Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14603 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tokugawa

  • EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2016, 08:54:46
Citaat van: oma link=msg=1406387 date=1455430185
Bij ons nationale gekkenhuis, de gevangenis en de ziekenhuizen zitten van die pijpen in de muur voor de politie.

Ik ben ze bij geen enkele 'gevangenis' (PI) tegen gekomen die pijpen. Bij ons worden de vuurwapens geladen in de kluisjes gelegd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 14 februari 2016, 09:22:59
Citaat van: tokugawa link=msg=1406409 date=1455436486
Ik ben ze bij geen enkele 'gevangenis' (PI) tegen gekomen die pijpen. Bij ons worden de vuurwapens geladen in de kluisjes gelegd.

Ik zojuist navraag gedaan bij een special operations paramedic. Vuurwapendragenden hebben een en/of- keuze. Bij betreden van gebouwen waar deze verplichting bestaat (wettelijke bepaling of dienstopdracht korspleiding (veiligheids)politie hebben ze de keuze. In praktijk kiezen de meeste voor het snel ontladen van vuurwapen en steken het wapen terug in holster en magazijn met kogels in de zak.

Ze kunnen kiezen om een vuurwapen te onladen en het daarna gescheiden bij zich te houden. Als iemand het vuurwapen zou kunnen afpakken zitten er geen kogels in. Agenten en andere vuurwapendragenden kunnen ook kiezen om het wapen daarna af te geven aan balie bij veiligheidspolitie (indien aanwezig).

Bij een aantal ambassades zijn gelijksoortige regelingen. Specifieke ambassades en specifiek personeel in de ambassade draagt geladen vuurwapen in de ambassade maar zodra ze de openbare weg op gaan mogen ze het vuurwapen niet direct schietklaar hebben.

In de gevangenis is het hier ook verboden met vuurwapens binnen te komen, de enige uitzondering zijn de politiemensen die in de gevangenis moet zijn in kader voor de daadwerkelijke uitvoering van een deaht warrant (executie van een ter dood veroordeelde).


tokugawa

  • EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #42 Gepost op: 14 februari 2016, 09:31:17
Citaat van: oma link=msg=1406411 date=1455438179
In de gevangenis is het hier ook verboden met vuurwapens binnen te komen, de enige uitzondering zijn de politiemensen die in de gevangenis moet zijn in kader voor de daadwerkelijke uitvoering van een deaht warrant (executie van een ter dood veroordeelde).

Waar woon jij dan Oma? In ieder geval niet in Nederland?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 14 februari 2016, 09:33:43
Citaat van: tokugawa link=msg=1406413 date=1455438677
Waar woon jij dan Oma? In ieder geval niet in Nederland?

Qatar.

De politiemensen zijn niet verplicht deze taak uit te voeren. Als er een death warrant komt zegt het dat alle hoger beroep procedures afgerond zijn. Op dat moment hoort de gevangenis en de gedetineerde de datum. Politiemensen mogen zich vrijwillig aan melden om 1-malig deel uit te maken van het vuurpeleton. De korpsleiding wijst dan een aantal van deze vrijwilligers aan die instructie en training krijgen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2016, 09:46:58
Citaat van: oma link=msg=1406416 date=1455438823
Qatar.

De politiemensen zijn niet verplicht deze taak uit te voeren. Als er een death warrant komt zegt het dat alle hoger beroep procedures afgerond zijn. Op dat moment hoort de gevangenis en de gedetineerde de datum. Politiemensen mogen zich vrijwillig aan melden om 1-malig deel uit te maken van het vuurpeleton. De korpsleiding wijst dan een aantal van deze vrijwilligers aan die instructie en training krijgen.

Het gaat altijd om criminelen en nooit om mensen die een misdrijf hebben begaan dat volledig of gedeeltelijk toe te schrijven is aan een psychiatrische stoornis. Hier kennen ze geen TBS systeem. Het is al een discussie op zich omdat je hier ziet dat de 'gestoorden' vaak voor de rest van hun leven verdwijnen in een psychiatrische inrichting.

