Nou als bijrijder bij een prio 1/2 rit heb je genoeg dingen te doen.
Want de bestuurder rijdt maar de bijrijder doet eigenlijk al het overige.
Statussen.
Signalementen goed noteren/onthouden.
Locatie details etc etc.
Contact met de meldkamer.
Overleg hoe te gaan handelen bij aankomst (is wel met bestuurder natuurlijk)
En natuurlijk de bestuurder helpen bij veilig aankomen op de locatie door zijn rechter kant goed in de gaten te houden.
Rijden is leuk maar het overige is misschien nog wel belangrijker. Leer er maar goed van zodat dit later een automatisme is waarin je aan alles denkt en je taak naar behoren kan uitvoeren.
Dus je laat de minst ervaren collega (zonder rijopleiding) deze taak uitvoeren, vergroot echt de kwaliteit van het geleverde werk.
Daarnaast voor de normale surveillance, in een uitgestrekt gebied waarbij je elke keer een kwartier onderweg bent van dorp naar dorp, is een surveillance dienst nou niet echt meer boeiend te noemen. Daarnaast is het wenselijk voor de chauffeur om ook niet de hele tijd te hoeven rijden (iets met veiligheid).
Dan ben ik heel blij dat dat nu daadwerkelijk veranderd is. Even serieus, zonder opleiding, etc. Dat is toch krankjorum?
Dat tweede punt ben ik me eens, het eerste punt, je hebt toch een rijbewijs? Zolang jij je beperkingen weet dan is er weinig aan de hand. Hoeveel verkeer situaties zijn er niet die elk normaal bestuurder creatief oplost, maar omdat we nu dus ineens in een opvallend of onopvallend dienstvoertuig zitten, mag het niet meer.
Om het voorbeeld van de fiets op te halen, je komt bij het incident. Op jouw rijbaan staat een politiewagen, dus je moet er om heen rijden. Maar dat mag niet, want je moet ervoor over de doorgetrokken streep. Zit niks anders op dan achter de politiewagen te wachten totdat deze weggereden is. Of: je rijdt op een weg en ziet voor je neus een fietser onderuit gaan. Gelukkig is er 2 kilometer verderop een parkeergarage waar ik mijn auto neer kan zetten. Of: je wordt gevraagd om te gaan helpen bij het opnemen van getuigen verhoren bij een aanrijding op de snelweg. Helaas staan er rode kruizen boven de rijstroken, ik kan dus niet in de buurt van het incident komen.
Misschien een beetje flauw, maar dit zijn allemaal voorbeelden van situaties waarbij je toch echt eventjes de regels moet overtreden. Of je nou opvallend rijdt of onopvallend.
Ik ben het er absoluut mee eens dat voor het rijden met toeters en bellen er een gedegen opleiding moet komen, maar laten we nou eens ook gewoon praktisch blijven, hoe vaak heb je nou echt dat per sé nodig? We kunnen echt wel op een fatsoenlijke manier van A naar B komen, zonder cowboy gedrag.
Ik heb het helemaal niet over welke soort meldingen jij wel of niet mag worden afgestuurd. Ik zeg alleen iets over de manier waarop jij naar die meldingen gaat, en wat mij betreft is dat dus op de bijrijderstoel, naast een collega die wel een rijopleiding heeft gevolgd. En als beide geen rijopleiding hebben gehad, dan gewoon zonder gebruik te maken van de vrijstelling, want die hebben jullie dan helemaal niet.
Nee, ook toen mocht het niet, maar hanteerde verschillende regio's kennelijk eigen regels.
Dat lijkt mij dan één van de weinige pluspunten van de NP
Ik snap de frustratie heus wel, alleen snap ik niet waarom het toch zo moeilijk is te accepteren dat je iets niet moet doen wanneer je daar niet voor opgeleid bent. Je kan dan wel 5 jaar vrijwilliger zijn, maar waarom zouden voor jou dan geen opleidingseisen gelden die wel gelden voor jouw beroepscollega's.
Het probleem is dat wij volledig meedraaien in BPZ. Als wij tijdens een horeca nacht als vrijwilligers allemaal onszelf niet hebben ingetekend worden we een paar dagen van te voren gebeld door het bureau of wij alsjeblieft tijd hebben om in dienst te komen. Dat deden we altijd en doen we altijd, niet alleen wij maar aan mijn bureau waren er een handjevol collega's die ooit een rijopleiding hadden gekregen, dat waren motorrijders en mensen die onlangs klaar waren met de opleiding. Nu komen er nieuwe regeltjes en worden alle beroepsmensen opgeleid voor het rijden in een dienstvoertuig (zelfs de kantoortijgers die eens per maand buiten komen), vervolgens worden alle aspiranten die nog met een opleiding bezig zijn ook opgeleid, maar de mensen die al jaren het werk doen worden overgeslagen. En misschien zijn we slechts vrijwilligers, ik zelf heb vorig jaar gewoon 1/5e FTE vervuld in mijn vrije tijd.
Dat het zwaar frusterend is dat jij en je collega vrijwilligers niet de opleidingen krijgen die jullie graag zouden willen doen en waar jullie wellicht ook aan toe zijn, dat is allemaal tot daar aan toe. Maar de politie is er om wet en regelgeving na te leven, maar wanneer het gaat om de naleving van een aantal regels die voor de politie gelden, dan lijkt het soms wel alsof je tegen een muur van onbegrip staat te praten
Precies, en er is de afgelopen jaren gewoon te weinig geïnvesteerd in de vrijwilligers (en de rest van de politie!!!)
Maar wat is daar mis mee dan? Je gaat dan toch nog steeds mee naar dezelfde meldingen, je rijdt alleen niet zelf.
Dat zou ik jammer vinden. En ik denk dat jij er wellicht ook wel spijt van gaat krijgen. Je hebt er al zoveel tijd en energie in gestoken!
Op een kantoorstoel zitten doe ik al circa 50 uur per week, dat heet mijn normale werk. Ik doe het om lekker bezig te zijn en vind je het heel gek dat ik niet alle dienstjes witte voeten acties wil lopen? Ik vind het best om lekker op een MTB naar buiten te gaan, oh wacht ook dat mocht ineens niet meer. Privé race ik de berg af maar op een politiefiets ben ik niet opgeleid om van een stoeprandje af te kunnen rijden.