Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT

Auteur Topic: Technische Hulpverlening Brandweer in samenwerking met een H-MMT  (gelezen 54525 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #90 Gepost op: 22 februari 2016, 19:27:03
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1408034 date=1456155665
Uit de werving heb ik begrepen dat de leden van het Specialistisch Hulpverlenings Team binnen 30 minuten na alarmering op de standplaats van hun team moeten zijn. En daarna dus nog de uitruktijd.
Zou dus zo maar wel eens 30-45 minuten wachten kunnen betekenen.
Als deze teams moeten komen ben je al een poosje verder in je eerste hulpverlening, en zijn deze teams voor zaken waar de lokale eenheden eigenlijk uitgeput zijn in hun mogelijkheden. Voor de echt complexe zaken waarbij je TS en HV niet meer toereikend zijn

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=90793

Technische Hulpverlening

Het specialisme technische hulpverlening is een verbijzondering van de basisbrandweerkerntaak Technische Hulpverlening. "Er komt een team ter plaatse als het voor de lokale brandweer niet mogelijk is om een slachtoffer te vinden, te bereiken of te redden. We richten ons met het specialisme vooralsnog op instortingen van bijvoorbeeld een gebouw of een tunnel waarbij slachtoffers onder het puin liggen of zich bevinden op plekken die zeer moeilijk en onveilig zijn om te benaderen. Als tweede scenario bieden we hulp bij complexe treinincidenten, waarbij bijvoorbeeld slachtoffers bekneld zitten.

Kortom, dan spreken we inmiddels niet meer over een normale beknelling in een vrachtwagen of personenauto. Dan zit je inmiddels toch op rampenniveau.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #91 Gepost op: 22 februari 2016, 19:40:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1408056 date=1456165623
Kortom, dan spreken we inmiddels niet meer over een normale beknelling in een vrachtwagen of personenauto. Dan zit je inmiddels toch op rampenniveau.

Als je het door jou geciteerde artikel leest en op de link klikt kom je uiteindelijk terecht bij de door RBC vastgestelde visie Specialistisch Optreden Brandweer Nederland. In het document 'Deel II Uitvoeringskader bij visie specialistisch optreden' spreekt men ook over zware en complexe verkeersongevallen. Voorts gebruikt de beste man in het artikel de woorden 'We richten ons met het specialisme vooralsnog op'.



Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #92 Gepost op: 22 februari 2016, 19:43:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1408056 date=1456165623

Als deze teams moeten komen ben je al een poosje verder in je eerste hulpverlening, en zijn deze teams voor zaken waar de lokale eenheden eigenlijk uitgeput zijn in hun mogelijkheden. Voor de echt complexe zaken waarbij je TS en HV niet meer toereikend zijn

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=90793

Kortom, dan spreken we inmiddels niet meer over een normale beknelling in een vrachtwagen of personenauto. Dan zit je inmiddels toch op rampenniveau.


Peter,

Dank voor deze bijdrage. Het geeft een wat meer genuanceerde kijk op de taak van deze teams.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #93 Gepost op: 22 februari 2016, 19:56:19
Citaat van: Expert link=msg=1408061 date=1456166619
Peter,

Dank voor deze bijdrage. Het geeft een wat meer genuanceerde kijk op de taak van dese teams.

Zelfde meneer http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-optimale/specialistisch/specialisme/ Zie kader rechts op pagina.

Citaat
Technische hulpverlening

Technische hulpverlening wordt ingezet bij het lokaliseren van slachtoffers, het stabiliseren van de directe werkomgeving van de hulpverleners en het verschaffen van toegang tot slachtoffers. Hierbij gaat het om scenario's als zware en complexe verkeersongevallen en ingestorte gebouwen.

De apparatuur van de uitrusting is geschikt voor:

* Lokaliseren slachtoffers
* Knippen van grote of complexe constructieonderdelen
* Het verschaffen van toegang door het verplaatsen van (constructie)elementen en door het aanbrengen van openingen in complexe constructies

Nog niet zo lang geleden heeft de brandweer en ambulancedienst hier diverse landen aangeschreven met verzoek om meer informatie aangaande optreden bij treinongevallen, in Nederland zijn wij doorverwezen naar een ongevallendienst van de Nederlandse Spoorwegen.


guest12562

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 22 februari 2016, 22:53:37
Dit heeft toch niets meer met snelheid te maken, dit zijn fases waarin je alleen nog maar heel veel hoop mag hebben dat er nog iets lukt of goed komt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #95 Gepost op: 23 februari 2016, 00:13:04
Citaat van: Breathe link=msg=1408104 date=1456178017
Dit heeft toch niets meer met snelheid te maken, dit zijn fases waarin je alleen nog maar heel veel hoop mag hebben dat er nog iets lukt of goed komt.

Het zegt iets over de taakvolwassenheid van de Nederlandse brandweer. Prorail heeft ook een opkomsttijd van minimaal een half uur.

