Ik begrijp wat je bedoeld, maar in de praktijk rijdt ik 2 kilometer van een reanimatie terwijl de noodhulp op 15 kilometer afstand zit en de ambulance moet ook van een kilometer of 12 komen.
Dat mijn taakveld dan niet bij prio 1 meldingen ligt zal mij op dat moment een worst wezen, ik ga zo snel mogelijk ter plaatse om hulp te verlenen. Dat is ook de reden dat wij uiteindelijk een rijopleiding hebben gekregen.
Ik denk overigens dat het ook veel uitmaakt in welk gebied je werkzaam bent. Ik werk op een bureau gelegen op een industrietrein van een relatief klein dorp. Het centrum van het drop is zo'n 3 km verderop, maar ons verzorgingsgebied is met 700m2 een van de grootste van Nederland. Wanneer ik werkzaam zou zijn in het bruisende hart van een grote stad zou ik de noodzaak een stuk minder zien.
Ik kan gewoonweg geen zinvolle dienst draaien zonder voertuig. Een surveillance op de fiets of met de benenwagen is mogelijk, maar na een half uur heb je alle hoeken en gaten van het drop gezien en blijven er 7 andere dorpen over plus een gigantisch buitengebied.
Overigens is dit geen gezeur en/of verdediging, maar ik vind het wel discussiewaardig dat dit landelijk blijkbaar niet in 1 lijn geregeld is.