Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14604 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2016, 21:48:25
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406314 date=1455396236

Ja inderdaad. Eigelijk te triest voor woorden. Je hebt hier gewoon een punt.

en dan betreft het niet iemand die vanwege bepaalde zaken (zwaar overgewicht o.i.d.) niet te tillen is?
Ik weet wel van zaken waar de brandweer aan te pas moet komen om iemand uit huis te halen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2016, 21:53:05
Citaat van: quattromontanes link=msg=1406310 date=1455395995
Vraag voor de blauwe collega's, nemen jullie het vuurwapen mee naar binnen of moet die in een wapenhuis van de desbetreffende inrichting?

Wij nemen de vuurwapens mee naar binnen om twee redenen:

- Er zijn geen kluisjes beschikbaar, als ik mijn wapen af doe is het in een kluisje waar alleen ik de sleutel van heb;
- De fouillering is niet door ons zelf gedaan, het risico dat een patiënt een mes, stuk glas of iets anders bij zich heeft is hoger dan bij een politielocatie. Vuurwapen is dus mee voor eigen veiligheid.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2016, 22:12:36
Merci Silque. Bij ons zijn twee wapenkluisjes maar om dezelfde Redenen dragen wij het vuurwapen wel binnen.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2016, 22:28:46
Wij nemen de vuurwapens mee naar binnen om twee redenen:

- Er zijn geen kluisjes beschikbaar, als ik mijn wapen af doe is het in een kluisje waar alleen ik de sleutel van heb;
- De fouillering is niet door ons zelf gedaan, het risico dat een patiënt een mes, stuk glas of iets anders bij zich heeft is hoger dan bij een politielocatie. Vuurwapen is dus mee voor eigen veiligheid.
Inderdaad Silque. Bij ons was beleid dat wij de vuurwapens ook af deden.
Dat doen we inmiddels niet meer. Zelfs niet bij kluisjes. Om de redenen die jij aangeeft.
Personeel is dan nog wel eens van: "dat moet". Dan is het: "nee", of "tot ziens, red je maar".
Wie heeft wie gebeld?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2016, 02:38:14
Citaat van: silque link=msg=1406279 date=1455391772
Het feit dat je deze vragen stelt, geeft wel aan dat je geen benul hebt hoe het er aan toe gaat.
We spreken hier over patienten die een IBS hebben en dus gedwongen opgenomen zitten.

Even voor mijn beeldvorming Silque. Gaat dit onderwerp over psychiatrische zorg als zijnde de reguliere GGZ of psychiatrische zorg van overheidswege ?
Dit vraag ik omdat als het over de reguliere psychiatrische zorg dus GGZ gaat ook jij een verkeerd beeld zou kunnen hebben. Echter wil ik eerst weten welke vorm van psychiatrische zorg jij bedoeld voor ik verder ga reageren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2016, 05:35:18
Citaat van: ES EL link=msg=1406299 date=1455394095
jazeker!
gebeurt bij ons regelmatig, maar nooit zomaar.
iemand  moet bijvoorbeeld psychotisch zijn en overige behandelmethoden hebben geen hulp geboden.
De behandelend arts / psychiater kan een dwangtraject starten. Stap 1 hierbij is een second opinion van een andere arts.
Wanneer deze tot de zelfde conclusie komt kan het traject gestart worden.
Zo kan er onder dwang medicatie toegediend worden om iemand uit een psychose te krijgen wanneer deze zelf geen medicatie in wil nemen.

In Nederland kennen we geen dwangbehandeling. Een politieman die hier post dat hij uitrukt als een patient behandeling weigert en mij duidelijk maakt dat ik er geen bal van snap begrijpt zelf helemaal niets van de zorg.

Dwangverpleging kan wel echter bepalen artsen, verpleegkundigen of de politie het niet.

* TBS: beginselenwet TerBeschikkingStelling
* RM: Wet Bopz (Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2016, 05:37:43
Citaat van: ES EL link=msg=1406299 date=1455394095
jazeker!
gebeurt bij ons regelmatig, maar nooit zomaar.
iemand  moet bijvoorbeeld psychotisch zijn en overige behandelmethoden hebben geen hulp geboden.
De behandelend arts / psychiater kan een dwangtraject starten. Stap 1 hierbij is een second opinion van een andere arts.
Wanneer deze tot de zelfde conclusie komt kan het traject gestart worden.
Zo kan er onder dwang medicatie toegediend worden om iemand uit een psychose te krijgen wanneer deze zelf geen medicatie in wil nemen.

Gaat het in jouw voorbeeld om burgers of gedetineerden (penitentiaire beginselenwet).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2016, 06:52:16
Citaat van: ES EL link=msg=1406315 date=1455396505
en dan betreft het niet iemand die vanwege bepaalde zaken (zwaar overgewicht o.i.d.) niet te tillen is?
Ik weet wel van zaken waar de brandweer aan te pas moet komen om iemand uit huis te halen.

Je praat dan inderdaad weer over de uitzonderingen/bijzondere omstandigheden. Op onze meldkamer maken we verschil tussen zorginstellingen en mensen thuis.

