(.....)Persoonlijk vind ik zo'n schermpje wel handig, tijdens de laatste reanimatie heb ik de aed gebruikt en die heeft 2x geklapt. Je moet daarna de circulatie controleren en dan is het wel fijn om te zien dat je conclusie "ik voel niets" ondersteund wordt door een vlak ECG.
(de aed die ik gebruikte had geen schermpje, en dat miste ik op dat moment wel)
Op zich hoeft het geen probleem te geven als er een LCD schermpje op de AED zit. Het kan je hoogstens in verwarring brengen als je wel een grafische weergeving ziet van een schijnbaar normaal ogend ritme, maar geen pols voelt.
Voor de werking van het apparaat maakt het niets uit: deze geeft alleen een shock af bij een defibrilleerbaar ritme.
Voor de rest geld: geen pols, reanimeren (uiteraard met de andere verschijnselen behorende bij een circulatie stilstand), wat je ook op het schermpje ziet.
Het advies is dan ook in de EHV fase een AED zonder schermpje te nemen. Als EHV-er mis je totaal niets zonder een schermpje. Het heeft absoluut geen toegevoegde waarde.
Het is wel zo dat als je gewend bent om met een “normale”defi te werken, je wel een schermpje mist als je met een AED werkt. Dat heb ik tenminste zelf ervaren. Dat komt meer omdat je gewoonte getrouw een ritme wil herkennen voor interpretatie vanwege medicamenteuse behandeling. Maar omdat dat in een eerste hulp fase niet van toepasing is, is interpretatie niet noodzakelijk.