Impact van staken reanimatie

Auteur Topic: Impact van staken reanimatie  (gelezen 16935 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2016, 10:41:08
Ons gaat het niet om "A of B formuliertjes" en statistieken.

Het gaat ons er puur om dat er een natuurlijke dood wordt afgegeven.
Als dat niet gebeurd omdat er getwijfeld wordt, dat het mogelijk een onnatuurlijke dood is geweest, wordt er in de regel opgeschaald.
Er komt dan een GGD arts en forensische opsporing. Dit is om elke verdenking weg te nemen dat er sprake is van enig misdrijf.
Onnatuurlijke dood betekent niet automatisch dat er sprake is van een strafbaar feit, kan ook een ongeluk oid zijn of een andere zaak zonder aanwijzingen van enig strafbaar feit.
Maar dit wordt wel onderzocht.
Eventuele sporen kun je dan nog veiligstellen. Als later anders blijkt is de zaak afgedaan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2016, 14:19:09
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407577 date=1455961268
Ons gaat het niet om "A of B formuliertjes" en statistieken.

Het gaat ons er puur om dat er een natuurlijke dood wordt afgegeven.
Als dat niet gebeurd omdat er getwijfeld wordt, dat het mogelijk een onnatuurlijke dood is geweest, wordt er in de regel opgeschaald.
Er komt dan een GGD arts en forensische opsporing. Dit is om elke verdenking weg te nemen dat er sprake is van enig misdrijf.
Onnatuurlijke dood betekent niet automatisch dat er sprake is van een strafbaar feit, kan ook een ongeluk oid zijn of een andere zaak zonder aanwijzingen van enig strafbaar feit.
Maar dit wordt wel onderzocht.
Eventuele sporen kun je dan nog veiligstellen. Als later anders blijkt is de zaak afgedaan.

Waarom is het voor de politie zo interessant om het te moeten weten of er na een hartstilstand door een arts een natuurlijke dood wordt afgegeven? Is het te danken aan het AED circus als je de ambulancedienst belt je gelijk de politie in de slaapkamer krijgt en burgerhulpverleners?

In het ziekenhuis gaan ook mensen dood waarbij geen natuurlijke doodsoorzaak kan worden afgegeven, niemand belt dan de politie.

Huisartsen komen ook bij mensen thuis die in de slaap zijn overleden. Als ze twijfels hebben over een natuurlijke doodsoorzaak geven ze geen doodsverklaring af maar ze gaan ook de politie niet bellen.

Ze nemen contact op met de gemeentelijk lijkschouwer.

Ik begrijp niet waarom het ineens anders zou moeten zijn als de politie erbij staat in de slaapkamer. Het komt er eigenlijk op neer dat je bij hartstilstand in de woning 112 belt en ook maar beter gelijk je advocaat kan bellen.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2016, 14:29:05
Je bekijkt het erg zwart wit. Complete plaatje telt mee, als de politie er zelf niet aan twijfelt is even telefonisch contact met de Ovd-p genoeg om dat hele circus niet te hoeven opstarten. Maar als de situatie een onderbuikgevoel geeft laat je het wel onderzoeken, en dat is afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

oma

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 20 februari 2016, 14:45:29
Citaat van: quattromontanes link=msg=1407612 date=1455974945
Je bekijkt het erg zwart wit. Complete plaatje telt mee, als de politie er zelf niet aan twijfelt is even telefonisch contact met de Ovd-p genoeg om dat hele circus niet te hoeven opstarten. Maar als de situatie een onderbuikgevoel geeft laat je het wel onderzoeken, en dat is afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse

Bekijk ik het zwart/wit?

Als een arts om welke reden dan ook geen verklaring van overlijden kan afgeven is het geen zaak voor een politieman of een officier van dienst van de politie. Het is een zaak voor de gemeentelijke lijkschouwer. De gemeentelijk lijkschouwer brengt verslag uit bij de officier van justitie (dus niet bij de politie).

Ik beschouw het als uitwas van het achterlijke AED-circus in Nederland waardoor je als je de ambulancedienst belt gelijk een inloopuurtje in je woning krijgt voor politiemensen en wildvreemde burgers.

Ik vind het al mensonterend dat je in Nederland niet meer normaal in je eigen bed kan sterven omdat je niet alleen de ambulancemensen/huisarts over de vloer krijgt maar ook de brandweer, politie en burgerhulpverleners even bij je in de hut komen. Het is nog triester als de dienders die toch in de slaapkamer staan niet gewoon vertrekken met hun AED onder de arm maar staan te popelen om er gelijk ook maar even een moordonderzoek te beginnen.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 20 februari 2016, 18:08:53
Oma, je draaft een beetj door. Je pint erg vast aan de AED inzet en 'de politie die niets te maken heeft met'.

De gevallen waar het voor komt dat de politie graag onderzoek doet of er sprake is van een misdrijf is er in 99 procent van de gevallen geen circus aan AED inzet geweest. Denk aan het onder verdachte omstandigheden aantreffen van een lichaam.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 20 februari 2016, 18:28:35
Citaat van: quattromontanes link=msg=1407643 date=1455988133
Oma, je draaft een beetj door. Je pint erg vast aan de AED inzet en 'de politie die niets te maken heeft met'.

De gevallen waar het voor komt dat de politie graag onderzoek doet of er sprake is van een misdrijf is er in 99 procent van de gevallen geen circus aan AED inzet geweest. Denk aan het onder verdachte omstandigheden aantreffen van een lichaam.

Ik draaf niet een beetje door, jij en je politievrienden zijn de weg behoorlijk kwijt.

Het gaat hier niet over de impact van levensdelicten maar over de impact van het staken van een reanimatie.

