Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 53614 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2016, 11:28:35
Citaat van: Expert link=msg=1405186 date=1455009813
Ik betwijfel of mijn kennisniveau nu zoveel groter is. Ik heb andere kennis en waarschijnlijk is mijn uitgangsniveau hoger, maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat zoiets niet alleszeggend is. Wat ik probeer is om mijn (natuurkundige) kennis toe passen tijdens een hulpverlening. Natuurkunde berust op fysische wetten en fysica is logisch. Ik probeer mijn kennis dus logisch toe te passen en daarbij bespeur ik soms verschil in inzicht tussen hulpverleners.

Wanneer ik jouw reactie goed lees spelen kosten en exposure een belangrijke rol. Ik heb hiertoe wat zitten zoeken op het Internet. Het CBS beschikt alleen maar over algemene cijfers.

Sluit me voor een groot deel aan bij towerladder.
Wat betreft bovenstaande, ik zou eerlijk gezegd ook vreemd opkijken als een ambu verpleegkundige (eerste aanspreek punt) dan wel een MMT arts in een later stadium zich gaat bemoeien met de technische inzet. Laat ik het zo stellen dat verwacht je niet. Neemt echter niet weg dat zij vanuit hun expertise juist heel veel meer beknellingen (om het te generaliseren) hebben meegemaakt dan menig brandweermens.
In dat licht zou je het dus juist wel aan kunnen nemen van een verpleegkundige/MMT arts, ik denk ook dat daar de winst zit, waarom zou je het wel aannemen van je manschap en niet van de witte tak? Hoeveel kennis verschil zou er zijn? Op zich wel een mooie casus denk ik.
Persoonlijk zou ik gewoon open staan voor het meedenken. Maar ja wie ben ik in deze.

Dan over de cijfertjes, CBS vertrouw ik voor geen meter, alleen al de vraag wat is een redding en wie heeft hem uitgevoerd? Need I say more?

Als ik persoonlijk naar ervaring kijk en tussentijdse scholing en training, dan ben ik bang dat we erg afhankelijk zijn van een ieders persoonlijke ervaring in de ontwikkeling van de technische hulpverlening.
De kwestie geld is inderdaad een hele grote factor in de ontwikkeling qua oefening/training en opleiding.

Eigenlijk dus helemaal niet raar die verschillende inzichten......


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2016, 11:53:03
Citaat van: Oma link=msg=1368584 date=1440426437
Het hoeft ook niet altijd even katholiek te gaan als het maar snel gaat.

De eerste keer dat ik hier naar een ongeval met beknelling moest gaan was net een lachfilm, brandweermannen die druk waren de banden lek te prikken, korreltjes strooien, hoesje over stuurwiel, touwtje aan de bumper. Van belang is dat kritiek gewonde mensen als de bliksem in het ziekenhuis terecht komen.

In Noorwegen zullen artsen die het reddingsproces op straat door de brandweer meemaakten ook gedacht hebben dat het veel beter kan. Zij hebben heel goed nagedacht en samen met brandweerkorpsen een geweldige techniek bedacht waardoor je kritiek gewonde slachtoffers snel kan bevrijden.

Het is een paar stijlen doorknippen waarna 1 brandweerwagen voor het wrak en een andere brandweerwagen achter het wrak het hele zootje met kettingen uit elkaar trekken.

Binnen 20 minuten ieder kritiek gewond slachtoffer op de brancard op weg naar traumacentrum.

Rapid extrication of entrapped victims in motor vehicle wreckage using a Norwegian chain method – cross-sectional and feasibility study
Sabina Fattah, Anne Siri Johnsen,Jan Einar Andersen, Trond Vigerust,Terje Olsen and Marius Rehn
BMC Emerg Med. 2014; 14: 14.
Published online 2014 Jul 3. doi:  10.1186/1471-227X-14-14







Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2016, 12:06:11
Er zit veel verschil denk ik tussen de verschillende brandweer kazernes en ploegen. De opleiding is voor iedereen nagenoeg hetzelfde. Echter zijn er veel collega's die jaren geleden zijn opgeleid en niet de nieuwste technieken geleerd hebben gekregen. Oefenen zal ook wel voor het grootste gedeelte ongeveer gelijk zijn.

Het grootste verschil zit hem denk ik in exposure en werkgebied. Heb jij een drukke kazerne met veel provinciale- en snelwegen in je werkgebied of heb je een kazerne met 1 beknelling per jaar. Ook zie je dat steeds meer kazernes een bepaalde specialisatie krijgen. Een HV (hulpverlenings) kazerne is gespecialiseerd in technische hulpverlening en oefenen ook vaker en met meer complexere ongevallen.

Ook denk ik dat brandweer en medische diensten vaak niet helemaal op een lijn liggen. Of dat de brandweer niet beseft dat de persoon er gewoon heul snel uit moet. Ook vind ik dat de brandweer alles vaak te netjes wil doen. Precies volgens de procedure en hoe men is opgeleid. Soms is snelheid gewoon belangrijker.


guest12562

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2016, 12:30:15
Tijd om eens goed met de ambulance dienst/MMT's om de tafel te gaan lijkt me, methode Custers in de koelkast en opnieuw gaan bekijken hoe wij als brandweer zo snel als mogelijk de dienstdoende arts/verpleegkundige toegang geven tot het slachtoffer dan wel te bevrijden.

