Ernstige bezwaren ten aanzien van welk strafbaar feit? Antecedent (of eerdere registraties op het voertuig) en wegrennen leveren een verdachte situatie op, maar geen verdachte als genoemd in artikel 27 Wetboek van Strafvordering.
Dat vind jij... Ik niet. Wanneer kan je iemand verdachte maken? Enkele feiten.
- aan het begin van het filmpje staat dat de auto betrokken is bij drugshandel (info obv mutaties op kenteken en of auto.)
- 2 inzittenden
- onderwerping aan controle (wvw), auto gaat er vandoor, negeert stopteken politie
- overtreed hierbij overigens meerdere verkeersovertredingen waaronder artikel 5 wvw (dit is voor bestuurder)
- bij klemrijden auto gaat de bijrijder met vuilniszak-jas en het bekende heuptasje er vandoor? (waarom?)
Allemaal plusjes. De bestuurder EN bijrijder zijn door deze feiten als verdachte aan te merken. (Ik zou als feit zeggen art 2/3 OW uit mijn hoofd).
Ik mag aanhouden, staandehouden enz...
Ik heb exact dezelfde situatie gehad maar alleen ipv auto een scooter. Ze gingen er beide in voor deze feiten. Bijrijder voor vedomi. Bestuurder voor wvw. (geen namelijk vedomi bij zich)
Dan het stopteken.
Ondanks mogelijke verdenking inz SV mag het stopteken nog steeds gegeven worden obv wvw. Zie hieronder een soortgelijk voorbeeld. (Maar dan verder op wwm)
http://politiejurisprudentie.nl/ghams20154298-staande-houding-van-de-verdachte-in-de-auto-niet-onrechtmatig/