Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 54523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #70 Gepost op: 20 februari 2016, 06:31:40
Citaat van: JAB link=msg=1407380 date=1455887568
Crossramming is ook A<>B, of C<>B.

Citaat van: tower-ladder link=msg=1405377 date=1455053517
Tevens ook toepasbaar als je geen voertuigen(ankerpunten) hebt in de lijn waarin je wilt trekken. Dit noemt men cross-ramming onder THV goeroe's. ;)
Maar bijvoorbeeld bij vrachtwagen ongevallen op snel wegen kan het als optie gebruikt worden wanneer de cabine zo verkreukeld is dat je geen afzetpunt met voldoende tegendruk kunt vinden om het front naar voren weg te duwen.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de Nederlandse brandweer dit een beetje begrijpelijk kan uit leggen.

Cross ramming is een Engelstalige term, in Nederlands zou het 'kruis rammen' of 'gekruisd rammen/drukken' zijn.

Als B<>B (ram gekruisd op de middenas normale rijrichting voertuig) is valt het lastig uit te leggen wat er dan 'cross' is aan A<>B en B<>C.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #71 Gepost op: 20 februari 2016, 09:36:47
Volgens mij wordt het in dit voorbeeld diagonaal bedoeld van bijv. C<>B


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #72 Gepost op: 20 februari 2016, 11:43:19
Citaat van: rozema12 link=msg=1407561 date=1455957407
Volgens mij wordt het in dit voorbeeld diagonaal bedoeld van bijv. C<>B
Klopt, ik was w.s. niet duidelijk genoeg. 'Gewoon' rammen is in lengterichting van een voertuig, dashboard naar voren bijv., dat kennen we, A links < > B links e.d.
Maar cross-ramming is dus een zijkant, of dashboard, weer naar buiten persen vanaf de andere, dus tegenoverliggende zijde. En dat is niet persé exact haaks op de lengterichting van de auto. Hangt af van hoe een slo. ligt of zit. Kun je voorlangs of achterlangs, welk punt is als afzetpunt het beste, welk deel wil je welke kant op hebben enz.


guest12562

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 20 februari 2016, 11:50:57
Je bedoelt dan gewoon eigenlijk de auto knikken, zoals in het Noorse voorbeeld, een soort oester?

Daarnaast blijf ik toch met de factor tijd zitten, als ik van de medici hier begrijp gaat het om snelheid, ik zie daar meer winst. Dus methode Custer maar dan in beperkte of uitgeklede vorm.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #74 Gepost op: 20 februari 2016, 12:14:03
Citaat van: JAB link=msg=1407584 date=1455964999
Maar cross-ramming is dus een zijkant, of dashboard, weer naar buiten persen vanaf de andere, dus tegenoverliggende zijde. En dat is niet persé exact haaks op de lengterichting van de auto. Hangt af van hoe een slo. ligt of zit. Kun je voorlangs of achterlangs, welk punt is als afzetpunt het beste, welk deel wil je welke kant op hebben enz.

Ik begrijp het nog niet helemaal;

Hoe kan van zijkant naar zijkant drukken, bijv B<>B of C<>C niet persé exact haaks op de lengterichting van de auto zijn en afhankelijk zijn van hoe het slachtoffer ligt of zit?

Ik werk in een land waar auto's voorwaarts rijden (in de lengterichting), in Nederland zijn er auto's overdwars rijden?

Citaat van: oma link=msg=1407541 date=1455946300
ram gekruisd op de middenas normale rijrichting voertuig


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #75 Gepost op: 21 februari 2016, 11:44:21
Citaat van: tower-ladder link=msg=1406198 date=1455360159

Wat betreft spreiding van HV's is men volgens mij uit gegaan van een opkomsttijd van 20 min.(25 min?) voor een HV. Jaren terug had geen enkele TS red gereedschap, maar elke post een eigen HV/materiaal/manschappen, en verzin maar bus naast de TS staan. Toen J. Kusters door het land trok moest elke TS een redset hebben met spreider, schaar, ram en toebehoren voor THV incidenten.

Nu anno 2016 zie je de huidige TS'n weer uitgekleed worden. Een TS moet een hulpverlening aan kunnen aan een personen auto, die rondom te bereiken is en op zijn wielen staan. Alles wat daar niet onder valt is geen taak meer voor de TS omdat hier de kennis, en middelen ontbreken op het voertuig en moet men wachten op de HV. Die heeft de specialistische apparatuur en de kennis door de HV bemanning. Dus een willekeurige TS bemanning oefent op een simpel autowrak, deur verwijderen en dak eraf. Alles wat daar niet onder valt is taak van de HV. En hoe vaak wordt er samen geoefend, op tijdsdruk en complexe scenario's??

Kijkend naar de brandweer organisatie zijn we aan het afglijden naar een club enthousiaste mensen die vooral een defensieve buiteninzet kunnen uitvoeren bij brand(gecontroleerd laten uitbranden) en een autowrak kunnen onderstoppen met blokken. Alles wat meer is moet van een klein deel van die club mensen komen die meer willen weten, leren en kunnen.

