Er is een belangrijk aandachtspunt voor het instellen van verkeersmaatregelen door middel van verkeerstekens (o.a. verkeersborden), en dat betreft de regelgeving in de BABW. Dit staat echter weer los van de handhaving van de reeds geplaatste verkeersborden.
Voor bepaalde verkeersmaatregelen moet altijd een verkeersbesluit worden genomen conform de BABW, voordat de verkeersborden daadwerkelijk (bestuurs)rechtelijk "geldig" zijn op de lange termijn. Bij een verkeersbesluit in procedure waarbij geen bezwaren worden verwacht gaan wegbeheerders vaak al wel over tot plaatsing voordat de formele procedure geheel is doorlopen. De uitzondering op het nemen van een verkeersbesluit is van toepassing op tijdelijke situaties voor werk in uitvoering en evenementen, en deze uitzondering is expliciet in de BABW genoemd. Hierbij kan de wegbeheerder zonder verkeersbesluit kortdurende (uit mijn hoofd maximaal 3 maanden) verkeersmaatregelen treffen. Dit dient alleen gecommuniceerd te worden via de reguliere burger-informatiekanalen (al dan niet via een andersoortige vergunning, bijvoorbeeld een evenementenvergunning). De in dit kader geplaatste verkeersmaatregelen zijn (bestuurs)rechtelijk dan in elk geval geldig. Op deze wijze kunnen tijdelijke parkeerverboden, tijdelijke maximumsnelheden, afzettingen en andersoortige verkeersmaatregelen zonder verder probleem geplaatst worden, zoals HIT ook al terecht opmerkt.
Voor de handhaving van geplaatste verkeersmaatregelen doet de formele geldigheid niet terzake; een aanwezige en volledig waterdichte verkeersmaatregel kan ook zonder verkeersbesluit of bestuursrechtelijke geldigheid "gewoon" worden gehandhaafd. Met volledig waterdicht bedoel ik hier dat er voor de weggebruiker geen mogelijkheid is om "onder de maatregel uit te komen". Bijvoorbeeld: handhaving in een parkeerverbodszone is niet mogelijk als er maar één toeleidende weg is waar het zonebord ontbreekt. In de hele zone kunnen mensen dan in theorie via juist deze weg komen, en ook al zijn de borden dan alle conform verkeersbesluit geplaatst, dan nog is handhaving niet mogelijk. Hetzelfde geldt voor de maximumsnelheden; een verlaagde maximumsnelheid, bijvoorbeeld bij werkzaamheden, dient na iedere zijweg herhaald te worden, omdat iedere weggebruiker in theorie uit de zijweg kan komen en derhalve de aanduiding niet kan hebben gezien.
Gezien de huidige bezwaarmogelijkheden luistert vooral dat waterdichte zéér nauw. Eén bord verkeerd en de bekeuring is bij een bezwaarschrift direct kansloos.
Voor de case van Sylvester kunnen zich dan een paar problemen voordoen.
- De zone is niet waterdicht, waardoor in de hele zone of in delen van de zone niet gehandhaafd kan worden.
- De maatregel is niet of niet volledig gecommuniceerd, bijvoorbeeld omdat er meer verboden zijn geplaatst dan in de evenementenvergunning is aangegeven.
- Er bevinden zich reguliere parkeervakken binnen de verbodszone. Zoals Jerommeke al terecht opmerkt, geldt een parkeerverbod voor alle delen van de weg (inbegrepen de bermen) behalve de reguliere parkeervakken. In dergelijke gevallen dienen parkeervakken specifiek "ongeldig" gemaakt te worden.
- De wegbeheerder gedoogt het parkeren in de verbodszone, en gaat dus expliciet niet over tot handhaving, ook al is het verbod legitiem en waterdicht.
Dan moet men er geen onderbord van maken of een waarschuwingsbord boven het onderbord hangen. Een onderbord geeft iets aan over het bord wat er boven hangt.
Correct. Bij een rijdende afzetting dient van oudsher op het onderbord "Rijdende afzetting" de lengte van het werkvak te worden aangeduid. Ofwel, een combinatie van J-16 + A-01-50 + (geel) onderbord "Rijdende afzetting 1500 meter". En daarmee is de zaak in beginsel waterdicht, want het onderbord geeft aan dat de snelheidsbeperking voor 1500 meter geldt.
Alleen het onderbord "Rijdende afzetting" of "Strepen trekken" zegt niets over de snelheidsbeperking. Het zegt niets over de richting, de locatie, de tijdsduur, periode of de lengte van de snelheidsbeperking, en dus geldt de snelheidsbeperking tot aan de opheffing ervan middels A-02 of F-08, of tot aan de eerste zijweg waarna de snelheidsbeperking automatisch zal vervallen. Als de snelheidsbeperking alleen BIJ de rijdende afzetting zou gelden, dan zou er een andere tekst op het onderbord moeten staan, die dit expliciet vermeld. Vergelijkbaar met "Bij nat wegdek" of "09-16h".