Bij ons beschouwen we het als een ambulancetaak. Wij sturen HART ipv ambulancevoertuig. HART heeft luchtkussens waarmee ze iemand makkelijk van de grond kunnen krijgen.

Als het gaat om een (private of publieke) zorginstelling rukken we ook uit omdat er een mens in de problemen zit. Het zorgt wel dat ik de volgende dag een brief schrijf aan mijn baas, de medical director ambulancedienst. Hij zal de zorginstelling waarschuwen omdat het niet ons probleem is en de zorginstelling zelf in staat moet zijn om voor haar eigen opgenomen patienten of bewoners te zorgen.

Bejaarden- en verzorgingstehuizen mogen de ambulance bellen als het gaat om levensbedreigende situaties.

Als het gaat om mensen thuis sturen we een dag later een arts van de ambulancedienst (MDS-unit) om eens te bekijken of er kans op herhaling bestaat. Voorts moet deze huisarts van de ambulancedienst bepalen of er maatregelen genomen moeten worden, bijv. organiseren van homecare of eventueel een opname in een verzorgingstehuis als het duidelijk is dat de familie wel wil zorgen voor een oudere maar niet meer in staat is om het zelfstandig te kunnen doen aangezien iemand zo oud/ziek is dat het werk is voor zorgprofessionals.

Hier hoef je ook niet te verwachten dat de politie dit soort melding gaat afhandelen omdat we hier weten dat de hakken van hoge politiechefs direct in het zand gaan. Zij zeggen gelijk dat de brandweer of ambulancedienst het maar moet afhandelen omdat zij liever criminaliteit/terrorisme bestrijden. Ik zit vaak bij overleg met hoofdofficieren van brandweer en politie. Ik vind zelf ook dat politiechefs een goed punt hebben, hoofdofficieren van brandweer en ambulancedienst zitten eigenlijk op een lijn om de politie zoveel mogelijk met rust te laten (en bij ons zien we steeds meer dat ambulancedienst de politie gaat faciliteren aangezien al onze ambulances surveilleren en het bijvoorbeeld raar is als de politie haar surveillancevoertuigen een kenteken door geeft met verzoek meldkamer te waarschuwen bij aantreffen en de ambulancevoertuigen deze melding niet in beeldscherm krijgen).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2016, 07:09:45
Citaat van: silque link=msg=1406319 date=1455396785
Wij nemen de vuurwapens mee naar binnen om twee redenen:

- Er zijn geen kluisjes beschikbaar, als ik mijn wapen af doe is het in een kluisje waar alleen ik de sleutel van heb;
- De fouillering is niet door ons zelf gedaan, het risico dat een patiënt een mes, stuk glas of iets anders bij zich heeft is hoger dan bij een politielocatie. Vuurwapen is dus mee voor eigen veiligheid.

Bij ons nationale gekkenhuis, de gevangenis en de ziekenhuizen zitten van die pijpen in de muur voor de politie. Zij steken daar hun vuurwapen in om kogels er uit te halen om het vervolgens in kluis te leggen. Het geldt voor iedereen met vergunning een vuurwapen te mogen dragen. Als een special operations paramedic een dienst draait op een reguliere ambulance moet hij bij een ziekenhuis buiten wachten of zijn vuurwapen ontladen en opbergen voor hij meeloopt met de paramedics om aanwezig te zijn bij de overdracht op de SEH.

Ik begrijp ook niet goed waarom politiemensen in Nederland denken dat psychiatrische problematiek met geweld moet worden opgelost incl. vuurwapens.

Psychiaters en psychiatrisch verpleegkundigen moeten ontzettend veel leren tijdens hun opleiding echter leren ze niet om deze vormen van geweld toe te passen en ze krijgen geen schietcursus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2016, 07:24:35
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406339 date=1455398926
Inderdaad Silque. Bij ons was beleid dat wij de vuurwapens ook af deden.
Dat doen we inmiddels niet meer. Zelfs niet bij kluisjes. Om de redenen die jij aangeeft.
Personeel is dan nog wel eens van: "dat moet". Dan is het: "nee", of "tot ziens, red je maar".
Wie heeft wie gebeld?

Zou je anders handelen als jij zeker weet dat de kans nagenoeg nihil is dat iemand anders voobij de wapenkluizen beschikt over vuur- en/of steekwapens?

Ik zie dergelijke buizen en kluizen hier op verschillende plekken, niet alleen bij ziekenhuizen maar ook bijvoorbeeld op militaire complexen en bij ambassadegebouwen. Iedereen met vergunning vuurwapen te dragen doet braaf wat er op de borden staat. Ik heb het ook wel gezien in de Amerikaanse ambassade dat een begeleidende marine security guard zijn wapen gaat ontladen en opbergen voor hij verder loopt omdat er borden hangen dat voorbij de lijn op de vloer vuurwapens verboden zijn.

Handelen Nederlandse agenten anders omdat ze zo eigenwijs zijn of vinden dat zij zelf bepalen wat de regels zijn of is het pragmatisch handelen omdat ze moeten vrezen voor gevaar van eigen leven als ze zonder vuurwapen het pand verder betreden?