Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2016, 20:32:13
Citaat van: RemRoof link=msg=1406277 date=1455390965
Het onderwerp is offtopic maar wel interessant.

Het onderwerp is zeker interessant.

Het is voor mij de tweede keer dat ik dit soort offtopic teksten lees van politiemensen. In een ander topic schreef een agent dat ze regelmatig naar een verzorgingstehuis moeten om een gevallen bewoner op te rapen aangezien het personeel van het verzorgingstehuis niet in staat is zelf de bewoner op te rapen.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2016, 20:35:37
Citaat van: RemRoof link=msg=1406277 date=1455390965
Dit zou echter een grote uitzondering moeten zijn in i.p.v. gewoonte.

Jup, alleen de praktijk is anders. Niet alleen in mijn gebied, maar overal in het land.
In iedere instelling zitten personen die zeer agressief en absoluut niet behandeld willen worden.  Ik heb nog geen enkele instelling gezien met een eigen knokploeg, of verpleging die met schilden werken voor hun eigen veiligheid.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2016, 20:41:44
Citaat van: silque link=msg=1406279 date=1455391772
Het feit dat je deze vragen stelt, geeft wel aan dat je geen benul hebt hoe het er aan toe gaat. We spreken hier over patienten die een IBS hebben en dus gedwongen opgenomen zitten.

Een persoon die gedwongen is opgenomen heeft geen IBS meer, maar een RM. IBS is alleen van toepassing als iemand van straat geplukt wordt. Maar daar is in andere topics al genoeg over gezegd.

Natuurlijk gaat de politie geen medicatie toedienen, als er gedwongen medicatie moet worden toegediend door een arts en de patiënt is heel agressief dan moet de politie de patiënt fixeren op de grond. Nogmaals, politie heeft de training, middelen en de geweldsmonopolie dus dit gebeurt doorgaans niet door de verpleging.

Als de verpleging nooit zou inperken dan sta je er vaker dan 1x per dag.

Iemand in de separeer met wapens of lucifers? Idd zeer fout! Maar gebeurt wel, dat krijg je als je de verpleging laat fouilleren.

Iemand die de separeer in gaat wordt niet alleen gefouilleerd maar ook gevisiteerd, inclusief inwendig, volgens mij doet de politie dit niet. Dat het niet mag gebeuren dat iemand in de separeer brand sticht houdt inderdaad in dat e.e.a. niet goed gecontroleerd is.

Geloof me dat er heel goed contact is met de instelling, maar het is een grijs gebied waarin je je begeeft. Een grote patiënt die zeer agressief is en dreigt richting het personeel bijvoorbeeld, de instelling kan dan niets anders dan de politie bellen en de politie kan niets anders dan gaan helpen.

Als ik jou stuk lees dan heb je weinig vertrouwen in de psychiatrie.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2016, 20:46:33
In de psychiatrie probeer je mensen zoveel mogelijk te normaliseren.
Dus gewoon normaal doen waar mogelijk.
Dat betekend dat je soms moet kijken of iemand weer om kan gaan met bijvoorbeeld normaal bestek na een geweldsincident.
Je kan niet eeuwig alle gevaarlijke voorwerpen uit iemands leven bannen.
Er komt een punt waarop iemand misschien weer beheer over een eigen aansteker krijgt om zelf een shagje te kunnen roken.
Het risico is dat dit dus ook wel eens mis kan gaan, en er dus een situatie ontstaat die met hulp van de politie opgelost moet worden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2016, 20:48:19
Citaat van: silque link=msg=1406281 date=1455392137
Jup, alleen de praktijk is anders. Niet alleen in mijn gebied, maar overal in het land.
In iedere instelling zitten personen die zeer agressief en absoluut niet behandeld willen worden.  Ik heb nog geen enkele instelling gezien met een eigen knokploeg, of verpleging die met schilden werken voor hun eigen veiligheid.

Is in Nederland dwangbehandeling toegestaan?

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2016, 21:08:15
jazeker!
gebeurt bij ons regelmatig, maar nooit zomaar.
iemand  moet bijvoorbeeld psychotisch zijn en overige behandelmethoden hebben geen hulp geboden.
De behandelend arts / psychiater kan een dwangtraject starten. Stap 1 hierbij is een second opinion van een andere arts.
Wanneer deze tot de zelfde conclusie komt kan het traject gestart worden.
Zo kan er onder dwang medicatie toegediend worden om iemand uit een psychose te krijgen wanneer deze zelf geen medicatie in wil nemen.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2016, 21:09:02
Citaat van: oma link=msg=1406280 date=1455391933
Het onderwerp is zeker interessant.

Het is voor mij de tweede keer dat ik dit soort offtopic teksten lees van politiemensen. In een ander topic schreef een agent dat ze regelmatig naar een verzorgingstehuis moeten om een gevallen bewoner op te rapen aangezien het personeel van het verzorgingstehuis niet in staat is zelf de bewoner op te rapen.

Klopt oma, dit gebeurt ook regelmatig. Niet alleen bij verzorgingstehuizen maar ook 'gewoon' bij mensen thuis.
Hier kunnen ze opplussen met personeel voor deze incidenten, maar dat doen ze niet omdat ze weten dat de politie toch wel komt. Hoort dit bij de politietaak? is al onderwerp van menig discussie geweest.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met wanneer er geweld gebruikt moet worden, dan heeft opplussen door verzorging geen zin.

@Remroof klopt, echter 3x raden wie er betrokken is bij het van de straat plukken....
Maar wanneer ze er al zitten, spreek je over een RM.

Overigens heb ik veel vertrouwen in de psychiatrie hoor, de medewerkers doen stinkend hun best en vinden het vaak ook vervelend of zijn doodsbang. Waar het om gaat is dat de wetgeving niet aansluit (8b van de BOPZ is nog steeds niet van kracht) en dat men bij de instelling vaak machteloos is doordat ze geen geweld mogen en willen gebruiken.

Het fouilleren en visiteren doet de politie idd niet, omdat wij die bevoegdheid niet hebben. Het gaat om een patiënt en geen verdachte.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2016, 21:30:56
Citaat van: ES EL link=msg=1406299 date=1455394095
jazeker!
gebeurt bij ons regelmatig, maar nooit zomaar.
Werk je in een PPC? PIOA? Zwollen? Vucht? Den Haag?

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2016, 21:39:55
Ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Op pakweg 2 km van mijn bureau ook een crisisopvang met zowel open als gesloten afdeling.
Ook hier zeker wekelijks meldingen waar ondersteuning nodig is omdat er gevaarlijke situaties ontstaan.
Dit vreet uiteraard poppetjes en die zijn niet altijd meteen beschikbaar.
Vraag voor de blauwe collega's, nemen jullie het vuurwapen mee naar binnen of moet die in een wapenhuis van de desbetreffende inrichting?
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2016, 21:43:56

Ja inderdaad. Eigelijk te triest voor woorden. Je hebt hier gewoon een punt.