Ik heb alleen antwoord gegeven op de vraag over de afgifte van verklaring van overlijden. Een ambulanceverpleegkundige gaf al aan dat hij mag hopen dat de politieman die gelijk post over een plaats delict maken eerst met het ambulancepersoneel gaat overleggen.

Elders hebben we het al gehad over dispatched-AED inzet. De Nederlandse onderzoekers konden geen noemenswaardig verschil aantonen. Zij gaven aan dat dispatched AED inzet mogelijk verschil kan maken als men sneller ter plaatse kan zijn en het gaat om een hartstilstand in de publieke ruimte (dus niet in woningen). Ze schreven ook dat beleidsmakers hier zeer kritisch na zouden moeten kijken.

Als politiemensen menen dat ze dit soort gevoelige onderwerpen moeten domineren met hun achterdochtige gereutel over mogelijke misdrijven is het een extra reden voor ambulancediensten en alle burgers om eens heel kritisch te kijken naar het Nederlandse beleid bij een melding reanimatie gericht aan de ambulancedienst.

De meeste hartstilstanden vinden plaats in woningen, heel erg veel van deze mensen zullen sterven of als overleden zijn op moment dat de ambulancedienst ter plaatse is. Het is voor nabestaanden al verdrietig genoeg, deze mensen zitten niet te wachten op politiemensen met een onderbuikgevoel dat het wel eens een misdrijf kan zijn.

De politiemensen in de slaapkamer bij opa zijn daar terecht gekomen omdat ze zich beschouwen als reserve-ambulancebroeders. Ik vind het allemaal prima maar dan moet je ook houden aan de normale procedure. De schouwende arts is lang niet altijd direct ter plaatse. Als er om welke reden dan ook geen verklaring natuurlijk overlijden kan worden afgegeven is het traject -> gemeentelijk lijkschouwer -> officier van justitie. Als de politie noodzakelijk is hoor je het wel via de officier van justitie.

Als politie daar anders over denkt moeten ze dat aan publiek duidelijk maken waardoor burgers zelf kunnen bepalen of ze politie over de vloer willen hebben als ze de ambulancedienst bellen voor een hartstilstand.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 20 februari 2016, 19:00:45
Het gaat hier niet over de impact van levensdelicten maar over de impact van het staken van een reanimatie.
Klopt. Daar ging het over...
En ik reageerde weer op een reactie van iemand anders.
Als je dat niet aan staat doe je toch een verzoek bij een mod om te splitsen. ;)

Als de politie noodzakelijk is hoor je het wel via de officier van justitie.
Ik dacht het niet.

Je redeneert erg zwart wit. Ook al vind je zelf van niet.
Bij een dergelijke melding reageren wij zeker ook niet zwart wit. Alles gaat in overleg. Zo professioneel zijn de diensten hier wel.
Misschien denk je van niet. Maakt me ook niet uit.

Ik lees uit je reactie dezelfde frustratie in het AED chapter van eind vorig jaar. Dat politiemensen vaak als eerste ter plaatse zijn bij een reanimatie en gaan reanimeren.
Ik weet dat je dat belachelijk vind en je hebt ook in dat verhaal echt wel een punt hoor...
Maar ik kan daar verder ook niet zoveel aan doen. Wij worden aangestuurd en doen wat er van ons wordt verwacht.
So be it.
[/quote]

oma

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 20 februari 2016, 20:24:23
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407665 date=1455991245
Klopt. Daar ging het over...
En ik reageerde weer op een reactie van iemand anders.
Als je dat niet aan staat doe je toch een verzoek bij een mod om te splitsen. ;)
Ik dacht het niet.

Je redeneert erg zwart wit. Ook al vind je zelf van niet.
Bij een dergelijke melding reageren wij zeker ook niet zwart wit. Alles gaat in overleg. Zo professioneel zijn de diensten hier wel.
Misschien denk je van niet. Maakt me ook niet uit.

Ik lees uit je reactie dezelfde frustratie in het AED chapter van eind vorig jaar. Dat politiemensen vaak als eerste ter plaatse zijn bij een reanimatie en gaan reanimeren.
Ik weet dat je dat belachelijk vind en je hebt ook in dat verhaal echt wel een punt hoor...
Maar ik kan daar verder ook niet zoveel aan doen. Wij worden aangestuurd en doen wat er van ons wordt verwacht.
So be it.

Misschien moet je eerst je eigen antwoord teruglezen als een ambulanceverpleegkundige post dat hij hoopt dat het wel in overleg gaat. Je begint dan over dat jullie ook je procedures hebben. Als ik antwoord dat het niet kunnen afgeven van een verklaring van overlijden ook kan komen omdat de arts niet in staat is om het B-formulier in te vullen heb jij daar ook niets mee te maken.

Je collega-politieman heeft het over lijkvinding terwijl het hier gaat over meldingen reanimaties en staken van de reanimatiepoging. Ik moet het moderatorteam verzoeken om het opsporingsgereutel af te splitsen?

Het is mij duidelijk het ligt aan mijn zwart/wit redeneren.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 20 februari 2016, 20:50:27

Je collega-politieman heeft het over lijkvinding terwijl het hier gaat over meldingen reanimaties en staken van de reanimatiepoging.
Veel reanimatie-meldingen die bij ons ook binnenkomen blijken achteraf lijkvindingen. Ambupersoneel geeft dan al snel aan dat reanimatie geen zin meer heeft. Reanimatie wordt gestaakt. Overleden.

(Had ik er bij kunnen zetten, werd het allicht wat duidelijker)

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 20 februari 2016, 21:56:26
Dank cop.