Het onderwerp is zeker interessant.
Het is voor mij de tweede keer dat ik dit soort offtopic teksten lees van politiemensen. In een ander topic schreef een agent dat ze regelmatig naar een verzorgingstehuis moeten om een gevallen bewoner op te rapen aangezien het personeel van het verzorgingstehuis niet in staat is zelf de bewoner op te rapen.
Klopt oma, dit gebeurt ook regelmatig. Niet alleen bij verzorgingstehuizen maar ook 'gewoon' bij mensen thuis.
Hier kunnen ze opplussen met personeel voor deze incidenten, maar dat doen ze niet omdat ze weten dat de politie toch wel komt. Hoort dit bij de politietaak? is al onderwerp van menig discussie geweest.
Dit is natuurlijk niet te vergelijken met wanneer er geweld gebruikt moet worden, dan heeft opplussen door verzorging geen zin.
@Remroof klopt, echter 3x raden wie er betrokken is bij het van de straat plukken....
Maar wanneer ze er al zitten, spreek je over een RM.
Overigens heb ik veel vertrouwen in de psychiatrie hoor, de medewerkers doen stinkend hun best en vinden het vaak ook vervelend of zijn doodsbang. Waar het om gaat is dat de wetgeving niet aansluit (8b van de BOPZ is nog steeds niet van kracht) en dat men bij de instelling vaak machteloos is doordat ze geen geweld mogen en willen gebruiken.
Het fouilleren en visiteren doet de politie idd niet, omdat wij die bevoegdheid niet hebben. Het gaat om een patiënt en geen verdachte.