GRIP 2 (vooralarm groot) - Schiphol 15-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (vooralarm groot) - Schiphol 15-02-2016  (gelezen 6541 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Gepost op: 15 februari 2016, 14:15:27
p2kflex
14:11:59 15-02-16GROUP-1P 1 Incident luchtvaart (vooralarm klein) Ugs A Postduifweg Schiphol 1293 9230 BRW1AFO
VOS0106520BRW Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (BRW1 AFO)
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0127800BRW Kennemerland (VOS Infocode)
VOS0127025BRW Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)
VOS0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
14:12:20 15-02-16-ALPHA-P 1 Incident luchtvaart (vooralarm klein) Ugs A Postduifweg Schiphol (VK:9)
VOS0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
p2kflex
14:14:29 15-02-16GROUP-1P 1 Incident luchtvaart (VK: 9) (vooralarm groot) (Grip 2 Schiphol) Ugs A Postduifweg Schiphol 3150 4270 1294 1296 1204 1295 ASD_AGS 4330 4630 4530 1070 1288 1290 1081 1072 1285 1205
GRIP 20127175BRW Kennemerland (Adviseur Openbare Orde en Veiligheid OT)
GRIP 20127210BRW Kennemerland (Algemeen Commandant Bevolkingszorg)
GRIP 20107484BRW Kennemerland (Beverwijk Oost) (Kazernetechniek)
GRIP 20107439BRW Kennemerland (Beverwijk) (Chauffeurs)
GRIP 20107481BRW Kennemerland (Beverwijk) (Lichtkrant)
GRIP 20128005BRW Kennemerland (Burgemeester Haarlemmermeer)
GRIP 20127185BRW Kennemerland (Communicatie Adviseur Veiligheidsregio)
GRIP 20127675BRW Kennemerland (Communicatieadviseur OT/BT)
GRIP 20106575BRW Kennemerland (Compagnie Commandant)
GRIP 20107070BRW Kennemerland (Coördinator SLB)
GRIP 20127820BRW Kennemerland (GRIP 2 Infocode)
GRIP 20107029BRW Kennemerland (Haarlem West) (Specialistische Chauffeurs ploeg 1)
GRIP 20107039BRW Kennemerland (Haarlem West) (Specialistische Chauffeurs ploeg 2)
GRIP 20107049BRW Kennemerland (Haarlem West) (Specialistische Chauffeurs ploeg 3)
GRIP 20107059BRW Kennemerland (Haarlem West) (Personeel Speciale Voertuigen)
GRIP 20107081BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant)
GRIP 20107084BRW Kennemerland (Haarlem West) (Kazernetechniek)
GRIP 20127685BRW Kennemerland (Hoofd Actiecentrum Communicatie)
GRIP 20127275BRW Kennemerland (Hoofd Informatie Gemeente)
GRIP 20127080BRW Kennemerland (Hoofd ondersteuning GHOR)
GRIP 20127480BRW Kennemerland (Hoofd Publiekezorg)
GRIP 20106555BRW Kennemerland (Hoofd Stafsectie Brandweer)
GRIP 20108211BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Blusploeg)
GRIP 20108212BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Springbemanning HV/HW)
GRIP 20108213BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Springbemanning HV/HW)
GRIP 20108281BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant)
GRIP 20106515BRW Kennemerland (HOvD)
GRIP 20106320BRW Kennemerland (Infocode Amsterdam-Amstelland)
GRIP 20127170BRW Kennemerland (Informatiemanager CoPI)
GRIP 20127220BRW Kennemerland (Informatiemanager OT)
GRIP 20106535BRW Kennemerland (Interregionale AGS Amsterdam-Amstelland)
GRIP 20106550BRW Kennemerland (Leider CoPI)
GRIP 20106545BRW Kennemerland (Leider Operationeel Team)
GRIP 20127440BRW Kennemerland (Liaison Ministerie van Defensie)
GRIP 20108811BRW Kennemerland (Lisserbroek) (Blusploeg)
GRIP 20108881BRW Kennemerland (Lisserbroek) (Lichtkrant)
GRIP 20127705BRW Kennemerland (Omgevingsanalist Actiecentrum Communicatie)
GRIP 20127250BRW Kennemerland (Onbekende code)
GRIP 20108611BRW Kennemerland (Rijsenhout) (Blusploeg)
GRIP 20108681BRW Kennemerland (Rijsenhout) (Lichtkrant)
GRIP 20127555BRW Kennemerland (Stafsectie Brandweerzorg)
GRIP 20127800BRW Kennemerland (VOS Infocode)
GRIP 20127025BRW Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)
GRIP 20108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
GRIP 20127190MKA Kennemerland (Algemeen Commandant Geneeskundigezorg)
GRIP 20127075MKA Kennemerland (Hoofd Informatie GHOR)
GRIP 20127320MKA Kennemerland (OvD-G Noord Groepscode)
GRIP 20127325MKA Kennemerland (OvD-G Zuid Groepscode)
GRIP 20127360Politie Kennemerland (Algemeen commandant Politiezorg OT)
GRIP 20127365Politie Kennemerland (Medewerker Algemeen commandant Politiezorg OT)
GRIP 20128025Veiligheidsregio Kennemerland (AOV Haarlemmermeer)
GRIP 20127995Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Bevolkingszorg)




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2016, 14:15:46
p2kflex
14:15:28 15-02-16GROUP-1A1 (Piket MKA contact MKA) (AKE-INCI-1) ACGZ HIN OvDGZ LL1 OvDGN 12184 12181 12145 Postduifweg Schiphol
0127190MKA Kennemerland (Algemeen Commandant Geneeskundigezorg)
0126145MKA Kennemerland (Ambu 12-145 GGD)
0126181MKA Kennemerland (Ambu 12-181 Amsterdam)
0126184MKA Kennemerland (Ambu 12-184 Amsterdam)
0127075MKA Kennemerland (Hoofd Informatie GHOR)
0126840MKA Kennemerland (Onbekende code)
0126802MKA Kennemerland (OvD-G 802)
0126803MKA Kennemerland (OvD-G 803)
0126999MKA Kennemerland (Monitorcode)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2016, 14:16:46

p2kflex
14:16:37 15-02-16GROUP-1P 1 Noodstituatie Luchtvaart (+Inc.net: BKE-EX-INMELD+) (Schiphol : Vooralarm Groot) UGS A Schiphol-Centrum , Postduifweg Schiphol [ OVDR AGS1 ]
0102011BRW Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Alarmcode)
0102995BRW Amsterdam-Amstelland (Infocode Meldkamer Kennemerland)
0102009BRW Amsterdam-Amstelland (ROvD Alarmcode)
0102998BRW Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
p2kflex
14:16:56 15-02-16GROUP-1A1 13991 Rit 18477 Schiphol Postduifweg 0
0120901MKA Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
0120999MKA Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2016, 14:24:49
Vliegtuig met motorproblemen gaat naar verwachting normaal landen


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2016, 14:25:11
p2kflex
14:23:59 15-02-16GROUP-1toestel veilig geland, terug geschaalt naar grip 0 Incident luchtvaart (VK: 9) (vooralarm groot) (Grip 2 Schiphol) Ugs A Postduifweg Schiphol
0127175BRW Kennemerland (Adviseur Openbare Orde en Veiligheid OT)
0127210BRW Kennemerland (Algemeen Commandant Bevolkingszorg)
0128005BRW Kennemerland (Burgemeester Haarlemmermeer)
0127185BRW Kennemerland (Communicatie Adviseur Veiligheidsregio)
0127675BRW Kennemerland (Communicatieadviseur OT/BT)
0106575BRW Kennemerland (Compagnie Commandant)
0107070BRW Kennemerland (Coördinator SLB)
0127820BRW Kennemerland (GRIP 2 Infocode)
0127685BRW Kennemerland (Hoofd Actiecentrum Communicatie)
0127275BRW Kennemerland (Hoofd Informatie Gemeente)
0127080BRW Kennemerland (Hoofd ondersteuning GHOR)
0127480BRW Kennemerland (Hoofd Publiekezorg)
0106555BRW Kennemerland (Hoofd Stafsectie Brandweer)
0127170BRW Kennemerland (Informatiemanager CoPI)
0127220BRW Kennemerland (Informatiemanager OT)
0106550BRW Kennemerland (Leider CoPI)
0106545BRW Kennemerland (Leider Operationeel Team)
0127440BRW Kennemerland (Liaison Ministerie van Defensie)
0127705BRW Kennemerland (Omgevingsanalist Actiecentrum Communicatie)
0127250BRW Kennemerland (Onbekende code)
0127555BRW Kennemerland (Stafsectie Brandweerzorg)
0127800BRW Kennemerland (VOS Infocode)
0127025BRW Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)
0127190MKA Kennemerland (Algemeen Commandant Geneeskundigezorg)
0127075MKA Kennemerland (Hoofd Informatie GHOR)
0127320MKA Kennemerland (OvD-G Noord Groepscode)
0127325MKA Kennemerland (OvD-G Zuid Groepscode)
0127360Politie Kennemerland (Algemeen commandant Politiezorg OT)
0127365Politie Kennemerland (Medewerker Algemeen commandant Politiezorg OT)
0128025Veiligheidsregio Kennemerland (AOV Haarlemmermeer)
0127995Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Bevolkingszorg)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2016, 14:40:08
de volgende keer iets minder enthousiast met de titel van het onderwerp graag! Ging om een Bombardier Challenger 350 met negen personen aan boord.

Titel aangepast door moderatorteam n.a.v. bovenstaande opmerking.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2016, 15:19:04
Is er een statistiek bekend hoe vaak vooralarm groot daadwerkelijk leidt tot een vliegtuigcrash?

Het zal ongetwijfeld kleiner dan 0.1% zijn. Maar ik ben benieuwd of daar wereldwijd een statistiek van is. Hoewel ze dit in het buitenland anders noemen, dus het zal waarschijnlijk niet vergelijkbaar zijn. Het kan mij niet heugen dat een vooralarm groot daadwerkelijk tot een crash heeft geleid in Nederland. Het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines werd meteen gekwalificeerd als crash.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2016, 16:20:57
Citaat van: Roare link=msg=1406697 date=1455545944
Is er een statistiek bekend hoe vaak vooralarm groot daadwerkelijk leidt tot een vliegtuigcrash?

Het zal ongetwijfeld kleiner dan 0.1% zijn. Maar ik ben benieuwd of daar wereldwijd een statistiek van is. Hoewel ze dit in het buitenland anders noemen, dus het zal waarschijnlijk niet vergelijkbaar zijn. Het kan mij niet heugen dat een vooralarm groot daadwerkelijk tot een crash heeft geleid in Nederland. Het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines werd meteen gekwalificeerd als crash.

Bij de bijlmerramp hadden de piloten direct een 'MayDay call' (vliegtuig in serieuze problemen en moet direct landen) afgegeven toen de problemen begonnen. Toen bestond de classificatie 'Vooralarm groot' nog niet, maar zou hedendaags wel worden afgegeven bij zo'n noodsignaal.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2016, 16:32:55
Citaat van: Schuimpie link=msg=1406706 date=1455549657
Bij de bijlmerramp hadden de piloten direct een 'MayDay call' (vliegtuig in serieuze problemen en moet direct landen) afgegeven toen de problemen begonnen. Toen bestond de classificatie 'Vooralarm groot' nog niet, maar zou hedendaags wel worden afgegeven bij zo'n noodsignaal.

Turkisch Airlines wist niks af van hun eigen crash tot ze de grond voelde, dan kan je ook geen voor alarm afgeven. Is een VOS niet afhankelijk van het aantal personen in het vliegtuig? Bij de bijlmerramp waren er zeer weinig mensen in het vliegtuig dus dat zou best lager geschaald kunnen worden (tot het moment van impact in dit geval).


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2016, 17:26:13
Een vooralarm klein wil zeggen dat er voldoende potentiële hulp aanwezig is op Schiphol. Een vooralarm groot wil zeggen dat de hulpdiensten op Schiphol hulp nodig hebben van hulpdiensten buiten Schiphol.

Een VOS (als in Vliegtuig Ongeval Schiphol) is inderdaad afhankelijk van het aantal P.O.B. (Persons On Board):
  • VOS1 : pan-pan
  • VOS2 : mayday, < 50 P.O.B. , GRIP2
  • VOS3 : mayday, 50-250 P.O.B. , GRIP2
  • VOS4 : mayday, > 250 P.O.B. , GRIP2
  • VOS5 : crash, < 50 P.O.B. , GRIP3
  • VOS6 : crash, 50-250 P.O.B. , GRIP3
  • VOS7 : crash > 250 P.O.B. , GRIP3
Mighty fine only gets you somewhere half the time.