Wij zitten in Zeeland en West/Brabant in principe in hetzelfde schuitje (Doel)....
Ik begrijp nooit zo goed waarom wij Nederlanders denken dat we zo ontzettend veel beter zijn dan de Belgen. In Borssele staat ook een kerncentrale. Het is ding is in gebruik genomen in 1973, de kerncentrale Doel (reactor 1 en 2) in 1975, reactor 3 in 1982 en reactor 4 in 1985.
Ik weet dat 2e kamerleden vinden dat we in Nederland ontzettend goed toezicht hebben en wij Nederlanders ontzettend goed handhaven (kijk maar naar Odfjell, vuurwerkfabriek die alle vergunningen in orde had in Enschede of het probleempje bij de hoge flux reactor in Petten).
Al deze kerncentrales zijn gewoon antieke bende en ze vormen per definitie een groot veiligheidsrisico voor de omgeving. Als je het probleem wilt oplossen donder je ze gewoon dicht, kwakt er een beste bak geld tegen aan om de bende te ontmantelen, ga je serieus aan de slag om te zoeken naar alternatieven terwijl je ook alle afgesproken klimaatdoelstellingen (Parijs + uitspraak Nederlandse rechter) gaat behalen.
De kerncentrale in Zeeland sluiten is onmogelijk aangezien we nu al weten dat Zeeland niet eens in staat is de rotzooi van de gesloten fosforfabriek op te ruimen, het ontmantelen van een kerncentrale is een zeer kostbaar en langdurig avontuur. Ik vind het zelfs egoisme als mijn generatie die profijt heeft gehad van de kerncentrales de ellende en kosten doorschuift na de generaties na ons terwijl we ook weten dat we ze blootstellen aan risico's die we zelf nooit wilden dragen.