Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 54521 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #100 Gepost op: 23 februari 2016, 14:02:48
Citaat van: oma link=msg=1408128 date=1456205563
Hier op forum zijn ontzettend veel mensen die precies weten welke voertuigen de brandweer ergens in een brandweerkazerne heeft staan. Heeft iemand een overzicht van alle HV-1/2 voertuigen van brandweerregio IJsselland?

Ik zou dan ook graag een overzicht zien van ambulanceposten in deze regio.

Als zou blijken dat de RAV een post in Deventer, Raalte en Zwolle heeft om de wettelijke 15-minutennorm te kunnen halen met een ambulance (veel sneller dan een grotere vrachtwagen van brandweer) kan je stellen dat de brandweer in deze regio het nooit kan halen als de hulpverleningsvoertuigen in Deventer en Zwolle staan en er een zwaar complex verkeersongeval zou plaatsvinden op de IJsseldijk tussen Olst en Wijhe.

Ambulanceposten in: Balkbrug, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Raalte, Rouveen, Steenwijk, Zwartsluis, Zwolle, Deventer

HV-voertuigen brandweer: Steenwijk, Kampen, Nieuwleusen, Zwolle, Ommen, Hardenberg, Raalte, Deventer
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #101 Gepost op: 23 februari 2016, 19:19:45
Citaat van: RemRoof link=msg=1408117 date=1456182784
Het zegt iets over de taakvolwassenheid van de Nederlandse brandweer. Prorail heeft ook een opkomsttijd van minimaal een half uur.

De medisch professionals benoemen hier meerdere keren de factor tijd. Hoe sneller een slachtoffer bevrijd is, hoe hoger de overlevingskans en vermindering blijvende nevenschade. De Nederlandse brandweer is niet in staat onder bij complexe ongevallen slachtoffers binnen 15 minuten na aankomst te bevrijden. Er moet dan minimaal 15 minuten gewacht worden op een HV-1 of een specialistenteam van bijvoorbeeld Prorail. Amputatie is dan een betere optie :-X 998765
Kun je de brandweer wel weer de zwarte piet toespelen, maar klopt voor geen kanten. Het grootst aantal ongevallen kan en wordt door de TS-bemanning gedaan, en dan wil het voor komen dat er nog geen ambulance aanwezig is. Gaan we niet uit ons neus peuteren, maar starten wel wel alvast met onze voorbereidingen zoals stabilisatie voertuig(en). dat zodra de ambulancedienst er is ook meteen gestart kan worden op hun aangeven.
Ik heb het nu 2x mee gemaakt dat een ambulancebemanning een slachtoffer snel wilde hebben, en die snelheid hebben ze gekregen. keurig in het tijdsbestek die ze wilde. Wij werken nog steeds onder het motto, zij geven aan wat ze willen, wij geven aan wat er kan. De keren dat er een HV-voertuig nodig is wordt er in de tussentijd allang gestart met de hulpverlening. Ook dan gaan we niet uit ons neus zitten peuteren.

Op het moment dat er een specialistisch HVteam nodig is is snelheid allang niet belangrijk meer. Dan is een beknelling zo complex dat dit om een andere aanpak gaat vragen. Of spreken we dan inmiddels al over berging van een slachtoffer. Brandweer nederland kan veel, maar uiteindelijk zijn de grenzen bereikt in de mogelijkheden. En kom je in het kader improviseren terecht. En er is heel veel op te vangen in opleiden en oefenen. Maar daarin moeten wel alle partijen mee willen werken. De brandweermensen op straat en de ambulancemensen zien het belang wel in het meer oefenen met elkaar. Maar vaak ligt het op hoger niveau nogal problematisch. En vooral de medische tak begint dan vaak te zuchten met de opmerking "wat moet dat allemaal wel niet kosten". De rode tak kan dat ook overigens. ::) :-X

In de 17 jaar die ik bij de brandweer zit heb ik wel geteld 1x met een ambulancebemanning kunnen oefenen. Alle deelnemers vonden dat een waardevolle oefening. Meteen de gelegenheid om bij elkaar in de keuken te kunnen kijken, en om met elkaar te kunnen kijken hoe de hulpverlening beter kan. En om elkaars vragen te kunnen beantwoorden.
Nogmaals de brandweer en ambulancemensen willen wel vaker samen oefenen, nu nog op organisatorisch niveau de neuzen nog  dezelfde kant op.


guest12562

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 24 februari 2016, 10:19:06
Citaat van: RemRoof link=msg=1408117 date=1456182784
Het zegt iets over de taakvolwassenheid van de Nederlandse brandweer. Prorail heeft ook een opkomsttijd van minimaal een half uur.

