Je kan ook een speciaal alarmnummer maken voor mensen die afhankelijk zijn palliatieve zorg of acute medische zorg in de thuissituatie. In Qatar is het een onderwerp waar we veel aandacht aan besteden. Uiteraard gaat het in de eerste plaats om te streven naar de best mogelijk patientenzorg maar het gaat ook om de kosten.
Als ambulancedienst ben je er in de eerste plaats om de spoedeisende zorg te garanderen buiten het ziekenhuis zodra er sprake is van levensbedreigende medische problematiek. Het is cruciaal om je totale verzorgingsgebied af te dekken. Als je systeem al onder druk staat kan je het niet permiteren om thuiszorgpatienten naar de SEH te brengen om een urinecatheter te wisselen en ze een uur later weer terug naar huis te vervoeren. Een drukke SEH zit er ook niet op te wachten.
Bovenstaande is ook voor de patient uiterst vervelend. De beste oplossing voor iedereen is het catheter bij de patient thuis te verwisselen.
Homecare artsen dragen 's middags om 3 uur over aan de ambulancedienst. Wij weten ook als een terminale patient bezig is met zijn laatste dag op aarde. In iedere ambulancesector hebben behalve paramedics ook 1 clinical officer (Officier van Dienst in de sector/equivalent van MMT arts-chirurg in de sector) en meerdere senior huisartsen dienst. Al deze dokters beschikken over een voertuig van de ambulancedienst. Bij ons is de gedachte dat familieleden niet verantwoordelijk zijn om ons te bellen zodra zij constateren dat het zo niet langer kan. Wij vinden dat wij in deze laatste fase de plicht hebben om met grote regelmaat even ter plaatse te gaan om te kijken hoe het met de patient en de familieleden gaat. Het stervensproces prop je niet in een protocol, het is maatwerk. Het leven van deze patienten is niet meer te redden, je hebt niets aan de ambulanceverpleegkundige of wijkverpleegkundige. Je hebt artsen nodig die medicatie kunnen bijstellen om het deze patienten zo comfortabel mogelijk te maken.
Familieleden zijn soms onterecht heel ongerust omdat ze denken dat hun dierbare het vreselijk benauwd heeft of erg veel pijn heeft omdat de patient 'nare geluiden' maakt. Een arts kan zorgen dat familie bij de patient dit gevoel bespaart blijft omdat je vaak het probleem weg kan nemen waardoor de patient niet meer deze geluiden maakt.
In Nederland zou zoiets ook mogelijk zijn. Ik denk dat het ook geen goede zaak is dat activisten blogjes mogen schrijven voor Medisch Contact. "
- we altijd 112 kunnen bellen en kunnen overleggen wat te doen; - het team van 112 precies weet welke vragen te stellen om spoed of geen spoed te onderscheiden;". Als een ambulancedienst met ProQA werkt stelt de centralist vragen en rammelt de melding door het systeem. Er is helemaal geen mogelijkheid voor de melder om te overleggen omdat de centralist het moet afkappen om de vervolgvraag te stellen.
Persbericht augustus 2015:
Around 1,000 elderly patients and 70 children are under the care of Hamad Medical Corporation’s (HMC) Homecare Service.
The service is a mode of delivering care to patients who do not require acute care, such as those suffering from bed sores, outside hospital.
“This mode of care helps ease pressure on the busy emergency departments and reduce the number of hospital admissions,” says Dr Essa Mubarak Al Sulaiti, the newly-appointed First Medical Director, Homecare Service.
He has started work on a comprehensive plan to improve services provided to patients at home. The plan aims to hire Qatari physicians and increase the number of doctors serving in various specialities, including general and geriatric medicine, to meet demand of increasing number of patients requiring homecare service.
The Homecare Service Department has four physicians specialised in general and geriatric medicine and one paediatrician.
Dr Al Sulaiti, who has served as consultant in Homecare Service since 2003, said it was initially based on nursing care with doctors providing support to follow up on cases.
Now doctors contribute to the development of homecare policies and decision-making, which has enhanced the quality of care and patient services.
“Each patient under our service is visited at home once a month by a team of three to five professionals, including a nurse, a physician, a dietician and a physiotherapist, if needed.
“Normally, the visit lasts between 45 minutes and one hour for stable patients,” he said, adding the patient’s schedule can be changed by increasing the number of visits if required.
“During the visit, required clinical examinations and a comprehensive review of the patient’s medications are done. Patients are provided with necessary vaccinations. The team also requires one of the family members to be present during the visit to ensure proper communication about the patient.”
Homecare service is available daily from 7am to 3pm for patients aged 60 and above and children with chronic diseases and disabilities.
“Homecare Service has witnessed tremendous developments as we strive to provide services in accordance with the highest international standards. This has enabled us to achieve Joint Commission International (JCI) accreditation in 2009 and 2012, and we are working on delivering more improvements to patient care services to achieve our third JCI accreditation this year,” Dr Al Sulaiti said.
He praised cooperation between the service and mobile doctors, comprising about 50 consultants led by the Ambulance Service team, for the improvements in Homecare Service last year.
“This cooperation has ensured the delivery of rapid care by Ambulance Service physicians to our patients in need of urgent care at their homes and reduced the number of hospital admissions,” he added
.
Ter info: Consultants zijn geen adviseurs maar artsen in loondienst. De ongeveer 50 artsen van de ambulancedienst zijn senior huisartsen.