Politieacademie Rijopleiding

Auteur Topic: Politieacademie Rijopleiding  (gelezen 14577 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2016, 17:09:30
Citaat van: kaasje link=msg=1408161 date=1456216676
Zal het de volgende keer tegen het OC zeggen als ik naar een reanimatie of verkeersongeval moet voor het verlenen van levensreddende handelingen dat ik er niet heen mag... :-\

Tsja als het goed is stuurt het OC je ook niet naar een melding toe waar je levensreddend moet handelen, want daar ben je gewoon niet voor. Klinkt lullig, maar zo is het helaas als vrijwillig surveillant. Ik ben absoluut enthousiast over de inzet van politievrijwilligers in de basispolitiezorg, maar richt je op je oorspronkelijke taak waar je al beperkt voor bent opgeleid... En helaas (voor jullie) is dat dus geen prio 1 en 2 en ook geen rijopleiding. Ik citeer Dion:

Citaat van: Dion link=msg=1408121 date=1456186290
Als ik dan de landelijke werkwijze 'Surveillanten en incidentafhandeling' erbij pak lees ik onder andere de volgende regels:
- Surveillanten kunnen worden ingezet bij de afhandeling van incidenten (prio 3) met een niet spoedeisend karakter (ophalen fiets, kat uit de boom etc.);
- Surveillanten worden niet ingezet voor de afhandeling van noodhulpincidenten prio 1 en 2. Zij kunnen wel ingezet worden voor assistentie bij de afhandeling;
- Het gebruik van optische- en geluidssignalen door surveillanten is niet toegestaan.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2016, 17:30:50
Ik begrijp wat je bedoeld, maar in de praktijk rijdt ik 2 kilometer van een reanimatie terwijl de noodhulp op 15 kilometer afstand zit en de ambulance moet ook van een kilometer of 12 komen.
Dat mijn taakveld dan niet bij prio 1 meldingen ligt zal mij op dat moment een worst wezen, ik ga zo snel mogelijk ter plaatse om hulp te verlenen. Dat is ook de reden dat wij uiteindelijk een rijopleiding hebben gekregen.

Ik denk overigens dat het ook veel uitmaakt in welk gebied je werkzaam bent. Ik werk op een bureau gelegen op een industrietrein van een relatief klein dorp. Het centrum van het drop is zo'n 3 km verderop, maar ons verzorgingsgebied is met 700m2 een van de grootste van Nederland. Wanneer ik werkzaam zou zijn in het bruisende hart van een grote stad zou ik de noodzaak een stuk minder zien.
Ik kan gewoonweg geen zinvolle dienst draaien zonder voertuig. Een surveillance op de fiets of met de benenwagen is mogelijk, maar na een half uur heb je alle hoeken en gaten van het drop gezien en blijven er 7 andere dorpen over plus een gigantisch buitengebied.

Overigens is dit geen gezeur en/of verdediging, maar ik vind het wel discussiewaardig dat dit landelijk blijkbaar niet in 1 lijn geregeld is.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2016, 17:46:20
Citaat van: Meneer link=msg=1408317 date=1456245050
Ik begrijp wat je bedoeld, maar in de praktijk rijdt ik 2 kilometer van een reanimatie terwijl de noodhulp op 15 kilometer afstand zit en de ambulance moet ook van een kilometer of 12 komen.
Dat mijn taakveld dan niet bij prio 1 meldingen ligt zal mij op dat moment een worst wezen, ik ga zo snel mogelijk ter plaatse om hulp te verlenen. Dat is ook de reden dat wij uiteindelijk een rijopleiding hebben gekregen.

Hier hetzelfde verhaal, wij worden af en toe bij prio 1 gezondheidsmeldingen opgeroepen als we dicht in de buurt zijn. Dan geef ik nogmaals aan dat wij niet beschikken over een rijopleiding, maar OC wil wel dat wij er ondanks dat heen gaan. Uiteraard gaat dit dan prio 2 en sta ik netjes voor het verkeerslicht te wachten, terwijl er wel iemand dringende hulp nodig heeft.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2016, 17:53:02
Niets ten nadele van jullie, maar zo worden wel elke keer de grenzen verlegd. Een volgende keer wordt bijv. iemand zonder rijopleiding ingezet bij een achtervolging omdat er niet iemand is, etc. etc. Het is al zoals vaker is gezegd: "Zolang het goed gaat...."
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2016, 17:57:18
Citaat van: 0501 link=msg=1408321 date=1456246382
Niets ten nadele van jullie, maar zo worden wel elke keer de grenzen verlegd. Een volgende keer wordt bijv. iemand zonder rijopleiding ingezet bij een achtervolging omdat er niet iemand is, etc. etc. Het is al zoals vaker is gezegd: "Zolang het goed gaat...."

Gelukkig kennen wij onze grenzen goed. Het komt daarom ook voor dat wij af en toe meldingen weigeren, omdat we niet in situaties willen komen waar het niet goed kan gaan.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2016, 18:06:28
Dat spreekt dan alleen maar voor jullie natuurlijk. Helaas heeft niet iedereen die zelfbeheersing.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2016, 18:18:47
Citaat van: 0501 link=msg=1408321 date=1456246382
Niets ten nadele van jullie, maar zo worden wel elke keer de grenzen verlegd. Een volgende keer wordt bijv. iemand zonder rijopleiding ingezet bij een achtervolging omdat er niet iemand is, etc. etc. Het is al zoals vaker is gezegd: "Zolang het goed gaat...."
Eens, daarom moet er ook meer duidelijk worden en het eea landelijk vastgesteld worden.


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2016, 20:11:08
Citaat van: 0501 link=msg=1408321 date=1456246382
Niets ten nadele van jullie, maar zo worden wel elke keer de grenzen verlegd. Een volgende keer wordt bijv. iemand zonder rijopleiding ingezet bij een achtervolging omdat er niet iemand is, etc. etc. Het is al zoals vaker is gezegd: "Zolang het goed gaat...."

Daarom hebben wij gewoon de regel. Geen BROA/ROI gehad is niet in een herkenbaar voertuig rijden.
Groeten,  Tazbrw


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2016, 20:29:50
Citaat van: tazbrw link=msg=1408361 date=1456254668
Daarom hebben wij gewoon de regel. Geen BROA/ROI gehad is niet in een herkenbaar voertuig rijden.
Zelfde hier in Midden Nederland.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2016, 21:01:55
Daarom zijn ze ook bezig met de PRVT voor vrijwilligers, alleen niet elke eenheid of regio werkt daar in mee. Zelfs binnen de oude regio's zijn er verschillen, zo biedt het ene team het wel aan en de ander niet. Iets met capaciteit.