Inderdaad 4 jaar lang studeren op HBO niveau vond ik ook veel te lang dat was ook me reden waarom ik ben gekapt op een gegeven moment.
Natuurlijk hoop ik voor iedereen een positief nieuws helaas zal dit niet voor iedereen zo zijn..
Er is ook wat je aangeeft verschil tussen Oost en West Nederland, ik zal meer kans maken als allochtoon in Rotterdam (wat ik ook heb gedaan) dan in ik noem maar een stad Enschede.
Ik heb mijn diploma al behaald op N3, klopt ik bedoel dat er geen vervolgopleiding is in die richting helaas, waardoor ik elders moet kijken het liefst PA natuurlijk, maar als dat ook niet lukt zal ik eens kijken naar HTV-P ik had er tot nu toe nooit van gehoord tot ik nu lees wat jij heb geschreven..
Ja begrijpelijk.. Ik heb hetzelfde ondanks ik (pas) 20 ben dat ik het gewoon te lang vind om 4 jaar HBO te doen terwijl je dolgraag naar de PA wilt. En niet voor iedereen zal het bericht positief zijn, zou willen dat, dat kon haha. Vraag mezelf ook af hoe alle sollicitaties eruit zien. Ben benieuwd of mensen bijvoorbeeld bij hun motivatie letterlijk neerzetten van: 'Ik wil graag bij de politie omdat ik vind dat....'
En ja je hebt denk ik gelijk met wat je zegt, in Amsterdam en Rotterdam zie je heel veel agenten die allochtoon zijn maar komt ook voornamelijk omdat in het westen sowieso al veel allochtonen wonen.
De HTV-P opleiding had ik ook nog nooit wat over gehoord tot 2 maandjes geleden ongeveer. Heb me even er flink in verdiept omdat ik wil weten hoe en wat. Ik heb dan gekeken voor die opleiding in Ede. Er zijn vast en zeker nog meer locaties maar Ede is het dichtste bij voor me.
Zij krijgen ongeveer 100 aanmeldingen met mensen die de opleiding willen doen. Het betreft een MBO3 opleiding die ongeveer 2,5 jaar duurt. Van de 100 aanmeldingen selecteren zij er 50 op basis van testen die klein beetje overeenkomen betreft de PA. Je conditie wordt ook flink getest om te zien hoe ver jij kan gaan en als je 'afgemat' wordt om het zo even te zeggen hoe jij daar dan op reageert.
Uiteindelijk blijven er dan 50 over die de opleiding in gaan. Na 1 jaar gaan ze kijken naar de resultaten en je instelling hoe jij in het eerste jaar gepresteerd hebt etc. Dan gaan ze van de 50 mensen er 30 kiezen die naar de PA willen en daarvoor in aanmerking komen. Eenmaal als je het diploma gehaald hebt krijg je een externe mail van de PA dat je mag solliciteren. Je hebt dan gewoon dezelfde selectieprocedure als iedereen alleen kans is volgens mij al 99% dat je door de briefselectie heen komt. De PA heeft eigenlijk ook in jou geïnvesteerd op het moment dat je op de HTV-P opleiding zat. Als je gewoon alle testen haalt en de selectie goed doorstaat mag je beginnen aan de opleiding hoofdagent. Normaal zou je er dan 3 jaar over doen maar aangezien je dan diploma hebt van HTV-P mag je het eerste jaar overslaan dus doe je er 2 jaar over.
Het zal voordelen en nadelen hebben dat je 1 jaar mag overslaan. Daarnaast heb je op de HTV-P opleiding nog standaardvakken zoals Engels, Nederlands en Rekenen. Momenteel heb ik daar al examens voor en doe dat op hoogste MBO niveau dus is er een mogelijkheid voor eventuele vrijstelling. Zelf wil ik kijken mocht het nu niet lukken voor de PA of ik wat korter over deze opleiding kan doen omdat het wel op MBO3 is en ik nu alles op niveau 4 heb.