Crisis interventionist? Je hebt meer aan een goede begrafenisondernemer als reanimeren niet meer lukt.
Dat je bij een overleden persoon heel veel hebt aan een begrafenisondernemer zal niemand ontkennen Oma, echter heb ik het hele verhaal net gelezen en vraag me oprecht af of jij het ook helemaal hebt gelezen want dan had je mogelijkerwijs iets anders gereageerd. Ik vond je zin al vrij bot overkomen en nu ik het helemaal gelezen heb komt je zin nog steeds bot op mij over.
Ik had misschien tegen beter weten in je iets menselijker en doordachter ingeschat.
Een reanimatie staken lijkt me een moeilijke maar terechte beslissing om te nemen want waarom zou je langer dan strikt noodzakelijk is door gaan er mee.
Om op het verhaal van Andrea Walraven terug te komen. Een kleine 6,5 jaar geleden een reanimatie gedaan van een persoon die ik toen kon en dat was op dat moment een kwestie van knop omzetten en je ding doen. In het begin had ik het er best wel moeilijk mee dat het niet gelukt was echter was er vrij snel al iemand die tegen mij zei:
"Wat je moest doen heb je perfect gedaan en meer kon je niet doen. Het is niet jou schuld dat die persoon dood is. Hou in je achterhoofd dat de persoon al was overleden en je alleen maar kan proberen die persoon het leven weer terug te geven". Dan wel woorden van gelijke strekking. En dat heeft mij heel erg geholpen met de reanimatie te verwerken en het een plekje te geven en dat ik er geen last (is misschien een zwaar woord) meer van heb.
Toevallig heb ik wat er toen tegen mij gezegd is dat ik er niks aan kon doen ook laatst tegen iemand anders gezegd die iemand heeft moeten reanimeren waar ze al een aantal dagen mee liep. Ze keek me op zich heel verbaasd aan en iemand anders zei daarop "Ja daar heeft hij eigenlijk wel een goed punt". En ik moet zeggen sinds die avond zag ik aan haar dat ze er minder moeite mee had dat het haar niet gelukt was.