Bouwverordening

Auteur Topic: Bouwverordening  (gelezen 2699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 16 september 2005, 09:34:00
In onze gemeente hebben wij een kinderdagverblijf en een peuterspeelzaal laten bouwen.

De stichting kinderopvang huurt en gebruikt dit bouwwerk.

Nu wil ik ze een ontruimingsplan laten maken maar.....

in artikel 9 lid 4 van bijlage 3 in de bouwverordening staat;
De rechthebbende op het bouwwerk waarin een ontruimingsinstallatie is geëist, moet een ontruimingsplan opstellen ten behoeve van de in het bouwwerk aanwezige personen.

Nu gaat het om het woord rechthebbende..  wie is dit nu eigenlijk. de eigenaar of de gebruiker????

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 september 2005, 10:33:44
Meestal is dit contractueel oplost tussen de huurder en de verhuurder. Maar daar heb jij niets aan  :D.

De pensioenfondsen hebben een heleboel gebouwen in hun bezit..... ik geloof niet dat die voor al die gebouwen een ontruimingsplan gaan maken  ;).

De praktijk is dat de huurder het 'recht' heeft om het pand te gebruiken. Dus volgens mij is dat de 'rechthebbende'.

Maar ik kan het formeel juridisch natuurlijk weer helemaal fout hebben... ;D ;D ;D

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 16 september 2005, 10:55:05
Kijk, in de praktijk zullen ze er ook vast niet moeilijk over doen.
vooral omdat zij de regels niet weten.

Maar dit vraagstuk is ook bedoeld voor degene waarbij ze wel moeilijk gaan doen en alle letters van de wettekst weten.

Dus.....  wie is juridisch de rechthebbende???

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #3 Gepost op: 16 september 2005, 13:10:20
Rechthebbende: eenieder die over enige zaak enige zeggenschap heeft krachtens een zakelijk of persoonlijk recht.  
Vrij vertaald de gebruiker (huurder) schrijf je aan voor de gebruiksvergunning die is verantwoordelijk voor het op hem van toepassing zijnde gedeelte. In dit geval moet zowel de peuterspeelzaal als het kinderdagverblijf een ontruimingsplan hebben.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 16 september 2005, 13:19:21

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #5 Gepost op: 16 september 2005, 14:54:34
Voor in de bouwverordening is een gedeelte opgenomen waarin men uitleg geeft aan de termen die gebruikt worden. Hiermee voorkom je zoeken.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #6 Gepost op: 16 september 2005, 17:31:13
De rechthebbende is in deze de rechtspersoon aan wie jij de gebruiksvergunning verstrekt.

benbuijvoets

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2005, 02:44:25
Beste Guus het is niet relevant wie eigenaar of huurder is.
Een kinderdagverblijf had tot 2005 een gebruiksvergunning nodig, en met ingang van 2005 een gemeentelijke erkening. Voor beiden was/is toestemming van de brandweer nodig, en als die slim is en dat zijn ze, nemen zij de eis van een ontruimingplan op in hun vergunnings verlening.

Helaas is het in nederland nog steeds zo dat je in elk willekeurig pand (sloop of kraak) een kinderdagverblijf kunt beginnen! Het enige wat je niet moet doen is EEN ERKENING BIJ DE GEMEENTE AANVRAGEN, zolang je niet erkent bent besta je niet, en als je niet bestaad kan er niemand maatregelen nemen.
Adverteren in de gemeentegids is zelfs mogelijk! Zelfs graties je bied toch welzijn aan.
groeten Ben.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2005, 09:45:47
Beste Guus het is niet relevant wie eigenaar of huurder is.
Een kinderdagverblijf had tot 2005 een gebruiksvergunning nodig, en met ingang van 2005 een gemeentelijke erkening. Voor beiden was/is toestemming van de brandweer nodig, en als die slim is en dat zijn ze, nemen zij de eis van een ontruimingplan op in hun vergunnings verlening.

(...)

Waar kan ik vinden dat een KDV geen GBV meer nodig heeft??  ???

benbuijvoets

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2006, 01:54:56
Beste Guus, als eerste de beste wensen en als tweede gaat vraag en antwoord misschien iets sneller via mijn prive mail-(b.buijvoets@hetnet.nl)-

Voor wat betreft het vervallen van een GBV voor een KOV is het heel simpel,
per 31-12-04 is de wetgeving omtrend kinderopvang vervangen door een nieuwe wet,
namelijk de wet op de kinderopvang. In deze wet komt de GBV niet meer aan de order.

PS. ik ben al meer als 25 jaar bij de KOV in nederland betrokken, ik ben nog uit het tijdperk dat de lokale overheid vroeg, KOV wat is dat en wat gaat u dan met die kinderen doen?

Grootnisse Ben oet Hengel.