Als klant ben je dus afhankelijk waar en wanneer je een ongeval krijgt, en dan maar hopen dat de ploeg die aankomt dat kleine deel is die wel weet hoe ze je binnen 15 min uit je auto weten te halen.

En als MMT arts kom je natuurlijk in een groot gebied in actie, dus grote kans dat je juist niet tegen zo'n ploeg aanloopt. En dan moet je het doen met de basaal opgeleide brandweermensen die hun uiterste best doen, maar zullen nooit geleerd hebben hoe ze snel een patiënt kunnen bevrijden.


Dat klopt, we bestrijken een groot gebied en we werken dus samen met heel veel korpsen. Korpsen, die stuk voor stuk alleen hun uiterste best doen en heel procedureel correct te werk gaan. Zodra men daar onder druk van ambulancepersoneel en/of een MMT arts van af moet wijken, dan dreigt men het overzicht te verliezen. De houvast van het protocol is weg. Men moet dan acteren buiten de comfort zone.

Veiligheid staat natuurlijk centraal, maar de snelheid waarmee de procedure moet worden uitgevoerd wordt gedicteerd door het toestandsbeeld van de patiënt.

Een gezamenlijk realistisch trainingsprogramma zou hier uitkomst kunnen bieden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 21 februari 2016, 12:23:57
Citaat van: Expert link=msg=1407782 date=1456051461


Een gezamenlijk realistisch trainingsprogramma zou hier uitkomst kunnen bieden.
Ik ben daar direct een groot voorstander van. Maar ik weet ook dat men vanuit de brandweer hier vaak op aan gedrongen heeft. Maar dat de ambulancediensten zelf de boot daarin afhouden, laat staan dat daar een MMT-team voor te krijgen is. De medewerking vanuit de brandweer zal er direct zijn, ook om mee te kijken naar snellere betere bevrijdingstechnieken. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #77 Gepost op: 21 februari 2016, 18:56:17
Citaat
Dus niet alleen recht op de wielen staande auto’s zijn voor de TS te behappen
Inzet protocol zegt een TS moet een verkeerongeval met personenauto aan kunnen die rondom te bereiken is en op zijn wielen staat. Dat er TS'n zijn die meer gereedschap o.a. Stabfast o.i.d. en kennis bij zich hebben is bekend. Maar er zijn ook korpsen die het wel op de TS hebben maar met 4 man uitrukken..
Citaat
Specialistische apparatuur van de HV is niet het redgereedschap van XL formaat, dat is n.l. bijna hetzelfde als op de TS (L formaat)
Nee is het dus niet. Behalve dat het sterker is dan de standaard zet op een TS, zal de HV ook meer hydraulische ramcilinders, pompen, en inderdaad bijzonder gereedschap meebrengen.
En dat jouw voorbeeld korps/post veel gecompliceerde ongevallen beoefend is de uitzondering die de regel bevestigd. Ik schat dat 75% van de TS bemensing niet meer aan kan dan de standaard oefen opstellingen.
Citaat
na het deur verwijderen (niet anders dan op de wielen) kan d.m.v. het zijwaarts “oesteren” met 1 telescoopram of 2 rammen een slo. worden bevrijdt.
Werkelijk geen verschil tussen deur verwijderen op de wielen of op het dak?? Oesteren, is zo'n "standaard" term/oefening. Dit geeft naar mijn mening aan dat er trucjes geleerd worden, en geen inzicht verkregen wordt.
 
Citaat
slachtoffer verzorgen en afdekken en zijwaartse dakomslag (naar beneden) maken.
ook dit geeft aan dat je alles met een standaard methode denkt op te lossen. Al eens meegemaakt dat de A-stijl te sterk is, of dat de ruit niet  los scheurt maar doorloopt in het panorama dak.

Ik vind het goed om te horen dat er blijkbaar nog wel korpsen/posten zijn die veel op THV oefenen. Maar zoals ik al eerder aanhaalde, dat is dan vaak de actie van enkele gedreven "vakidioten" (positief bedoeld hoor  ;)) binnen die groep die de lat steeds hoger leggen. Helaas geldt dit zeker niet voor het hele land is mijn eigen ervaring.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #78 Gepost op: 21 februari 2016, 21:13:18
Stel, ik kom bij een complexe beknelling waarbij zo'n gespecialiseerd team wordt ingezet.

Hoelang moet ik dan wachten voor die lui ter plaatse zijn?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #79 Gepost op: 21 februari 2016, 21:20:43

Stel, ik kom bij een complexe beknelling waarbij zo'n gespecialiseerd team wordt ingezet.

Hoelang moet ik dan wachten voor die lui ter plaatse zijn?
Ik ben wat dit betreft een leek en wil toch even inspringen.
Ik denk dat het niet veel voorkomt dat het MMT eerder bij een ongeval arriveert dan de brandweer. Ik denk ook dat, als de bevelvoerder ziet dat de hulpverlening complex zal zijn, meteen de hulp van de HV inroept (als die niet opgeroepen is). Ik denk dat het wachten afhankelijk zal zijn van de dekking in de regio.