De medisch professionals benoemen hier meerdere keren de factor tijd. Hoe sneller een slachtoffer bevrijd is, hoe hoger de overlevingskans en vermindering blijvende nevenschade. De Nederlandse brandweer is niet in staat onder bij complexe ongevallen slachtoffers binnen 15 minuten na aankomst te bevrijden. Er moet dan minimaal 15 minuten gewacht worden op een HV-1 of een specialistenteam van bijvoorbeeld Prorail. Amputatie is dan een betere optie :-X 998765

Van deze stelling word ik mijzelf ook steeds bewuster, vrijwel alle brandweermensen worden opgeleid door de of een voortvloeisel van de methode Custer. Dit betekent voor de brandweer: Behandel het SO als glas.
Alle handelingen zijn erop gebaseerd om het slachtoffer zo voorzichtig/stabiel/veilig mogelijk uit een voertuig te halen, wat dus veel tijd kost. Deze manier van werken wordt nu al een zeker 20 jaar toegepast en is naar ik weet niet geëvalueerd of bijgesteld. De enige die bij hebben gesteld is de medische tak.
De brandweer heeft alleen in spulletjes geïnvesteerd, maar vooral voortbordurend op de ingezette weg. Wel betere spullen, methode blijft gelijk.
En wat ik al eerder zei, bij gecompliceerde beknellingen ben je afhankelijk van de lokale bekendheid en geoefendheid van het korps, dus dit kan heel divers zijn.

Citaat van: Peter71 link=msg=1408349 date=1456251585
Kun je de brandweer wel weer de zwarte piet toespelen, maar klopt voor geen kanten. Het grootst aantal ongevallen kan en wordt door de TS-bemanning gedaan, en dan wil het voor komen dat er nog geen ambulance aanwezig is. Gaan we niet uit ons neus peuteren, maar starten wel wel alvast met onze voorbereidingen zoals stabilisatie voertuig(en). dat zodra de ambulancedienst er is ook meteen gestart kan worden op hun aangeven.
Ik heb het nu 2x mee gemaakt dat een ambulancebemanning een slachtoffer snel wilde hebben, en die snelheid hebben ze gekregen. keurig in het tijdsbestek die ze wilde. Wij werken nog steeds onder het motto, zij geven aan wat ze willen, wij geven aan wat er kan. De keren dat er een HV-voertuig nodig is wordt er in de tussentijd allang gestart met de hulpverlening. Ook dan gaan we niet uit ons neus zitten peuteren.

Peter ben het niet geheel eens met jou bijdrage. Ben me er ook van bewust dat je afhankelijk bent van de locatie van het incident (waar in Nederland bedoel ik dan), de ene regio heeft een dichtere dekking van voertuigen dan de andere regio. Aan de andere kant klopt het wel dat je veel met 1 TS aan kan, maar het gaat er hier om hoe je het aan kan, volgens de oude methode of in de gestelde voorbeelden kunnen we het ook sneller? Hebben we daar de opleidingen, kennis en spullen voor?
Ik denk dat we dan heel gauw beperkt zijn en afhankelijk zijn van betere gereedschappen, anders dan op een TS zitten (en dan heb ik het nog niet eens over de modernere voertuigen met extra verstevigingen en letsel voorkomende opties). Nog even onafhankelijk bekeken als het gaat om de bemensing. Dat een TS sowieso gaat beginnen met werken ben ik uiteraard wel met je eens, ik denk dat er maar weinig korpsen zijn die gaan wachten tot de ambulance er is. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er korpsen zijn die pas wat gaan doen bij een incident als er een OVD ter plaatsen is  :-X , maar dat terzijde.