De medisch professionals benoemen hier meerdere keren de factor tijd. Hoe sneller een slachtoffer bevrijd is, hoe hoger de overlevingskans en vermindering blijvende nevenschade. De Nederlandse brandweer is niet in staat onder bij complexe ongevallen slachtoffers binnen 15 minuten na aankomst te bevrijden. Er moet dan minimaal 15 minuten gewacht worden op een HV-1 of een specialistenteam van bijvoorbeeld Prorail. Amputatie is dan een betere optie :-X 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #96 Gepost op: 23 februari 2016, 01:21:32
Citaat van: Djseb link=msg=1405608 date=1455139505
met steeds meer carbon en andere extreem harde materialen pushen het hydraulisch gereedschap tot het maximale.

Het gebruik van composieten eist niet zozeer het maximale van het redgereedschap. Het zijn de interne materiaalspanningen in de vezels van de composieten wat het probleem is. Dit maakt het werken met redgereedschap onveiliger omdat de stukken composiet met hoge kracht en snelheid verschillende kanten uitspringen. Iets wat met metaal veel minder het geval is.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #97 Gepost op: 23 februari 2016, 02:36:07
Citaat van: RemRoof link=msg=1408117 date=1456182784
Het zegt iets over de taakvolwassenheid van de Nederlandse brandweer. Prorail heeft ook een opkomsttijd van minimaal een half uur.

De medisch professionals benoemen hier meerdere keren de factor tijd. Hoe sneller een slachtoffer bevrijd is, hoe hoger de overlevingskans en vermindering blijvende nevenschade. De Nederlandse brandweer is niet in staat onder bij complexe ongevallen slachtoffers binnen 15 minuten na aankomst te bevrijden. Er moet dan minimaal 15 minuten gewacht worden op een HV-1 of een specialistenteam van bijvoorbeeld Prorail. Amputatie is dan een betere optie :-X 998765
U haalt het een en ander door elkaar minimaal 15 minuten moet zijn maximaal 15 minuten op het HV voertuig en indien de melding er maar enigzins aanleiding toe geeft wordt er in de meeste veiligheidsregio's direkt zwaarder materieel meegestuurd in de vorm van een HV voertuig.
Zodat het HV voertuig ongeveer gelijktijdig met de eerste ambulance, welke ook maximaal 15 minuten opkomsttijd heeft, maar dit in diverse dun bevolkte regio's niet haalt, arriveerd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #98 Gepost op: 23 februari 2016, 06:32:43
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1408123 date=1456191367
U haalt het een en ander door elkaar minimaal 15 minuten moet zijn maximaal 15 minuten op het HV voertuig en indien de melding er maar enigzins aanleiding toe geeft wordt er in de meeste veiligheidsregio's direkt zwaarder materieel meegestuurd in de vorm van een HV voertuig.
Zodat het HV voertuig ongeveer gelijktijdig met de eerste ambulance, welke ook maximaal 15 minuten opkomsttijd heeft, maar dit in diverse dun bevolkte regio's niet haalt, arriveerd.

Hier op forum zijn ontzettend veel mensen die precies weten welke voertuigen de brandweer ergens in een brandweerkazerne heeft staan. Heeft iemand een overzicht van alle HV-1/2 voertuigen van brandweerregio IJsselland?

Ik zou dan ook graag een overzicht zien van ambulanceposten in deze regio.

Als zou blijken dat de RAV een post in Deventer, Raalte en Zwolle heeft om de wettelijke 15-minutennorm te kunnen halen met een ambulance (veel sneller dan een grotere vrachtwagen van brandweer) kan je stellen dat de brandweer in deze regio het nooit kan halen als de hulpverleningsvoertuigen in Deventer en Zwolle staan en er een zwaar complex verkeersongeval zou plaatsvinden op de IJsseldijk tussen Olst en Wijhe.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #99 Gepost op: 23 februari 2016, 07:10:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1408117 date=1456182784
Het zegt iets over de taakvolwassenheid van de Nederlandse brandweer. Prorail heeft ook een opkomsttijd van minimaal een half uur.

De medisch professionals benoemen hier meerdere keren de factor tijd. Hoe sneller een slachtoffer bevrijd is, hoe hoger de overlevingskans en vermindering blijvende nevenschade. De Nederlandse brandweer is niet in staat onder bij complexe ongevallen slachtoffers binnen 15 minuten na aankomst te bevrijden. Er moet dan minimaal 15 minuten gewacht worden op een HV-1 of een specialistenteam van bijvoorbeeld Prorail. Amputatie is dan een betere optie :-X 998765

Amputatie is geen vreemde of onverantwoorde optie om iemand te bevrijden. Als een prehospitale arts ter plaatse weet dat de patient er binnen enkele minuten uit moet moet je doortasten. Het adagium zachte heelmeesters maken stinkende wonden is ook van toepassing in het prehospitale domein.



Het probleem in Nederland is dat men de mond wel vol heeft over samenwerking maar er in praktijk ontzettend veel eilandjes, eigen belangen, budgetpotjes, taskforces en reutelclubs zijn.

De veiligheidsregio krijgt bonuspunten als het ze lukt een paar knaken te besparen op een paar vrachtwagens en goed redgereedschap.

Een snelle bevrijding van een traumapatient kan het leven redden, letsel beperken en zorgen voor reductie opnameduur op intensive care en bijdragen aan snellere werkhervatting (productief zijn voor de samenleving).

Je zou kunnen veronderstellen dat de besparing binnen de brandweer zorgt voor forse kostenstijging in de zorg, de langdurige zorg, bij UWV en andere uitkeringsinstanties.