Ik denk (kan ik ook niet keihard onderbouwen) dat het aantal gevallen die terechtkomen in de forensische psychiatrie/ gevangenis niet heel veel groter zal zijn dan voorheen. Er zijn genoeg "zware" gevallen die nu volledig aan de aandacht ontglippen en niet terecht komen in het justitiële circuit maar wellicht gewoon dood/op straat etc. gevonden worden i.p.v. de noodzakelijke GGZ-zorg krijgen zoals voorheen.
Dat de bezuinigingen in GGZ en jeugd-GGZ verre van risicoloos zijn en elders problemen op gaat leveren lijkt mij evident. Elders heb ik al op het forum gepost dat bezuinigingen van 25% binnen de jeugd-GGZ voorkomen. Dit kan niet zonder gevolgen blijven. Ditzelfde geldt voor de reductie van bedden binnen de GGZ, waardoor personen ook binnen de verkeerde instelling (bijvoorbeeld verslaafden die niet worden opgenomen bij een instelling voor verslaafdenzorg) worden opgenomen met alle gevolgen van dien.
RemRoof
Ik draai zelf nog maar 6 jaar mee in de forensische psychiatrie, maar ik heb collega's die behoorlijk wat langer hier werken.
Zij geven aan dat de doelgroep lijkt te veranderen, en er steeds extremere gevallen (op psychiatrisch vlak) bij ons terecht komen en er intensievere zorg geboden moet worden. Het enige dat ik kan doen is soms schouderophalend mezelf afvragen hoe sommige zaken zo mis konden gaan.
Of dit erger is dan voorheen, ik durf het niet te bevestigen nog te ontkennen.