Citaat van: Peter71 link=msg=1408349 date=1456251585
Op het moment dat er een specialistisch HVteam nodig is is snelheid allang niet belangrijk meer. Dan is een beknelling zo complex dat dit om een andere aanpak gaat vragen. Of spreken we dan inmiddels al over berging van een slachtoffer. Brandweer Nederland kan veel, maar uiteindelijk zijn de grenzen bereikt in de mogelijkheden. En kom je in het kader improviseren terecht. En er is heel veel op te vangen in opleiden en oefenen. Maar daarin moeten wel alle partijen mee willen werken. De brandweermensen op straat en de ambulancemensen zien het belang wel in het meer oefenen met elkaar. Maar vaak ligt het op hoger niveau nogal problematisch. En vooral de medische tak begint dan vaak te zuchten met de opmerking "wat moet dat allemaal wel niet kosten". De rode tak kan dat ook overigens. ::) :-X

Wat is een specialistisch HV team in jou ogen? Een HV met als basis opleiding manschap en manschappen die weten waar de spulletjes liggen en als uitgifte magazijn werken? Of een HV bemensing die kennis heeft van het voertuig en zijn inhoud en de (on)mogelijkheden en meedenkt met het oplossen van het incident, want zo groot kan het verschil zijn, er staat ook nergens beschreven voor zover ik weet hoe de bemensing op de HV dient te zijn opgeleid, of zit ik er naast?
Een specialistisch HV team kan ook USAR zijn, maar laten we het daar niet hier over hebben, want dat gaat uren duren en dan ben ik het met je eens dat het om hele andere incidenten gaat.
De uitspraak dat brandweer Nederland tegen zijn grenzen aanloopt kan ik me wel in vinden, maar waar is dat door ontstaan? Ik denk dat de bezuinigingen en keuzes die gemaakt zijn door managers hier wel invloed op hebben gehad en de vraag is of dat nodig was en of dit misschien anders had gekund?
Waarom hebben diezelfde managers er niet voor gezorgd dat we juist meer samen werken, optrekken en oefenen, waarom zijn die keuzes niet gemaakt. Waarom voeren wij deze discussie hier met de medische wereld en gebeurt dit ook op hogere niveaus?

Citaat van: Peter71 link=msg=1408349 date=1456251585
In de 17 jaar die ik bij de brandweer zit heb ik wel geteld 1x met een ambulancebemanning kunnen oefenen. Alle deelnemers vonden dat een waardevolle oefening. Meteen de gelegenheid om bij elkaar in de keuken te kunnen kijken, en om met elkaar te kunnen kijken hoe de hulpverlening beter kan. En om elkaars vragen te kunnen beantwoorden.
Nogmaals de brandweer en ambulancemensen willen wel vaker samen oefenen, nu nog op organisatorisch niveau de neuzen nog  dezelfde kant op.

Inderdaad er wordt weinig met elkaar geoefend, ook ik probeer het te regelen of weg te zetten, maar het gaat maar moeizaam. Ligt misschien ook aan de structuur van de ambulance diensten en het feit dat dit ook vaker een commerciële aangelegenheid is geworden en het voor ons gewoon een onderdeel kan zijn van een oefening welke wij hebben ingepland. Eens dat het zeer waardevol kan zijn.
Dus bij dit verhaal sluit ik me dus aan.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #103 Gepost op: 24 februari 2016, 13:51:16
Als we het dan over samen oefenen hebben, hoeveel tijd heeft de ambulancemedewerker per week te besteden aan praktijkoefeningen?

In reactie op bovenstaande post, ik denk dat Peter het over SOM (Specialisme Op Maat) heeft bij specialistische HV-teams.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 24 februari 2016, 17:00:17
Citaat van: honderd link=msg=1408526 date=1456318276
Als we het dan over samen oefenen hebben, hoeveel tijd heeft de ambulancemedewerker per week te besteden aan praktijkoefeningen?