Ik zou dit in de praktijk wel eens willen proberen, zal mijn ploeg het naderhand wel uitleggen ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2016, 12:43:25
Citaat van: Defender link=msg=1405194 date=1455015971

Ook denk ik dat brandweer en medische diensten vaak niet helemaal op een lijn liggen. Of dat de brandweer niet beseft dat de persoon er gewoon heul snel uit moet. Ook vind ik dat de brandweer alles vaak te netjes wil doen. Precies volgens de procedure en hoe men is opgeleid. Soms is snelheid gewoon belangrijker.


Dit is een heel belangrijke waarneming die ik volledig onderschrijf. Het gaat soms enkele minuten. Daar komt ook mijn vraag vandaan, of er ook op tijd wordt geoefend.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2016, 12:47:54
Citaat van: Breathe link=msg=1405196 date=1455017415

Tijd om eens goed met de ambulance dienst/MMT's om de tafel te gaan lijkt me, methode Custers in de koelkast en opnieuw gaan bekijken hoe wij als brandweer zo snel als mogelijk de dienstdoende arts/verpleegkundige toegang geven tot het slachtoffer dan wel te bevrijden.

Ik zou dit in de praktijk wel eens willen proberen, zal mijn ploeg het naderhand wel uitleggen.


Is geagendeerd voor de volgende teambespreking. Verder ben ik op zoek naar specifieke opleiding op dit gebied om mij er verder in te verdiepen.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2016, 12:58:03
Ik ben momenteel bezig met de module THV van de Manschap A opleiding. Volgende week vrijdag examen. Daarnaast zit ik op een HV-kazerne, en al diverse THV+ oefeningen meegedaan.

De opleiding is meer gespitst in het halen van het examen (Waarbij alle puntjes dus op de i moeten) en niet op hoe het vaak in de praktijk zal gaan. Een ploeg laten zakken omdat er een paar stukjes glas op de schoot van de lotus ligt bijvoorbeeld. Je wordt dus getriggerd om met dat soort kleine dingetjes bezig te zijn, en niet met de snelheid om dat slachtoffer eruit te halen.

Uiteraard moet het veiligheidsaspect ook belangrijk zijn, maar echt focussen dat er geen splintertje glas aan de binnenkant van de auto komt vind ik overdreven, en de verkeerde focus bij THV.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2016, 13:38:59
Citaat van: Schuimpie link=msg=1405202 date=1455019083
De opleiding is meer gespitst in het halen van het examen (Waarbij alle puntjes dus op de i moeten) en niet op hoe het vaak in de praktijk zal gaan. Een ploeg laten zakken omdat er een paar stukjes glas op de schoot van de lotus ligt bijvoorbeeld. Je wordt dus getriggerd om met dat soort kleine dingetjes bezig te zijn, en niet met de snelheid om dat slachtoffer eruit te halen.

Uiteraard moet het veiligheidsaspect ook belangrijk zijn, maar echt focussen dat er geen splintertje glas aan de binnenkant van de auto komt vind ik overdreven, en de verkeerde focus bij THV.

Het is ook onzin. Uiteraard hoeft het allemaal niet onbenulliger dan nodig is maar het is complete onzin om te veronderstellen dat het slachtoffer geen enkel stootje of beweging meer mag ondervinden en er geen stukje glas meer in de auto terecht mag komen.

De grootste opdonder en het meeste glas krijgt het slachtoffer wel om de oren bij de impact van de botsing.


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2016, 14:18:32
Citaat van: Expert link=msg=1405197 date=1455018205
[...] Daar komt ook mijn vraag vandaan, of er ook op tijd wordt geoefend.
Uit ervaring kan ik vertellen dat er 9 van de 10 keer niet op tijd word geoefend. Soms komt de oefenleiding vertellen dat het wat sneller moet maar ik heb nog nooit een stopwatch gezien tijdens de oefening.

Citaat van: Breathe link=msg=1405191 date=1455013715
[...] In dat licht zou je het dus juist wel aan kunnen nemen van een verpleegkundige/MMT arts, ik denk ook dat daar de winst zit, waarom zou je het wel aannemen van je manschap en niet van de witte tak? Hoeveel kennis verschil zou er zijn? Op zich wel een mooie casus denk ik.
Persoonlijk zou ik gewoon open staan voor het meedenken. [..]
Hier ben ik ook wel een voorstander van. Ik geef het ook mee aan me manschappen. Ik weet ook niet alles. We zijn een team en moeten het met elkaar oplossen. Dus kunnen we ook samen, mogelijk icm de witte tak, tot een oplossing komen.


--------------Off topic--------------
Citaat van: Schuimpie link=msg=1405202 date=1455019083
[...] en al diverse THV+ oefeningen meegedaan. [...]
Ben wel benieuwd wat een THV+ oefening is? Wat is het verschil ten opzichte van een THV oefening?


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2016, 14:31:33
THV+ is een THV oefening gericht op kazernes die een HV-1 hebben staan, meestal met wat modernere auto's / zware voertuigen.