Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14803 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 14 februari 2016, 20:48:18
Citaat van: silque link=msg=1406544 date=1455474515
De ambulance komt pas in beeld als er een IBS wordt afgegeven. Wat zij doen is dus rechtmatig.
Dat hoeft niet, kijk maar naar de psycholance in Amsterdam. Die doet ook ritjes vanaf huisadres naar het zogenoemde spor. Daar vind pas een beoordeling plaats, en het is goed mogelijk dat iemand dan toch weer weg gestuurd wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 14 februari 2016, 20:51:12
Citaat van: tokugawa link=msg=1406573 date=1455478669
Inderdaad. Vroeger deden wij (de PIW-ers) dit zelf (met pakkie aan en lange-/korte wapenstok. Tegenwoordig doet de IBT dat en in ergere gevallen LBB.

Ik kan me ook niet herinneren dat er ooit politie aan te pas kwam in geval van wapens.
Altijd intern opgelost door IBT.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 14 februari 2016, 22:32:21
Citaat van: Red link=msg=1406578 date=1455479298
Dat hoeft niet, kijk maar naar de psycholance in Amsterdam. Die doet ook ritjes vanaf huisadres naar het zogenoemde spor. Daar vind pas een beoordeling plaats, en het is goed mogelijk dat iemand dan toch weer weg gestuurd wordt.

Klopt! Maar dat is dan ook een proefproject die al meerdere malen verlengd is wegens overweldigend succes. Wij hebben die niet, net zoals in het grootste gedeelte van NL.

Over een oproer binnen de PI, is dat dan per PI verschillend? Ik weet dat er een IBT is (allemaal BOA's uiteraard, dus er is weinig relevantie met verpleging bij GGZ) maar die worden naar mijn weten slechts tot bepaalde hoogte ingezet. Ik was in de veronderstelling dat wanneer er wapens in het spel zijn, de reguliere politie / AOT ingezet wordt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 14 februari 2016, 22:57:57
Citaat van: silque link=msg=1406590 date=1455485541
...

Over een oproer binnen de PI, is dat dan per PI verschillend? Ik weet dat er een IBT is (allemaal BOA's uiteraard, dus er is weinig relevantie met verpleging bij GGZ) maar die worden naar mijn weten slechts tot ...

Offtopic: Maar waarom moet je een opsporingsambtenaar zijn om geweldsmiddelen te gebruiken. Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, maar daar hoef je volgens mij geen opsporingsambtenaar voor te zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #74 Gepost op: 14 februari 2016, 23:35:41
Citaat van: silque link=msg=1406590 date=1455485541
Klopt! Maar dat is dan ook een proefproject die al meerdere malen verlengd is wegens overweldigend succes. Wij hebben die niet, net zoals in het grootste gedeelte van NL.

Over een oproer binnen de PI, is dat dan per PI verschillend? Ik weet dat er een IBT is (allemaal BOA's uiteraard, dus er is weinig relevantie met verpleging bij GGZ) maar die worden naar mijn weten slechts tot bepaalde hoogte ingezet. Ik was in de veronderstelling dat wanneer er wapens in het spel zijn, de reguliere politie / AOT ingezet wordt.

IBT-ers zijn geen BOA.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 15 februari 2016, 05:16:23
Citaat van: silque link=msg=1406544 date=1455474515
De ambulance komt pas in beeld als er een IBS wordt afgegeven. Wat zij doen is dus rechtmatig.

Helemaal duidelijk, bedankt!

Citaat
Wat gebeurt er nadat een inbewaringstelling is afgegeven?

Na afgifte van een inbewaringstelling (ibs) wordt de cliënt binnen 24 uur naar een instelling gebracht. Cliënten die al in een instelling zijn, moeten daar gedwongen blijven.

Naar de instelling

De burgemeester geeft de politie de opdracht om de cliënt naar de instelling te brengen. De politie kan daarbij hulp vragen van ambulancehulpverleners

https://www.dwangindezorg.nl/procedures/gedwongen-opname/ibs/wat-gebeurt-er-nadat-er-een-ibs-is-afgegeven

oma

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 15 februari 2016, 06:06:52
Citaat van: Red link=msg=1406578 date=1455479298

Wat is spor? Een psychiater die moet beoordelen of iemand in aanmerking komt voor gedwongen opname? Als het goed is stuurt de psychiater de meeste mensen ook weer naar huis omdat de criteria voor gedwongen opname erg streng zijn.

Gevaarlijk gedrag of agressie buiten op straat wordt door leken vaak in het hokje verward/gestoord gedrukt. De psychiater moet o.a. gaan beoordelen of het gedrag direct te maken heeft met de psychiatrische stoornis.

Buitenstaanders zijn goed in staat om het werk van artsen bij lichamelijke klachten redelijk te begrijpen, bij psychiatrie is het erg lastig.

Voorbeeld: Iemand heeft zijn been gebroken, heeft veel pijn en is vreselijk benauwd en kortademig.

De dokter zal na onderzoek vaststellen dat de pijn komt door het gebroken been maar de benauwdheid niet komt door het gebroken been maar door astma. Astma is bij deze beenbreuk een onderliggende ziekte (comorbiditeit).

In de psychiatrie kan het ook. Een bekende groep patienten die regelmatig zorgen voor veel gedoe in de samenleving zijn patienten met schizofrenie. Als deze mensen zelf besluiten dat het goed met ze gaat stoppen ze met slikken van medicatie. Uiteindelijk raken ze weer een psychose.

Deze patient kan zich agressief of levensgevaarlijk gedragen bijv. in een supermarkt. Het kan zo heftig zijn dat omstanders de politie bellen en/of ambulance. Uiteindelijk moet de psychiater vaststellen of het gevaarlijke gedrag een causaal verband heeft met de psychiatrische stoornis om dwangopname te kunnen rechtvaardigen.

Als de psychiater ontdekt dat het gevaarlijke gedrag in de maatschappij niet toe te schrijven is aan de schizofrene psychose maar aan comorbiditeit (onderliggende ziekte) bijv. een antisociale persoonlijkheidsstoornis (vroegen noemden we het psychopathie) is er geen reden tot dwangopname.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 15 februari 2016, 06:26:44
Citaat
Beleidsvoornemens 2013-2020:

Ambulantisering en afbouw klinische capaciteit (AWBZ én ZVW)

Overhevelingen Jeugd GGZ naar gemeenten in 2015.

Zorg dichtbij, decentralisatie van AWBZ naar WMO. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging (AWBZ én ZVW)

Om zorg dichtbij de cliënten te organiseren, dient een verschuiving plaats te vinden. Van klinisch naar ambulant (zowel klinische AWBZ als ZVW cliënten) en van de 2e lijn naar de 1e lijn.

Het beleid binnen de GGZ is al enkele jaren gericht op het ambulantiseren van de zorg. Dat wil zeggen dat wij de zorg zo dicht mogelijk rondom de klant organiseren door het opzetten van wijknetwerken.
.
Ook mensen met een ernstige psychiatrische aandoening hebben behoefte aan begeleiding bij wonen, werken, maatschappelijke interactie en ondersteuning bij deelname aan de maatschappij.

In de GGZ is (Functie) Assertive Community Treatment ((F)ACT) een beproefde methodiek om GGZzorg van een wijknetwerk aan te vullen als brandweerfunctie. Hiermee bedoelen wij dat de FACTteams snel beschikbaar zijn voor de wijknetwerken indien de noodzaak er is. Door middel van de (F)ACT wordt aan deze groep mensen zorg in de eigen omgeving verleend. Hierdoor kunnen ernstig ontregelde psychiatrische patiënten zelfstandig blijven wonen in de wijk. Binnen (F)ACT wordt intensief  samengewerkt tussen behandelaars, dagbesteding, inloop, verslavingszorg, gemeenten, thuiszorg, UWV, welzijnsorganisaties en politie. De inzet van (F)ACT-teams of andersoortige teams (bijvoorbeeld IHT: Intensive Home Treatment) worden gekenmerkt door een multidisciplinaire samenstelling.

Alle GGZ-instellingen hebben een plan opgeleverd dat inzicht geeft op welke wijze en in welk tempo de ambulantisering van zorg en de afbouw van bedden (GGZ-B en/of GGZ-C) gerealiseerd wordt. Dit plan dient waar nodig bijgesteld te worden en blijft vervolgens het kader voor de komende jaren. Het streven daarbij is om minimaal op de carestreefcapaciteit te komen. Instellingen dienen hierbij extramurale voorzieningen die ter vervanging van intramurale zorg dienen, zoals (F)ACT en IHT, in beschouwing te nemen.

Chronische ernstige psychiatrische aandoeningen

Cliënten met een chronische EPA kunnen ook via (F)ACT en mogelijkerwijs in combinatie met de wijknetwerken en andere vormen van ambulante zorg en begeleiding, in toenemende mate zelfstandig wonen. Hiervoor dient wel een sociaal netwerk aanwezig te zijn waardoor voldoende ondersteuning en begeleiding voorhanden is.

Wij vragen aanbieders in de offerte een afname van het aantal bedden op te nemen.

De onderbouwing van de afname dient als toelichting op inkoopdoelstelling 1 te worden bijgevoegd. Wij beogen landelijk een gemiddelde afname te realiseren van 10% van het aantal AWBZ bedden. Per regio zal dit echter afwijken, afhankelijk van het huidige aantal GGZ-bedden in de regio.

In het kader van de AWBZ is het goed te benadrukken dat e-health ook van groot belang is voor chronisch zieken, zoals bijvoorbeeld bij dementie of de EPA (Ernstig Psychiatrische Aandoeningen, zoals persoonlijkheidsstoornissen en dergelijke).

Bron: Notities inkoopbeleid 2015 - zorgverzekeraar VGZ.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #78 Gepost op: 15 februari 2016, 10:21:12
Citaat van: oma link=msg=1406610 date=1455514004
Bron: Notities inkoopbeleid 2015 - zorgverzekeraar VGZ.

Hahaha,

Een (F) ACT-team snel beschikbaar. Dat moet ik nog meemaken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 15 februari 2016, 10:36:00
Citaat van: RemRoof link=msg=1406649 date=1455528072
Hahaha,

Het is ook lachwekkend.

Ze schrijven doodleuk dat mensen met ernstige psychiatrische stoornissen ook gewoon thuis kunnen blijven wonen en e-health een geweldig instrument is.

Ik weet niet precies wat ze bedoelen, het komt op mij over dat iemand gaat twitteren met de schizofreen of hij zijn pilletjes vandaag heeft geslikt.

Het is uiteraard niet alleen de schuld van zorgverzekeraars, de Nederlandse politiek en het volk vinden het ook allemaal prima omdat het de zorgkosten drukt. Niemand beseft dat de politie drukker gaat worden, er huizen exploderen omdat iemand de gaskraan open zet, de verwarde man die een politieman de strot wil afsnijden een psychiatrische patient kan zijn die niet meer de zorg krijgt die hij nodig heeft.

We weten in Nederland allemaal dat de moordenaar van Els Borst ontzettend veel moeite heeft gedaan om zorg te krijgen. Iedereen die hem had kunnen helpen heeft niets gedaan. Het is niet overdreven om te stellen dat in Nederland een psychiatrische patient met ernstige problematiek eerst iemand moet vermoorden omdat ze dan eindelijk de zorg krijgen waar ze recht op hebben, namelijk een ticket naar TBS. TBS, inclusief long-stay, is op zich geen straf voor de ernstige categorie omdat deze mensen niet kunnen functioneren in de normale maatschappij. De prikkelarme rustige omgeving waar ze kunnen kleien of in de kinderboerderij kippen kunnen voeren is voor deze mensen een prettig leven en voor de maatschappij ook veel prettiger.

Als je het bovenstaande verhaal leest van de zorgverzekaar en en psychiatrische stoornis vervangt door kanker raakt heel Nederland in rep en roer. Kinderkanker de verantwoordelijkheid van de gemeente en reductie na streven van aantal kankerbedden in ziekenhuizen.