Impact van staken reanimatie

Auteur Topic: Impact van staken reanimatie  (gelezen 16978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2016, 17:16:08
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1407228 date=1455810652
als men niet s doet wel, ook als men wel iets eraan wil doen gebeurt het onvermijdelijke vaak ook...

Kan deze ook in het brandweer topic over reanimatie?

Bewustwording is ook belangrijk in deze, de kans dat het slaagt is nihil, dus weer je daarvan bewust.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2016, 17:29:18
Citaat van: Breathe link=msg=1407229 date=1455812168
Kan deze ook in het brandweer topic over reanimatie?

Bewustwording is ook belangrijk in deze, de kans dat het slaagt is nihil, dus weer je daarvan bewust.

kan  is niet nihil. Het hangt vooral af van de lichamelijketoestand van de patient af vlak voor de circulatiestilstand, of er toen al complicaties zijn opgetreden, conditie, medicijngebruik, medische voorgeschiedenis etc en natuuurlijk ook van de wensen van de patient rondom het levenseinde, of men wel of juist niet gereanimerd wil worden, wel of niet aan de beademing op IC, wel of geen medicatie etc etc.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2016, 18:16:51
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407159 date=1455787076
Iedereen gaat toch dood aan een hartstilstand? ::)
Dat hangt van je definitie van 'dood' af. Het CBS zal niet blij zijn als ik bij elk overlijden als doodsoorzaak "hartstilstand" invul op het B formulier.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2016, 18:17:59
verbetering; de dokter is bij de meeste reanimaties er niet bij buiten t ziekenhuis, vaak maar beter ook want de gemiddelde huisarts stuurt ze gewoon in...
Bij de meeste reanimaties die ik heb komt na de 2 ambulances vaak ook een HAP auto tp.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2016, 18:53:04
Citaat van: Kanarie link=msg=1407240 date=1455815811
Dat hangt van je definitie van 'dood' af. Het CBS zal niet blij zijn als ik bij elk overlijden als doodsoorzaak "hartstilstand" invul op het B formulier.

Daarnaast kan het hart van iemand die dood is ook nog vrolijk doorkloppen.
Bijvoorbeeld wanneer het getransplanteerd is ;-)

Of we kennen natuurlijk allemaal het voorbeeld van een kip zonder kop. Neem aan dat we kunnen stellen dat iets zonder hoofd dood is, maar dat kippenhart klopt nog gewoon even door.

guest12562

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 18 februari 2016, 19:42:53
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1407230 date=1455812958
kan  is niet nihil. Het hangt vooral af van de lichamelijketoestand van de patient af vlak voor de circulatiestilstand, of er toen al complicaties zijn opgetreden, conditie, medicijngebruik, medische voorgeschiedenis etc en natuuurlijk ook van de wensen van de patient rondom het levenseinde, of men wel of juist niet gereanimerd wil worden, wel of niet aan de beademing op IC, wel of geen medicatie etc etc.

En de tijd niet te vergeten...........

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2016, 20:44:28
Citaat van: oma link=msg=1406811 date=1455601157
Als je als burger/ehbo-er iets heftigs hebt meegemaakt bij het verlenen van hulp is er zoals CM al aangeeft meestal wel een ambulancebroeder die als hij tijd heeft heel even iets zegt. Reanimatie-instructeurs hebben vaak afspraken dat cursisten kunnen bellen en misschien is iemand die je goed vertrouwt wel de meest geschikte persoon om het 'even van je af te praten'. Als je echt last hebt van wat je mee hebt gemaakt, bijv. een paar nachten niet in goed in slaap kunnen komen kan je altijd naar de huisarts.

Ik heb geen flauw idee wat een crisis interventionist is en ik beschouw staken van reanimaties ook niet als iets met een grote impact op mensen. Ik kom regelmatig ter plaatse als (hoofd)officier van dienst als onze ambulancemensen druk bezig zijn. De meeste burgers/ehbo-ers gaan nuchter om met een gestaakte reanimatie. Als mensen dat niet kunnen is het probleem dat ze onjuist zijn voorgelicht. Onjuiste voorlichting over reanimatie zorgt namelijk voor onjuiste verwachtingen over de uitkomst.

Ik heb ter plaatse wel meegemaakt dat ik een paar paramedics grijp om ze te zeggen even naar wat eerste hulpverleners te kijken omdat het zichtbaar niet goed met deze mensen gaat. Het gaat dan om zware ongevallen, vaak met veel bloed en/of (partiele) traumatische amputaties, waarbij een slachtoffer nog leeft en sterft in bijzijn van de EHBO-er. Ik heb het ook een aantal keren gezien bij EHBO-ers die eerste hulp verleenden aan slachtoffers met zeer ernstig brandwondletsel.

Ik ben een oude chirurg die makkelijk om kan gaan met het gevoel als iemand in je handen sterft. Ik ben zo gevormd tijdens mijn opleiding. Ik vind het niet leuk en had het ook liever anders gehad omdat ik iedereen een lang en gezond leven gun. Ik verwacht van EHBO-ers/burgers niet dat zij het kunnen. Als wij deze aangeslagen ehbo-ers niet op straat kunnen helpen omdat ze overstuur zijn verwijzen ze wij ze niet naar de crisis intervenionist maar naar huisartsen of een psycholoog (reguliere gezondheidszorg).

Een ambulance-broeder is prima, maar de klap komt pas dat je beseft wat je gedaan hebt als je thuis bent een paar uur of zelfs een dag later. Je kunt er wel met familie of vrienden over praten, maar hoe fijn is het als je met iemand praat die weet wat jij ook hebt meegemaakt, een ehbo-instructeur bijvoorbeeld.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2016, 22:03:48
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407242 date=1455815879
Bij de meeste reanimaties die ik heb komt na de 2 ambulances vaak ook een HAP auto tp.

HAP wordt als het goed is niet standaard meegealarmeerd, is ook niet nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2016, 23:32:42
HAP wordt als het goed is niet standaard meegealarmeerd, is ook niet nodig.
Wie stelt de dood dan vast en maakt de verklaring op?

guest12562

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2016, 23:40:34
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407289 date=1455834762
Wie stelt de dood dan vast en maakt de verklaring op?

Al zo vaak meegemaakt dat de Ambulance verpleegkundige dit doet, is daar een HAP voor nodig?