Bedankt voor jullie reacties!
Het leek mij ook inderdaad veiliger om te stoppen en blussen/afkoelen, dan doorrijden, fijn te weten dat dat geen rare gedachtegang was.
Maar kom ik nu op een volgende vraag, als je de boel in brand hebt bij een wiel, hoe blus je dat, zonder jezelf in gevaar te brengen?
De opmerking van Nils over de tunnel is wel een hele goeie. Daar had ik, geloof ik, nooit aan gedacht.
Ik neem aan dat je brandende wielen vanonder de wagen zal moeten benaderen, vanaf de zijkant zie en raak je niet veel lijkt me. Als je eenmaal onder de wagen bent verklein je je werkruimte en je vluchtmogelijkheden. Als een band of een luchtveringbalg klapt terwijl je ervlak naast bent, lijkt me dat je flinke verwondingen of erger kan oplopen.
Bedenk eerst de reden waarom je remmen zijn warm gelopen. Dus zou doorrijden nut hebben om de remmen te koelen? Totaal niet, je zult de ellende alleen maar vergroten. Daarom is het gewoon zaak om te stoppen, en als het even kan te beginnen met koelen als je de middelen daarvoor hebt. Met het leegspuiten van je brandblusser zul je geen resultaat hebben. De hitte zit in je remtrommels en daar komt het bluspoeder niet of nauwelijks bij. Om de hitte daar weg te krijgen zul je langer moeten koelen en dan met water. Of als de boel nog niet in brand staat gewoon laten afkoelen. In diezelfde tijd kun je een monteur bellen want je kunt dan toch niet verder rijden.
Staat de boel toch in brand dan kun je een bluspoging proberen, en blijf dan op een kleine afstand aan de zijkant van het wiel. Een band springt niet zomaar, daarvoor moet hij eerst verhit worden en dat duurt wel een paar minuten. In alle gevallen gewoon de brandweer waarschuwen, die heeft wel genoeg water bij zich.