Het heeft te maken met de inregeling in het meldkamersysteem.
Als er een Code >30 wordt afgegeven dan pakt het systeem op basis van de adresgegevens van de incidentlocatie de capcode van de UGS die bij die postcode hoort. In de meldingstekst zelf komt geen UGS te staan.
In de pre-com pager heeft die capcode de naam van de UGS. In de pager zie je dan bovenaan het bericht de UGS waar je naar toe moet en daaronder de meldingstekst zoals die uit het systeem komt.
Waarom het systeem de UGS niet kan vermelden weet ik niet, maar omdat het niet vermeld wordt hebben ze gekozen om voor iedere UGS een capcode te gebruiken en die een naam te geven in de pager.
Het selecteren van de dichtstbijzijnde UGS gaat dan denk ik soortgelijk als hoe een brandweerkazerne bij een postcode hoort.
Om mij onduidelijke redenen heeft het Rode Kruis te horen gekregen dat de capcode lijsten met bijbehorende UGS-en niet gedeeld mogen worden. De NHT leden weten dus (uiteraard) wel welke UGS-en er zijn, maar niet welke capcode daar bij hoort. Dat is functioneel ook niet van belang, maar het is natuurlijk een illusie om te denken dat die capcodes geheim blijven en er is volgens mij ook geen reden voor. Ik heb niet het idee dat de betreffende functionarissen van het Rode Kruis zelf het belang van het geheim houden wel zien, maar tot nu toe houden ze er zich wel aan en is de informatie op basis van 'need to know'. Mijn verzoek voor een complete lijst is in ieder geval afgewezen.
Mijn inschatting is dat binnen de kortste keren vrijwel alle capcodes bekend zijn. Te meer omdat er verschillende MKA's zijn die deze informatie gewoon delen met P2000 sites in ruil voor het verbergen van telefoonnummers etc.
De NHT leden kunnen natuurlijk bij een (proef/test) melding via een monitor site ook de capcode met de UGS matchen. En een ieder die het voertuig bij een UGS ziet natuurlijk ook.