Het systeem hier heeft veel overeenkomsten met Nederland in verleden. Vroeger was het ook normaal in Nederland dat je je gestoorde familieleden naar de 'veluwe' bracht. Hier wonen de meeste schizofrenen in een psychiatrische instelling omdat familie op een zeker moment besloten heeft dat het niet langer meer kan in huis omdat iemand onbehandelbaar en fysiek te sterk is geworden. Een klein gedeelte van mensen met ernstige psychiatrische problematiek komt via politie/justitie in een psychiatrisch ziekenhuis terecht met een bevel tot dwangverpleging.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2016, 10:39:59
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406400 date=1455433212

In sommige landen dragen politiemensen niet doorgeladen. In Nederland wel. Elders op het forum staat hierover een heleboel geschreven.


Doorgeladen of halfgeladen?


ES EL

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #46 Gepost op: 14 februari 2016, 11:13:52
Citaat van: oma link=msg=1406385 date=1455424663
Gaat het in jouw voorbeeld om burgers of gedetineerden (penitentiaire beginselenwet).
die laatste


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2016, 11:17:53
Citaat van: Expert link=msg=1406428 date=1455442799
Doorgeladen of halfgeladen?

Doorgeladen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2016, 12:00:00
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406394 date=1455431986
Dat is ook niet zo.
9 van de 10 x waarbij we voor agressie erbij worden geroepen hebben we gewoon een gesprek met de patient. Waarna hij rustig meewerkt.
Soms moeten de handjes uit de mouwen en doen we een schildprocedure. Iemand moet dan naar de separeer, of zachtemuurtjeskamer, voor zijn veiligheid.
Dit alles gaat met de gedachte dat dit nog steeds een patient is en geen crimineel.

...


Dit zijn nou voorbeelden waarvan ik vind dat dit een GGZ-probleem is en geen politieprobleem. Een goede GZZ-verpleegkundige heeft bij wijze van spreken meer gespreks- en onderhandelingstechnieken aangeleerd gekregen dan een agent (dit bedoel ik niet schofferend want het is een andere tak van sport). Als de patiënt wel wil luisteren naar een agent en niet naar de pleeg, psychiater etc. vind ik dat heel bijzonder.

Het zelfstandig inperken en vervoeren naar een separeer (iets wat zo min mogelijk gebeurt i.h.k.v. dwang en drang) is iets wat de GGZ-medewerkers zelf zouden moeten kunnen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2016, 12:21:22
Dit zijn nou voorbeelden waarvan ik vind dat dit een GGZ-probleem is en geen politieprobleem. Een goede GZZ-verpleegkundige heeft bij wijze van spreken meer gespreks- en onderhandelingstechnieken aangeleerd gekregen dan een agent (dit bedoel ik niet schofferend want het is een andere tak van sport). Als de patiënt wel wil luisteren naar een agent en niet naar de pleeg, psychiater etc. vind ik dat heel bijzonder.

Maak het zo vaak mee...
Spoedassistentie ivm agressie. Patient moet separeer in maar is zo agressief dat men het niet aandurft.
Dan kom je ter plaatse, tref je 10 a 15 medewerkers aan...
Kamer is door de patient gesloopt...
Een gesprekje van 30 seconden waarin je duidelijk uitlegd wat er gaat gebeuren en wat de concequenties zijn als hij niet meewerkt, -dat hij even geen keuze heeft- werkt vaak wel. (en soms niet nee)
Ik vertel ze dat ze op de knieen moeten zitten met de handen op het hoofd. Hierna lopen ze vaak rustig mee.
Misschien dat het uniform toch wat doet...

Maar goed maak ook vaak mee dat praten geen zin heeft en de patient agressief blijft. Dan komt het schild erbij, zoals wordt aangeleerd.