Impact van staken reanimatie

Auteur Topic: Impact van staken reanimatie  (gelezen 16716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #60 Gepost op: 21 februari 2016, 17:01:57
Citaat van: oma link=msg=1407808 date=1456059630
Begin zelf eens met lezen van de forumcategorie, topictitel en initiele post (inclusief de voorbeeldcasus).

Nu zijn we 3 pagina's verder. Een boek of film eindigt toch ook anders dan dat deze begonnen is?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #61 Gepost op: 21 februari 2016, 17:32:28
Wat een gedraai rondom het topic "Impact van staken reanimatie".
Ik vind hier al enkele pagina's nauwelijks inhoudelijke discussies over het daadwerkelijk staken van een reanimatie poging die reeds ingezet is.
Welke oorzaak aan het starten van een reanimatie ook ten grondslag ligt is in principe niet relevant. Natuurlijke plotselinge circulatiestoornissen, verdachte omstandigheden of een misdrijf is voor mij op dat moment niet relevant. Relevant is dat bij een ademhalingsstilstand direct moet worden gereanimeerd.
Staken van die reanimatie is een beslissing die je tijdens het reanimeren kan nemen door allerlei omstandigheden.

De NRR richtlijnen 2015 zeggen (citaat) : "De burgerhulpverlener mag zijn reanimatiepoging dan staken, maar kan het besluit om te staken ook overlaten aan de professionele hulpverlener, die naar verwachting enkele minuten later zal arriveren." Daarnaast wordt verwezen naar een ander NRR document “Starten,
niet starten en stoppen van de reanimatie” van oktober 2012.
Die omschrijft de officiele standpunten van de NRR.

Persoonlijk heb ik zo iets dat iedereen zelf kan en mag bepalen een reanimatie poging te starten of te staken, afgewogen tegen de omstandigheden als directe en/of dreigende gevaren, uitputting, redelijk doel, zeer ernstig bloedverlies, vertraagde en/of uitgestelde komst van de ambulance etc.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #62 Gepost op: 21 februari 2016, 17:44:44
Citaat van: Willem D. link=msg=1407846 date=1456072348
Wat een gedraai rondom het topic "Impact van staken reanimatie".
Ik vind hier al enkele pagina's nauwelijks inhoudelijke discussies over het daadwerkelijk staken van een reanimatie poging die reeds ingezet is.
Welke oorzaak aan het starten van een reanimatie ook ten grondslag ligt is in principe niet relevant. Natuurlijke plotselinge circulatiestoornissen, verdachte omstandigheden of een misdrijf is voor mij op dat moment niet relevant. Relevant is dat bij een ademhalingsstilstand direct moet worden gereanimeerd.
Staken van die reanimatie is een beslissing die je tijdens het reanimeren kan nemen door allerlei omstandigheden.

De NRR richtlijnen 2015 zeggen (citaat) : "De burgerhulpverlener mag zijn reanimatiepoging dan staken, maar kan het besluit om te staken ook overlaten aan de professionele hulpverlener, die naar verwachting enkele minuten later zal arriveren." Daarnaast wordt verwezen naar een ander NRR document “Starten,
niet starten en stoppen van de reanimatie” van oktober 2012.
Die omschrijft de officiele standpunten van de NRR.

Persoonlijk heb ik zo iets dat iedereen zelf kan en mag bepalen een reanimatie poging te starten of te staken, afgewogen tegen de omstandigheden als directe en/of dreigende gevaren, uitputting, redelijk doel, zeer ernstig bloedverlies, vertraagde en/of uitgestelde komst van de ambulance etc.
Dat gaat over wanneer een reanimatie gestaakt mag/kan/moet worden. Niet wat daar de impact van is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2016, 17:46:04
Wat de impact betreft, dat is zeer persoonlijk. Lastig wordt het als het niet-verwerkt kan worden of te lang duurt.
Ik vind het daarom belangrijk dat elke (burger)hulpverlener zijn ei zo snel mogelijk kwijt kan en de gebeurtenis beter kan verwerken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2016, 17:54:45
Citaat van: Willem D. link=msg=1407848 date=1456073164
Wat de impact betreft, dat is zeer persoonlijk. Lastig wordt het als het niet-verwerkt kan worden of te lang duurt.
Ik vind het daarom belangrijk dat elke (burger)hulpverlener zijn ei zo snel mogelijk kwijt kan en de gebeurtenis beter kan verwerken.

Kijk dat is een nuttigere reactie ;-)
Hoe is jou persoonlijke ervaring daarin? Heb je wel eens een reanimatie meegemaakt die gestaakt is en wat was hier de impact van op jou?
(Ik begrijp het heel goed als je daar geen antwoord op wil geven)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2016, 18:26:29
Citaat van: Fletwed link=msg=1407842 date=1456070517
Nu zijn we 3 pagina's verder. Een boek of film eindigt toch ook anders dan dat deze begonnen is?

We zijn hier geen boek aan het schrijven. Het hulpverleningsforum is een discussieforum. Het is niet de bedoeling dat er offtopic wordt gepost. Het gaat niet over misdrijven, verhangingen, etc. Als je de voorbeeldcasus leest ontdek je dat het over de impact van staken van de reanimatie van opa gaat.

Als politiemensen een medische spoedmelding gelijk stellen aan lijkvinding laat het moderatorteam ook nog eens toe dat haar eigen doelstelling, nl. een professioneler forum, niet gerealiseerd kan worden omdat het Jostiband-niveau is.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #66 Gepost op: 21 februari 2016, 18:34:51
Persoonlijke ervaring van het staken van een reanimatie is van enkele dagen geleden.
Hier werd door het MMT besloten dat verder reanimeren zinloos was.
Impact was vooral een bevestiging van hetgeen iedere betrokkene in het achterhoofd al wel wist maar waar (naar mijn mening) de ambumedewerkers (terecht) nog niet overtuigd waren dat men alles uit de kast had getrokken.

Voor de profs, niets dan lof ook waar het de omgang met de burgerhv-ers betreft.
Voor de blauwe kant weinig goeds te melden hun optreden had de impact van het staken nadelig kunnen beinvloeden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #67 Gepost op: 21 februari 2016, 18:58:44
Tweemaal het staken van een reanimatie meegemaakt.

Case 1: Wij komen binnen, Politie is gestart met reanimeren, ambu vlak voor ons binnen en bemerkt de Niet Reanimeren verklaring, breekt reanimatie door politie ingezet af, wij retour kazerne. Familie had vrede.


Case 2: Na twintig minuten reanimeren op voorspraak van beide Ambulance VPK'en gestopt. Moeilijk om weer door de huiskamer te vertrekken waar de hele familie zich had verzameld. De moeilijke mededeling aan het Ambu personeel overgelaten.

Beide gevallen hebben niet een blijvende of nare indruk bij mij achtergelaten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #68 Gepost op: 21 februari 2016, 19:10:00
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1407852 date=1456076091

Voor de blauwe kant weinig goeds te melden hun optreden had de impact van het staken nadelig kunnen beinvloeden.

Kun je deze toelichten? Niet om blauw af te vallen, de politie is immers je beste vriend ;-) maar het kan wel leerzaam zijn als je dit even verder toelicht.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #69 Gepost op: 21 februari 2016, 19:11:51
Citaat van: oma link=msg=1407569 date=1455959977
Een B-formulier is voor statistiek. Als een arts niet informatie kan winnen bij de behandelend arts van de overledene is het niet mogelijke om het B-formulier in te vullen. Je kan dan ook geen A-formulier invullen. De arts schakelt dan de gemeentelijk lijkschouwer in.

Het zou vreemd zijn als de politie een opsporingsonderzoek gaat beginnen omdat de dokter een briefje voor statistiek niet geheel kan invullen.

Bij veel HA posten kwam/komt t voor dat de dienstdoend de dokter de patient niet kent die hij gaat schiuwen, dat is in principe al reden genoeg om verklaring onnatuurlijke dood af te geven, de arts kan immers niet  goed zelf de medische achtergrond inschatten indien deze bijvoorbeeld (voor een deel) onbekend is. Daarnaast kunnen er natuurlijk omstandigheden zijn die niet wijzen op een natuurlijke dood, zoals gebruik van verdovende middelen, medicatie /overdosis/ts poging, complicaties na OK/behandeling etc. In die gevallen is verder onderzoek en  obductie door forensisch arts vaak nodig om deze zaken te achterhalen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod