Impact van staken reanimatie

Auteur Topic: Impact van staken reanimatie  (gelezen 16753 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2016, 05:30:35
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407289 date=1455834762
Wie stelt de dood dan vast en maakt de verklaring op?

Citaat van: Breathe link=msg=1407290 date=1455835234
Al zo vaak meegemaakt dat de Ambulance verpleegkundige dit doet, is daar een HAP voor nodig?

De behandelend arts of de gemeentelijk lijkschouwer (arts).

De behandelend arts kan de eigen huisarts zijn maar ook zijn waarnemer of de dienstdoende huisarts van de huisartsenpost.

Het is niet noodzakelijk dat de huisarts direct bij de reanimatie wordt opgeroepen en er is geen vereiste dat de huisarts bij het eventuele overlijden ter plaatse moet zijn. De ambulanceverpleegkundige werkt conform een een protocol. Als na verloop van tijd geen terugkeer van hartritme wordt verkregen besluit de ambulanceverpleegkundige om de reanimatiepoging te staken.

Een reanimatiebehoeftige patient is in beste geval op moment dat de ambulanceverpleegkundige binnenkomt klinisch dood, op moment van protocollair staken van de reanimatiepoging door de ambulanceverpleegkundige is de patient biologisch dood.

De behandelend arts of de gemeentelijk lijkschouwer kan daarna worden opgeroepen. Als de huisarts overtuigd is van een natuurlijke doodsoorzaak, in casu hartstilstand geeft hij een verklaring van overlijden af. De patient is dan juridisch dood.

De verklaring van overlijden bestaat uit twee delen, het A- en B-formulier. Als een arts het B-formulier niet zelf kan invullen moet de gemeentelijk lijkschouwer komen omdat de arts dan geen A-formulier mag invullen. Bij twijfel aan natuurlijke doodsoorzaak dient ook de gemeentelijk lijkschouwer ingeschakeld te worden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #31 Gepost op: 19 februari 2016, 07:07:59


De behandelend arts of de gemeentelijk lijkschouwer (arts).

De behandelend arts kan de eigen huisarts zijn maar ook zijn waarnemer of de dienstdoende huisarts van de huisartsenpost.

Ja zo maak ik dat vaak mee inderdaad. Daarom gaf ik aan dat vaak de HAP langskomt. Of de eigen huisarts...


De verklaring van overlijden bestaat uit twee delen, het A- en B-formulier. Als een arts het B-formulier niet zelf kan invullen moet de gemeentelijk lijkschouwer komen omdat de arts dan geen A-formulier mag invullen. Bij twijfel aan natuurlijke doodsoorzaak dient ook de gemeentelijk lijkschouwer ingeschakeld te worden.

Als de politie ter plaatste is wordt dan vaak gelijk p.d. gemaakt en wordt de GGDarts en forensische en tactische opsporing ter plaatse geroepen.


guest12562

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 19 februari 2016, 10:17:54
Duidelijk verhaal, op zich ook niet vreemd dat wij (ik) als brandweer dit niet meekrijgen, omdat wij dan vaak al weg zijn. Bedankt!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 19 februari 2016, 12:34:22
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407289 date=1455834762
Wie stelt de dood dan vast en maakt de verklaring op?
En als de patient naar SEH/ PCI interventie centrum wordt gebracht is de komst van de HAP ook vrij zinloos, helpen bij verplaatsen van de patient daar zijn ze toch al allergisch voor...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2016, 20:21:51
En als de patient naar SEH/ PCI interventie centrum wordt gebracht is de komst van de HAP ook vrij zinloos, helpen bij verplaatsen van de patient daar zijn ze toch al allergisch voor...

Nee klopt. Maar dan heeft de verpleegkundige van ambu allang beslist dat er direct wordt vervoerd en wordt de hap of arts niet aangestuurd.
En dat 2e stukje reageer ik maar niet op haha.  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2016, 21:56:16

Ja zo maak ik dat vaak mee inderdaad. Daarom gaf ik aan dat vaak de HAP langskomt. Of de eigen huisarts...

Als de politie ter plaatste is wordt dan vaak gelijk p.d. gemaakt en wordt de GGDarts en forensische en tactische opsporing ter plaatse geroepen.
Ik neem aan dat het in goed overleg met ons gaat? Het is m.i. zeldzaam nodig om er een p.d. van te maken. Opa die vredig in bed ligt mag het geweld van een p.d. procedure bespaard blijven, mag ik hopen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2016, 22:03:44


Ik neem aan dat het in goed overleg met ons gaat? Het is m.i. zeldzaam nodig om er een p.d. van te maken. Opa die vredig in bed ligt mag het geweld van een p.d. procedure bespaard blijven, mag ik hopen.

Alleen als de arts geen natuurlijke dood wil afgeven gaan we wel gauw die kant op...
Wij hebben ook zo onze procedures.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2016, 06:18:37
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407507 date=1455915824

Alleen als de arts geen natuurlijke dood wil afgeven gaan we wel gauw die kant op...
Wij hebben ook zo onze procedures.

Als de arts geen doodsverklaring kan afgeven omdat hij niet in staat is het B-formulier in te vullen is er geen reden voor politie om een procedure uit te voeren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2016, 08:54:49
Als de arts geen doodsverklaring kan afgeven omdat hij niet in staat is het B-formulier in te vullen is er geen reden voor politie om een procedure uit te voeren.

Even in lekentaal, als een arts geen natuurlijke dood kan afgeven is geen reden om op te schalen? Waarom niet?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2016, 10:19:37
Citaat van: CopVR3 link=msg=1407554 date=1455954889
Even in lekentaal, als een arts geen natuurlijke dood kan afgeven is geen reden om op te schalen? Waarom niet?

Een B-formulier is voor statistiek. Als een arts niet informatie kan winnen bij de behandelend arts van de overledene is het niet mogelijke om het B-formulier in te vullen. Je kan dan ook geen A-formulier invullen. De arts schakelt dan de gemeentelijk lijkschouwer in.

Het zou vreemd zijn als de politie een opsporingsonderzoek gaat beginnen omdat de dokter een briefje voor statistiek niet geheel kan invullen.