Dus niet alleen recht op de wielen staande auto’s zijn voor de TS te behappen
Inzet protocol zegt een TS moet een verkeerongeval met personenauto aan kunnen die rondom te bereiken is en op zijn wielen staat. Dat er TS'n zijn die meer gereedschap o.a. Stabfast o.i.d. en kennis bij zich hebben is bekend. Maar er zijn ook korpsen die het wel op de TS hebben maar met 4 man uitrukken..
Specialistische apparatuur van de HV is niet het redgereedschap van XL formaat, dat is n.l. bijna hetzelfde als op de TS (L formaat)
Nee is het dus niet. Behalve dat het sterker is dan de standaard zet op een TS, zal de HV ook meer hydraulische ramcilinders, pompen, en inderdaad bijzonder gereedschap meebrengen.
En dat jouw voorbeeld korps/post veel gecompliceerde ongevallen beoefend is de uitzondering die de regel bevestigd. Ik schat dat 75% van de TS bemensing niet meer aan kan dan de standaard oefen opstellingen.
na het deur verwijderen (niet anders dan op de wielen) kan d.m.v. het zijwaarts “oesteren” met 1 telescoopram of 2 rammen een slo. worden bevrijdt.
Werkelijk geen verschil tussen deur verwijderen op de wielen of op het dak?? Oesteren, is zo'n "standaard" term/oefening. Dit geeft naar mijn mening aan dat er trucjes geleerd worden, en geen inzicht verkregen wordt.
slachtoffer verzorgen en afdekken en zijwaartse dakomslag (naar beneden) maken.
ook dit geeft aan dat je alles met een standaard methode denkt op te lossen. Al eens meegemaakt dat de A-stijl te sterk is, of dat de ruit niet los scheurt maar doorloopt in het panorama dak.
Ik vind het goed om te horen dat er blijkbaar nog wel korpsen/posten zijn die veel op THV oefenen. Maar zoals ik al eerder aanhaalde, dat is dan vaak de actie van enkele gedreven "vakidioten" (positief bedoeld hoor
) binnen die groep die de lat steeds hoger leggen. Helaas geldt dit zeker niet voor het hele land is mijn eigen ervaring.