Ik zal sowieso iedereen adviseren om na je HAVO/VMBO-T niet direct bij de politie te gaan solliciteren. Ja, het is voor velen een droombaan...maar een stukje realiteit en toekomstperspectief is ook erg belangrijk. Er zullen ongetwijfeld politiemedewerkers zijn die direct na het behalen van de HAVO of VMBO-T keurig bij de politie terecht zijn gekomen. Punt blijft dat uiteindelijk ook de politie maar een werkgever is, en je misschien later door persoonlijke of externe factoren een carrière switch wilt maken.
Zorg eerst dat je een MBO-4 of HBO in je broekzak hebt zitten: Je hebt een back-up en een paar jaar aan ervaring, stages etc.
+1 !!!
Moet ook erbij zeggen dat de politie natuurlijk in een luxe positie zit.. Ontzettend veel sollicitaties voor in verhouding maar zeer weinig plekken. Ik kan me goed voorstellen dat de politie zeer kieskeurig te werk gaat en je wel een hele goede motivatie moet hebben om op zeer jonge leeftijd zonder al te veel "ervaring" op leer / werk gebied (en misschien wel persoonlijk vlak) zou willen investeren.. Jammer voor ons maar het enigste wat je kan doen, dus lekker met plan B aan de slag gaan en het over een aantal jaar weer proberen. Ik heb het "vroeger" ook geprobeerd maar afgewezen op 18 jarige leeftijd. Ik ben nu bijna 30 , vele opleidingen verder, werkzaam in de zorg, paar jaar in het buitenland gewoond, vader geworden, en heb nu pas het gevoel dat ik er klaar voor ben om het nogmaals te proberen...
Ik heb voor Noord Nederland gesolliciteerd dus ik moet nog even 2 weekjes wachten op de uitslag maar kan mezelf in de spiegel aankijken dat ik er in ieder geval alles aan heb gedaan en ik niet zou weten wat ik verder nog zou moeten / kunnen doen om uitgenodigd te worden..
Wat ik eigenlijk wil zeggen
: Zoek een goed plan B, doe wat werk / levenservaring op, geniet vooral van het leven en probeer het een paar jaar later nog eens!! (ik lees hier: Ja maar dan moet ik nog 4 jaar naar school terwijl ik weet wat ik wil. Super voor je dat je het weet, maar wat is nou 4 jaar op de rest van je leven? Terug kijkend op mijn eigen verhaal ben ik blij dat ik niet op mijn 18de werd aangenomen bij de politie (ondanks dat ik het toen graag wou) maar ben ik blij dat ik eerst nog wat verder van de wereld en het leven heb kunnen zien!!