Goedemorgen!
Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Daphne Jonkman en momenteel zit ik in het 4e jaar van de opleiding Integrale Veiligheidskunde.
Dat betekent dus dat er een scriptie geschreven moet worden!
Bij deze duale HBO opleiding werken de studenten in het 3e en het 4e jaar naast hun opleiding, in het 3e jaar heb ik een leerarbeidsplaats (LAP) gehad bij Brandweer Hollands Midden, waar ik mij bezig gehouden heb met loze OMS meldingen.
En nu, in het 4e jaar, werk ik wederom bij Brandweer Hollands Midden, weliswaar op een andere afdeling. Ik verricht werk voor de Veiligheidsregio bij de afdeling Multidisciplinaire plannen en procedures.
Daarom wil ik mijn scriptie graag doen over en onderwerp wat mij interesseert en waar de veiligheidsregio (hopelijk) iets aan heeft.
Op dit forum is veel kennis en expertise aanwezig en ik hoop dat jullie mij van informatie kunnen voorzien.
Hieronder zal ik mijn centrale vraag en mijn deelvragen stellen.
Hopelijk heeft iemand informatie voor mij waar ik wat mee kan. Een contactpersoon, een document waar ik iets aan heb of ervaring uit het veld.
Ik verwacht natuurlijk niet dat ik zo al mijn vragen kan beantwoorden met hopelijk jullie gegeven antwoorden.
Vooral het schietincident in Alphen aan den Rijn in 2011 en het NOS Incident in 2015 zal ik gaan betrekken in mijn scriptie.
Mijn centrale vraag is als volgt geformuleerd:
Op welke wijze kan de samenwerking/communicatie bij de aanpak van een openbare orde incident(of wel een grootschalig incident) efficiënter en effectiever plaatsvinden bij de crisisstructuren?
De deelvragen die ik hierbij het opgesteld luiden:
1) Zijn er verschillen te vinden in de crisisstructuren van het verleden en in het heden?
2) Wat zijn de kenmerken van een openbare orde incident?
3) Hoe verloopt de keuze voor de crisisstructuur en de opschaling, welke actoren spelen hierbij een rol en hoe verloopt de samenwerking en afstemming?
4) Waarom wordt er bij de aanpak van incidenten gewerkt met zowel een SGBO als een GRIP structuur?
5) Kunnen de verschillende bevoegdheden binnen de crisisstructuren leiden tot hekelpunten in de samenwerking tussen het SGBO/driehoek en de GRIP structuur?
6) Wat is er bekend over de effectiviteit en de efficiency van de GRIP structuur en het SGBO? Wat zijn de organisatorische verschillen en de verschillen van incidenten tussen deze structuren?
7) In hoeverre hebben aanbevelingen naar aanleiding van eerder openbare orde incidenten invloed gehad op de wijze waarop beide structuren met elkaar interacteren?
Ik hoop iets van jullie te mogen vernemen en hier goede en bruikbare informatie te verkrijgen.
Ook tips zijn van harte welkom!
Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Daphne