepassen zie ik het nog vaak mis gaan, mensen die het tijdens de lessen perfect weten maar dan ineens dichtslaan.

Omstandigheden zoals in Parijs daar zal je in de theorie nooit op voorbereid worden omdat er vanuit wordt gegaan dat het in Nederland toch niet gebeurd.
Daarom is zeer regelmatig trainen en oefenen ook zo belangrijk.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 26 november 2015, 13:15:21
Citaat van: Achterkamp link=msg=1387498 date=1448523524
En daar zijn wij als Nederlanders nu juist zo ontzettend steengoed in. Naiviteit dat echte rampen en aanslagen in Nederland niet kunnen gebeuren en de illussie koesteren dat wij (als overheid) alles goed hebben voorbereid en georganiseerd.
En mocht er ongepland wel wat gebeuren (de nachtmerrie van menig ambtenaar), dan sturen wij wel weer de verantwoordelijke minister(s) naar huis, worden er inefficiente noodmaatregelen getroffen en sukkelen we vervolgens weer langzaam in tot het volgende drama.
Daarom was het ook sarcastisch bedoeld  ;)
Citaat van: Achterkamp link=msg=1387498 date=1448523524
Daarom is zeer regelmatig trainen en oefenen ook zo belangrijk.

Oefenen is een ding, toepassen blijf ik toch echt iets anders vinden

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #95 Gepost op: 26 november 2015, 13:27:43
Citaat van: owning31 link=msg=1387574 date=1448540121
Daarom was het ook sarcastisch bedoeld  ;)
Oefenen is een ding, toepassen blijf ik toch echt iets anders vinden
Klopt, maar opdoen van voldoende (?!?) veld ervaring door EHBO-ers is en blijft lastig. De een krijgt bij evenementen hulpverlening, in het bedrijf en op straat dagelijks te maken met allerlei soorten stoornissen en letsels, de ander beleefd bij wijze van spreken nooit wat, ondanks dezelfde inzetbaarheid, opleidingen, trainingen en oefeningen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 12 april 2016, 08:17:53
Citaat van: oma link=msg=1418541 date=1460440742
Vragen:

1. Het is mij inmiddels duidelijk dat NHT een Nood Hulp Team is van Rode Kruis. Wat is NHT-plus?

Vanwege het risicoprofiel heeft de Rotterdamse veiligheidsregio een aanvulling op het landelijke model.
NHT plus is eigenlijk de voortzetting van de oude sigma-teams, zie voor meer info.
https://noodhulpteams.wordpress.com/

oma

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 12 april 2016, 12:37:45
Citaat van: RAdeR link=msg=1418545 date=1460441873
Vanwege het risicoprofiel heeft de Rotterdamse veiligheidsregio een aanvulling op het landelijke model.
NHT plus is eigenlijk de voortzetting van de oude sigma-teams, zie voor meer info.
https://noodhulpteams.wordpress.com/

Is IGZ toezichthouder/handhavende instantie of gaat het hier om een constructie waarbij RAV Rotterdam-Rijmond een vrijwillige ambulancedienst in het leven kan roepen met een beetje  hulp van het volledig van de overheid onafhankelijke NederlandseRode Kruis?

Immers de vrijwilligers van Rode Kruis ontvangen de opdrachten/meldingen van de RAV Rotterdam-Rijnmond, ontvangen een plus-opleiding zodat ze in de hoofdketen assisterend aan de RAV-teams kunnen werken ten behoeve van T1 en T2 slachtoffers.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #98 Gepost op: 12 april 2016, 13:46:19
Citaat van: oma link=msg=1418609 date=1460457465
Is IGZ toezichthouder/handhavende instantie of gaat het hier om een constructie waarbij RAV Rotterdam-Rijmond een vrijwillige ambulancedienst in het leven kan roepen met een beetje  hulp van het volledig van de overheid onafhankelijke NederlandseRode Kruis?

Immers de vrijwilligers van Rode Kruis ontvangen de opdrachten/meldingen van de RAV Rotterdam-Rijnmond, ontvangen een plus-opleiding zodat ze in de hoofdketen assisterend aan de RAV-teams kunnen werken ten behoeve van T1 en T2 slachtoffers.

Intrigerende vraag.  De oude SIGMA-teams vielen onder verantwoordelijkheid van het GHOR. Het Rode Kruis leverde "slechts" personeel. De huidige NHT zijn 100% Rode Kruis en volledig eerste hulp waarbij alleen binnen de VRR een NHT+ bestaat en dus afwijkend is.

Overigens is het Rode Kruis een erkende zorginstelling en hebben zijn ook een ambulancevergunning maar daar heb je in dit geval, denk ik, niets aan.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 12 april 2016, 14:24:59
Citaat van: RemRoof link=msg=1418621 date=1460461579
Intrigerende vraag.  De oude SIGMA-teams vielen onder verantwoordelijkheid van het GHOR. Het Rode Kruis leverde "slechts" personeel. De huidige NHT zijn 100% Rode Kruis en volledig eerste hulp waarbij alleen binnen de VRR een NHT+ bestaat en dus afwijkend is.

Overigens is het Rode Kruis een erkende zorginstelling en hebben zijn ook een ambulancevergunning maar daar heb je in dit geval, denk ik, niets aan.

RemRoof

Ik ben wel nieuwsgierig wie het NHT-busje van Rotterdam gaat rijden? Als het een NHT-plus getrainde vrijwilliger is met zwaailichtdiploma heb je namelijk de goedkope variant van de ambulancechauffeur.

Als de vrijwilliger de ambulanceverpleegkundige kan/mag assisteren in de hoofdketen ten behoeve van een T1-slachtoffer kan hij de ambulanceverpleegkundige namelijk bij iedere ambulance-inzet assisteren en de vrijwilliger mag met spoed rijden.