In reactie op bovenstaande post, ik denk dat Peter het over SOM (Specialisme Op Maat) heeft bij specialistische HV-teams.
Even wat onduidelijkheid wegnemen, waar ik zelf ook druk mee bezig ben geweest om dit te scheppen >:D e050
Ja, met de specialistische HV-teams doel ik inderdaad op de nieuwe teams die ontstaan zijn vanuit project SOM. ;)

Citaat van: Breathe link=msg=1408479 date=1456305546


Peter ben het niet geheel eens met jou bijdrage. Ben me er ook van bewust dat je afhankelijk bent van de locatie van het incident (waar in Nederland bedoel ik dan), de ene regio heeft een dichtere dekking van voertuigen dan de andere regio. Aan de andere kant klopt het wel dat je veel met 1 TS aan kan, maar het gaat er hier om hoe je het aan kan, volgens de oude methode of in de gestelde voorbeelden kunnen we het ook sneller? Hebben we daar de opleidingen, kennis en spullen voor?
Ik denk dat we dan heel gauw beperkt zijn en afhankelijk zijn van betere gereedschappen, anders dan op een TS zitten (en dan heb ik het nog niet eens over de modernere voertuigen met extra verstevigingen en letsel voorkomende opties). Nog even onafhankelijk bekeken als het gaat om de bemensing. Dat een TS sowieso gaat beginnen met werken ben ik uiteraard wel met je eens, ik denk dat er maar weinig korpsen zijn die gaan wachten tot de ambulance er is. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er korpsen zijn die pas wat gaan doen bij een incident als er een OVD ter plaatsen is  :-X , maar dat terzijde.
Ik denk dat wij akelig goed op 1 lijn liggen zelfs, want ik ondersteun jouw betoog. Als ik voor ons zelf kijk en eigenlijk voor de regio Utrecht kunnen wij met 1 TS zeer veel aan. Mede doordat wij een zwaarder type redgereedschap aan boord hebben en stab-fast. Wij lopen dus niet snel tegen de grens aan wat we niet meer kunnen hebben. Vandaar dat een HV in Utrecht eigenlijk enkel gaat rijden waarbij meteen duidelijk is dat er vrachtwagens, bussen, treinen enz erbij betrokken zijn.
Wij hebben het hier diverse malen mee gemaakt dat wij een auto aantroffen bij een ongeval, die niet netjes op de 4 wielen stond. Vorig jaar eenmaal die geparkeerd stond boven op de vangrail, en eentje die midden tussen de bomen en struiken stond. Zeker bij het ongeval waarbij de auto bovenop de vangrail stond waren wij erg blij met stab-fast. Binnen de 2 minuten stond de hele handel keurig zo vast als een huis. Simpel omdat wij het stab-fast ook gebruiken met het oefenen. Tijdens het oefenen gaat regelmatig een sloopwagen in een onmogelijke positie,, hetzij op de kant of op zijn dak. Je moet de oefening wel een uitdaging mee geven. Daar heb je profijt van als het voor het echie moet;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #105 Gepost op: 2 maart 2016, 15:43:13
Marinus @damm1971
Vandaag spoedredding THV geoefend. Hoe snel krijg je veilig een SO uit een voertuig. Eerste poging @Repressie_VRH pic.twitter.com/FT9HoiuWWl




3:24pm · 2 Mar 2016 ·


------------------------------


Marinus @damm1971
Poging 2, met iets meer sturing meer opdrachten en efficiënter @Repressie_VRH @VRH_Haaglanden pic.twitter.com/AqAbb4vQ3d




3:30pm · 2 Mar 2016

---------------------------

Marinus @damm1971
Filmpje poging 1, let wel dit gaat om een snelle methode en zoeken naar balans veilig/snel, dus geen glasmanagement! klik voor filmpje
3:42pm · 2 Mar 2016


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #106 Gepost op: 2 maart 2016, 23:23:16
Damm leuke oefening. Enkele tips, kies altijd voor methode 2.
Aan de scharnierzijde beginnen, druk je de deur er zo uit. Of je knipt als je ruimte hebt de scharnieren door. Minder belasting voor de patiënt. Nu zie je dat als de deur open staat men met de schaar van binnen uit de scharnieren knippen. Volgende keer een collega op die stoel zetten, zie je gelijk waarom dat niet de juiste methode is.
En als de scharnieren los zijn kun je vaak de deur door beide handgrepen te gelijk te bedienen het slot ontgrendelen.
 Oja en volgende keer, druk de boel een beetje in elkaar, dit is wel heel simpel......... ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar