De noodzaak (moeten) staat tussen haakjes. Er staat dus niet dat er een noodzaak moet zijn, maar ook of je wel of niet de mogelijkheid hebt. En die heb je dus wel. En je bent belast met een uitvoerende politietaak, er staat niet bij dat het alleen om prio 1 meldingen gaat.
En dus mag jij dan zonder training gewoon maar even de maximumsnelheid (fors) overtreden, rode lichten negeren tegen het verkeer in gaan rijden, gebruik makend van de algehele vrijstelling, zolang jij maar niet OGS aanzet? En ook hoef jij niet de consequenties van het gebruik van de algehele vrijstelling, vastgelegd in de BR te kennen?
Maar goed, in de BR staat ook dat de individuele politieambtenaar af mag wijken van de BR, ondanks dat er eerder staat dat het de maximaal toelaatbare grens is. Zoals dus al eerder opgemerkt, je kunt met de BR alle kanten op. Totdat je je een keer voor de rechter moet gaan verantwoorden, mocht het onverhoopt een keer fout gaan!
Ik ga even door met het spelen van advocaat van de duivel
. We zijn het er neem ik aan allemaal mee eens dat het geen pretje is je voor de rechter te moeten verantwoorden, ik vind het echter wel een interessante discussie.
In het document van de brancherichtlijn staat 'moeten' niet tussen haakjes, maar als dit wel het geval is wil dat zeggen dat het woord ook weggelaten kan worden. Dan wordt het 'en daarbij mogelijk gebruik maken van optische en geluidssignalen'.
Als ik dan de landelijke werkwijze 'Surveillanten en incidentafhandeling' erbij pak lees ik onder andere de volgende regels:
- Surveillanten kunnen worden ingezet bij de afhandeling van incidenten (prio 3) met een niet spoedeisend karakter (ophalen fiets, kat uit de boom etc.);
- Surveillanten worden niet ingezet voor de afhandeling van noodhulpincidenten prio 1 en 2. Zij kunnen wel ingezet worden voor assistentie bij de afhandeling;
- Het gebruik van optische- en geluidssignalen door surveillanten is niet toegestaan.
Met deze regels en de taakstelling van surveillanten kan ik er niet bij dat er gebruik moet worden gemaakt of kan worden gemaakt van optische en geluidssignalen. En zoals ik het lees is er dan geen opleiding nodig, aangezien het gebruik (moeten) maken van O&G telkens als voorwaarde wordt genoemd.