Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14915 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2016, 07:28:36
Zou je anders handelen als jij zeker weet dat de kans nagenoeg nihil is dat iemand anders voobij de wapenkluizen beschikt over vuur- en/of steekwapens?
Nee niet gauw... het is onderdeel van je uitrusting waar je voor verantwoordelijk bent.
Daarbij is vaak de opbergmogelijkheid niet voldoende.
In Qatar kennelijk wel. Zoals het hoort.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2016, 07:33:07
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406391 date=1455431316
Nee... het is onderdeel van je uitrusting waar je voor verantwoordelijk bent.

Helder. Ik lees bij herhaling over wapenkluizen. Zijn die pijpen voor het ontladen ook niet iets minimaals wat nodig is om voor een politieman in Nederland om in de publieke ruimte een vuurwapen te ontladen?

Ik zie die buizen in de muur namelijk overal. Ik heb geen idee wat er precies in of achter de buizen zit en heb altijd aangenomen dat het is om een per abuis afgevuurde kogel veilig op te vangen. Ik zie die buizen ook op militaire complexen en bij veel buitenlandse ambassades.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2016, 07:35:46
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406391 date=1455431316
Nee niet gauw... het is onderdeel van je uitrusting waar je voor verantwoordelijk bent.
In Qatar kennelijk wel. Zoals het hoort.

Officieel mag ik eigenlijk niet op de heren-WC komen van onze ambulancedienst maar wij hebben wapenkluizen en die ontlaadpijpen bij de pispot hangen omdat special operations paramedics niet mogen kakken met vuurwapen ;)

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2016, 07:39:46

Ik begrijp ook niet goed waarom politiemensen in Nederland denken dat psychiatrische problematiek met geweld moet worden opgelost incl. vuurwapens.
Dat is ook niet zo.
9 van de 10 x waarbij we voor agressie erbij worden geroepen hebben we gewoon een gesprek met de patient. Waarna hij rustig meewerkt.
Soms moeten de handjes uit de mouwen en doen we een schildprocedure. Iemand moet dan naar de separeer, of zachtemuurtjeskamer, voor zijn veiligheid.
Dit alles gaat met de gedachte dat dit nog steeds een patient is en geen crimineel.

De bewapening die wij in deze bij ons dragen is voor mogelijke noodweersituaties.
B.v. als een patient gewapend is met mes, kettingzaag, noem maar op.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2016, 07:40:23
Officieel mag ik eigenlijk niet op de heren-WC komen van onze ambulancedienst maar wij hebben wapenkluizen en die ontlaadpijpen bij de pispot hangen omdat special operations paramedics niet mogen kakken met vuurwapen ;)
Ga weg  :P

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2016, 07:42:58
Helder. Ik lees bij herhaling over wapenkluizen. Zijn die pijpen voor het ontladen ook niet iets minimaals wat nodig is om voor een politieman in Nederland om in de publieke ruimte een vuurwapen te ontladen?

Ik zie die buizen in de muur namelijk overal. Ik heb geen idee wat er precies in of achter de buizen zit en heb altijd aangenomen dat het is om een per abuis afgevuurde kogel veilig op te vangen. Ik zie die buizen ook op militaire complexen en bij veel buitenlandse ambassades.
Dat zijn gewoon kogelvangers. Engelse naam is bullet trap. (staat op de zijkant) Hebben wij op de bureaus hangen.
Wij ontladen het vuurwapen in principe niet. Behalve op de schietbaan en bij onderhoud.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2016, 07:48:07
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406395 date=1455432023
Ga weg  :P

Eerst vuurwapen ontladen, daarna endeldarm ontladen is een fascinerende regel.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1406396 date=1455432178
Dat zijn gewoon kogelvangers. Engelse naam is bullet trap. (staat op de zijkant) Hebben wij op de bureaus hangen.
Wij ontladen het vuurwapen in principe niet. Behalve op de schietbaan en bij onderhoud.

Uit nieuwsgierigheid en geen idee of je het antwoord mag/kan geven op openbaar forum. Waarom is het hier wel verplicht die buizen te gebruiken voor vuurwapendragenden voor ze een wapen in een kluis opbergen? Het is zijn niet alleen politiemensen en special operations paramedics die het moeten doen. Ik zie het ook in ambassadegebouwen dat marine security guards het zo moeten doen. In ambassades heeft het vaak te maken met jurisdictie; dat de ene club niet met geladen vuurwapen de openbare weg op mag en de andere club niet met geladen wapens de ambassade mag betreden.

Heeft het te maken met geladen of ongeladen dragen van vuurwapens?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2016, 08:00:12
In sommige landen dragen politiemensen niet doorgeladen. In Nederland wel. Elders op het forum staat hierover een heleboel geschreven.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2016, 08:12:55
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406400 date=1455433212
In sommige landen dragen politiemensen niet doorgeladen. In Nederland wel. Elders op het forum staat hierover een heleboel geschreven.

In Nederland zou het dus ook zo horen te zijn dat er goede (bouwkundige) voorzieningen moeten zijn als men verlangt dat politiemensen tijdens hun dienst het vuurwapen afleggen. De ontlaadpijpen en kluizen waardoor de agent zeker weet dat niemand anders over zijn vuurwapen kan beschikken.

In context tot deze discussie. Iedere zorginstelling die geen vuurwapens binnen wil hebben moet zorgen voor deze randvoorwaarden. Als er geen ontlaadpijpen zijn en/of geschikte wapenkluizen moet de agent zijn vuurwapen bij zich houden.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 14 februari 2016, 08:43:51
In Nederland zou het dus ook zo horen te zijn dat er goede (bouwkundige) voorzieningen moeten zijn als men verlangt dat politiemensen tijdens hun dienst het vuurwapen afleggen. De ontlaadpijpen en kluizen waardoor de agent zeker weet dat niemand anders over zijn vuurwapen kan beschikken.

In context tot deze discussie. Iedere zorginstelling die geen vuurwapens binnen wil hebben moet zorgen voor deze randvoorwaarden. Als er geen ontlaadpijpen zijn en/of geschikte wapenkluizen moet de agent zijn vuurwapen bij zich houden.
En dan nog... als een agent met wapen naar binnen wil is dat zijn beslissing.
(Tenzij penitentiaire inrichting of p.i. zorggebouw, maar die hebben eea vaak wel voor elkaar)
Een regulier zorgbedrijf gaat namelijk niet beslissen dat wij ons pistool af moeten doen.